Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 16, tj. od 29.06.2020 r. do 03.07.2020 r.

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat: Mieszkańcy podwodnych krain.

  • Czytamy dzieciom wiersz Jana Brzechwy pt.: „Ryby”.

Leszcz za wąsy suma szarpie.

A to śmiałość! – rzekły karpie.

Karpie dobre są, lecz w sosie –

Odezwały się łososie.

Głupie żarty – rzekła flądra.

Patrzcie, flądra jaka mądra,

Skąd u flądry rozum taki? –

Obruszyły się szczupaki.

Cóż za dziwne obyczaje,

że okoniem szczupak staje? –

Mruknął sandacz. Więc sandacza

Zbeształ okoń: Pan uwłacza

Mnie i całej mej rodzinie,

Niech pan od nas precz odpłynie!

Rzekły śledzie: Ryby rzeczne

Są zazwyczaj niedorzeczne.

Każda woda im za słodka –

Przygadała śledziom płotka.

Karaś milczał. Tylko kilka

Jeszcze słów rzuciła kilka,
A sardynki z tej rozmowy
Potraciły całkiem głowy.

  • Rozmowa na temat wiersza.
    – Jakie zapamiętaliście nazwy ryb?
    – Jakie jeszcze znacie zwierzęta żyjące w wodzie?
  • „Podwodny świat” – oglądanie krótkiego filmu przyrodniczego- przybliżenie dzieciom życia zwierząt oceanicznych i morskich, pokazanie  roślinności typowej dla środowiska wodnego; wdrażanie do uważnego oglądania filmu, zachęcanie do zadawania pytań do podanego tematu.
  • Proszę o obejrzenie filmików:
    – „Podwodny świat zwierząt”

– „Podwodny Świat” – życie ryb (film HD):

  • Następnie należy krótko go omówić z dzieckiem:

– o czym był film?

– jakie widzieliście zwierzątka?

– co robiły zwierzątka?

– czym pokryte jest ich ciało?

  • Zabawa ruchowa z el. równowagi ” Przejście przez mostek”.

Na podłodze układamy linie
(może to być sznurek, apaszka, szalik itp.) – to jest nasz mostek. Zadaniem dziecka jest przejście po mostku noga za nogą, żeby z niego nie spaść, zabawę powtarzamy 2-3 razy.

  • „Rybki” – rytmiczny podział nazw ryb (np. szczupak, lin, karaś, płotka, okoń, dorsz, ). dzielimy rytmicznie nazwy rybek jednocześnie wykonując jakiś ruch rytmiczny np. klaskanie w dłonie, w uda, wytupywanie stopami, wystukiwanie o podłogę dłonią, klockami itd.
  • Bajka o rybaku i złotej rybce

  • Praca plastyczna – krab z kółek

  • Papierowy statek orgiami

  • Zabawa „Wyścig łódek” – dmuchanie przez słomkę, ćwiczenie umiejętności prawidłowego nabierania i wypuszczania powietrza.

Przygotowujemy:
– miskę z woda,
-2 łódki z  papieru,
-2 słomki do napojów.

Najpierw trzeba przećwiczyć wdech- wciąganie powietrza nosem i wydech – wypuszczanie powietrza buzią, potem tak samo ze słomką.
Zabawa polega na nabieraniu powietrza nosem i wydmuchiwania go buzią przez słomkę skierowaną na łódkę z papieru, tak aby łódka zaczęła płynąć.

  • Kolorowa rybka – piosenka dla dzieci

Kolorowa rybka pływa w oceanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
A ogromny rekin chciałby zjeść śniadanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Rybka pomyślała, że rekin ją zje,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Na dnie oceanu, gdzieś schowała się!
Plum, plum, plum, plum, plum!
Ref. Plum, plum, plum, plum,
Plum, plum, plum,
Plum, plum, plum, plum
Plum, plum, plum! (2x)
2. Ogromniasty rekin pływa w oceanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Kolorowej rybki szuka na śniadanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
A, że nie mógł znaleźć nigdzie rybki tej,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Na dnie oceanu zapadł w długi sen!
Plum, plum, plum, plum, plum!

  • „Pod wodą”– quiz-podsumowanie wiadomości nt. środowiska wodnego
    Pytania do quizu:

– Zwierzę, które ma fontannę na głowie?(wieloryb)

– Jak nazywa się to zwierzę, które ma osiem ramion?(ośmiornica)

– Jest to zwierzę żyjące w oceanach i ma 8 nóg i 2 szczypiec?(krab)

– Jest to zwierzę, co pływa jak ryba, ma dziób i się śmieje?(delfin)

– To  zwierzę nosi skorupę na plecach.(żółw)

– Czym pokryta jest skóra ryb? (łuską)

– Co jest niezbędne do życia dla ryby (woda)

 Zwierzęta morskie -ilustracja

  • „Przygody Rybki MiniMini” – odcinek 1: „Zabawa”

  • Zabawa muzyczna dla całej rodziny „Muzogram Polka Trisch-Trasch”.

Plansze Muzogram Polka

Kolorowanki i karty pracy dla dzieci

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

SUMMER II

Zabawa ruchowa „Swimming, swimming” – dzieci naśladują zwierzątka

2. Crab sorting

Zadaniem dziecka jest pogrupowanie krabów według rozmiaru. Polecenie:

Can you find a small/medium/big crab?

Which crab is small/medium/big?

Wskazując właściwe miejsce tabeli mówimy: put here all of the small/medium/big crabs

3. Ice cream matching

Wycinamy te lody które nie mają podpisów o kolorach.

Dziecko będzie musiało przyporządkować lody w odpowiednie miejsca.

Można wykorzystać planszę, na której lody są wszystkie białe i mają napisane kolory, lub tę drugą planszę z napisami i kolorowymi lodami. Jeżeli wybrana jest ta pierwsza plansza, rodzic czyta kolory, a dziecko dopasowuje.

4. Summer counting

Słówka: starfish, whale, palm tree, ice cream, watermelon, flip flops, crab, bucket, sail boat, ball, kite.

Dziecko liczy w języku angielskim i dopasowuje cyfry.

Polecenie

Count the buckets/sail boats/kites/balls etc…

how many (palm trees/flip flops/crabs….) can you see?

Find the number….

5. What comes next?

Dziecko wymienia sekwencję obrazków. Wskazując puste miejsce, rodzic zadaje pytanie: what’s next?

Rodzic wspólnie z dzieckiem nazywa wszystkie obrazki.

6. Color book

Złożyć książeczkę. Rodzic czyta to, co jest napisane na dole, a dziecko musi pokolorować lody na właściwe kolory.    

7. Filmik Peppa Pig „At the beach” 

Słownictwo do zapamiętania z filmiku: ball, sun cream, umbrella – sunshade, towels, hat, buckets, spades, beach bag

W trakcie oglądania można zatrzymać bajkę w wybranych momentach i prosić dziecko by nazwało elementy widoczne na filmie.

8. Filmik Peppa Pig „Very Hot Day” 

Słownictwo do zapamiętania: swimming costumes, sun cream, paddling pool (nadmuchiwany basen), ice cream

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Tydzień 16 (29.06-02.07.2020 r.)

Temat tygodnia: Wakacje tuż-tuż


Zajęcia 1 W górach

• „Górskie krajobrazy” – rozmowa na temat wiersza „Co to jest krajobraz” Bożeny Formy

Dziecko idzie na krótki spacer, co jakiś czas zatrzymuje się – rodzic prosi, by dziecko zapamiętało to, co zobaczyły. Po powrocie dziecko stara się opowiedzieć, co widziało. Następnie rodzic prezentuje dziecku kilka zdjęć przedstawiających różne charakterystyczne elementy dla różnych typów krajobrazów. Zadaniem dziecka jest dopasowanie do siebie ilustracji przedstawiających podobne widoki. Dziecko stara się je nazwać, np. morze, góry, miasto, jezioro. Następnie rodzic zadaje pytanie:

– Jakim słowem można określić te wszystkie widoki?

Dziecko stara się udzielić odpowiedzi.

Na koniec słucha wiersza Bożeny Formy – ważne, by rodzic odczytał także tytuł.


Co to jest krajobraz” B. Forma
To widok pól zbożem pokrytych,
zielonych łąk dookoła.
To szczyty wysokie, skaliste
i gładkie tafle jeziora.
To morza wzburzone fale,
plaże piaszczyste, szerokie.
Pagórki pokryte lasami,
szumiące rzeki głębokie.


Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści wiersza:

– Co to jest krajobraz?

– Jakie krajobrazy widzimy na zdjęciach?

– Który z nich to krajobraz górski?

Dziecko odszukuje góry na mapie, określa miejsce ich położenia (na dole mapy), odczytują nazwy pasm górskich, np. Karpaty, Sudety, Tatry.

Na koniec rodzic zadaje pytania:

– Po czym poznamy, że na pewno jesteśmy w górach? (wysokie góry, specyficzna mowa – gwara, na targach ludzie w strojach góralskich sprzedający sery owcze, wyroby z wełny).
– Jak nazywajmy potocznie mieszkańców gór? (góral, góralka, baca – gospodarz). Rodzic pokazuje obrazki mieszkańców gór w strojach ludowych

– Jak nazywa się łąka w górach? (hala)

– Jak nazywa się wędzony ser owczy? (oscypek)

– W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?

– Jakie zwierzęta można niekiedy zobaczyć podczas wędrówek? (kozica, świstak, niedźwiedź brunatny)

Zajęcia 2 Nad jeziorem

Nad jeziorem” – rozmowa na temat ilustracji

Rodzic zadaje pytania: Czym różni się krajobraz nadmorski od krajobrazu jezior? Co takiego samego można spotkać nad jeziorem i nad morzem?

 

Nad jeziorem” – ćwiczenie rozwijające myślenie matematyczne
Dziecko wypowiada się na temat treści ilustracji, nazywając osoby, czynności i stany. Następnie rodzic mówi, że będzie zadawał zagadki. Wykorzystując liczby i znaki, mówi:

– Olek łapie ryby. Złowił 6 dużych i 3 małe. Ile ryb ma Olek?

Układamy działanie z liczb: 6+3=?. Dziecko liczy i kładzie we właściwym miejscu odpowiednią liczbę.

– Tata Olka widział żaglówki. Było ich 6, potem dopłynęły jeszcze 3. Ile żaglówek widział tata Olka?

Układamy z liczb całe działanie. Następne zagadki układa i opisuje liczbami samo dziecko

„Przejście przez rzekę” – zabawa z elementem skoku

Na ziemi są rozłożone związane skakanki lub krążki w odległości dużego kroku. Zostaje wyznaczony początek przejścia. Dziecko wchodzi do pierwszej pętli i przeskakuje do kolejnych, aż przejdzie całą trasę.
„Co robimy na wakacjach?” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem
Dzieci odpowiadają na pytania, np.

  • Co dzieci pakują do walizek?

  • W jakim miejscu będą nocować?

  • W czym będą spać? Co robią nad jeziorem?

Rodzic pokazuje obrazki przedmiotów przydatnych na wakacjach. Dziecko ma za zadanie wybrać obrazki przedmiotów potrzebnych na wakacjach.

Załącznik „Co zabieramy na wakacje?”


„Połów” – zabawa zręcznościowa

Rodzic wraz z dzieckiem przygotowuje ok. 10 sylwet ryb z tektury. Na końcu każdej umieszcza spinacz biurowy. Przygotowuje też 4–5 wędek (patyka/ołówka/ kredki, do której jest przywiązany sznurek zakończony magnesem). Do obręczy hula-hop/ miski z wodą i wkładamy ryby.

Można również zamienić ryby na makaron i słomkę. Film instruktażowy poniżej:

Praca plastyczna „Ryba”

Film instruktażowy: 

Karta pracy- Załącznik „Segregowanie”

Zajęcia 3 Nad morzem

• „Nad morzem” – rozmowa z dzieckiem

Dziecko ogląda obrazki i zdjęcia, określa przy tym cechy krajobrazu nadmorskiego. Następnie rodzic przygotowuje wyrazy: mewy, wydmy, statki, kutry rybackie, fale, piasek. Zadaniem dziecka jest ułożenie zdań z podanymi wyrazami.

Następnie rodzic zadaje pytania:

  • Dlaczego lubimy morze?

  • Co zabieramy ze sobą, idąc na plażę?

  • Co można robić na plaży?

  • O czym należy pamiętać, gdy jesteśmy z rodzicami na plaży?

  • Dlaczego morze jest niebezpieczne?;

  • Kto dba o nasze bezpieczeństwo nad morzem?

    Następnie dzieci rozwiązują zagadki dotyczące plaży:


    W cieniu jego się schowasz,
    kiedy jesteś na plaży,
    a słońce z wysoka
    bardzo mocno praży. /parasol plażowy/


    Ochroni cię przed wiatrem,
    kiedy jesteś na plaży.
    Poczujesz wtedy jak mocno
    letnie słońce praży. /parawan/


    Człowiek za burtą!
    O tam! Widać ręce, głowę!
    Rzucić trzeba prędko,
    koło… . /koło ratunkowe/


    Nie leży na plaży,
    wypatruje oczy.
    Gdy potrzebna pomoc,
    szybko w wodę skoczy. /ratownik/


    Jakie białe ptaki
    lubią morskie szlaki? /mewy/


    Stoi nad morzem. Nigdy nad rzeką.
    Jej światło widać bardzo daleko. /latarnia morska/


    Nad morzem ta łódź
    to jest miejsce pracy.
    Na połów ryb tą łodzią
    ruszają rybacy. /kuter rybacki/

Ćwiczenia grafomotoryczne: Załącznik: Karta pracy cz.1 cz.2

Zajęcia 4 Nad rzeką

• „Rzeka” – rozmowa z dziećmi na temat wiersza Krzysztofa Roguskiego

Rzeka” K. Roguski
Skąd i dokąd płynie rzeka?
Tak się śpieszy i nie czeka?
Wtem szybciej płynąć zaczyna:
Tu opada, tam się wspina,
Po podłożu, po korzeniach,
Ślizga się też po kamieniach,
Dolinami lub przez las,
Jakby płynęła na czas!
Wciąż przed siebie i wciąż dalej,
Wodospadem w dół, po skale!
Coraz szybszym nurtem rwie,
Nie myśli zatrzymać się!

Tu przepływa, tam przepływa…
A wody z niej nie ubywa!
Tu zakręca, drogę skraca,
Ale nigdy nie zawraca!
I przez miasta, i przez wsie
Długą wstęgą wije się.
Tutaj skręci, tam okrąży,
A i tak przed czasem zdąży!
Tu zabłądzi, tam się zgubi,
Wszędzie chlapie, bo tak lubi.
I tak płynie z gór do morza
Poprzez miasta i bezdroża…

Dziecko odpowiada na pytania:

  • Co to jest rzeka?

  • Do czego jest podobna rzeka?

  • Jaka jest woda w rzece?

  • Co robi woda w rzece?

  • Jakie odgłosy wydaje woda w rzece?

  • Kto mieszka w rzece?

Dziecko szuka w książkach i albumach zgromadzonych w domu ilustracji dotyczących roślin i zwierząt zamieszkujących rzeki.
„Po kamieniach” – zabawa ruchowa

Rodzic rozkłada koła/ kartki/poduszki, do każdego wkłada kartonik z liczbą. Dziecko ma za zadanie przejść przez rzekę po kamieniach, zaczynając od kamienia z cyfrą 0, a potem wskakiwać na kolejne kamienie tak, by następna liczba była o jeden większa od poprzedniej.

Zajęcia 5 Przy ognisku

Budowanie na biwaku” – zabawa dydaktyczna

Dziecko ma do dyspozycji patyczki/kredki. Rodzic wyjaśnia, że na biwaku niekiedy trzeba coś zbudować z gałęzi lub patyków. Następnie rodzic układa dowolną, wymyśloną przez siebie figurę, a dziecko ma za zadanie ułożyć tak samo. Następnie dziecko wymyśla budowlę dla rodzica.

• „W drodze na biwak” – rysowanie gry ścianki i wymyślnie własnych zasad

Przed przystąpieniem do zabawy rodzic prowadzi z dziećmi krótką rozmowę na temat pojęcia biwak. Dziecko na podstawie własnych doświadczeń wyjaśnia, co oznacza to słowo. Rodzic kieruje
rozmową, zadając pytania, np.:

  • Jeśli idziemy lub jedziemy na biwak, co musimy ze sobą zabrać?

  • Gdzie można biwakować, w jakich miejscach?

  • Gdzie śpimy, będąc na biwaku?

  • Co można robić na biwaku?

Następnie dziecko rysują grę pod tytułem „W drodze na biwak”. Startują z domu, a metą jest miejsce biwaku (polana w lesie, miejsce nad jeziorem itp.). Dziecko dostaje mazaki, klocek do odmierzania pól, kolorowe guziki i kostki. Najpierw rysujemy trasę gry, dzielimy ją na pola. Rysujemy dom w miejscu startu i wymyślone miejsce biwaku w miejscu mety. Następnie ustalamy fabułę gry ze wszystkimi pułapkami i premiami. Po narysowaniu gry i ustaleniu zasad dziecko gra z rodzicami. Można również samodzielnie wykonać pionki i kostkę do gry.

Film edukacyjny „Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?”

• Ćwiczenia gimnastyczne- rozwijanie refleksu:

Opracowała: mgr Emilia Szydłowska

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 16 „PIRATES”

  1. Słownictwo (pirate, pirate hat, map, sword (miecz), ship, treasure (skarb), parrot, hook (hak) ).

Pokazujemy dziecku obrazek i mówimy co to jest, dziecko powtarza.

W celu utrwalenia słownictwa proponuje zabawę z kartami obrazkowymi, drukujemy je i rozkładamy na dywanie/ podłodze, następnie zakrywamy obrazki (najlepiej wykorzystać do tego kartki z bloku technicznego, które nie porześwitują). Odsłaniamy powoli małe fragmenty obrazka, zadaniem dziecka jest odgadnięcie co to jest.

  1. Piosenka „Over The Deep Blue See” by Super Simple Song.

Przed rozpoczęciem nauki piosenki należy pokazać dziecku obrazek z pogodą i zadawać kolejno pytania „How’s the weather?” w celu przypomnienia tego słownictwa.

W trakcie nauki piosenki można również zachęcić dziecko do naśladowania ruchów.

Twas a sunny day when I went to play
down by the sea.
I climbed aboard a pirate ship
and the Captain said to me,
“We’re going this way, that way.
Forwards, backwards.
Up and down, up and down.
Over the deep blue sea.”

Twas a windy day when I went to play
down by the sea.
I climbed aboard a pirate ship
and the Captain said to me,
“We’re going this way, that way.
Forwards, backwards.
Up and down, up and down.
Over the deep blue sea.”

Twas a rainy day when I went to play
down by the sea.
I climbed aboard a pirate ship
and the Captain said to me,
“We’re going this way, that way.
Forwards, backwards.
Up and down, up and down.
Over the deep blue sea.”

Twas a snowy day when I went to play
down by the sea.
I climbed aboard a pirate ship
and the Captain said to me,
“We’re going this way, that way.
Forwards, backwards.
Up and down, up and down.
Over the deep blue sea.”

Twas a stormy day when I went to play
down by the sea.
I climbed aboard a pirate ship
and the Captain said to me,
“We’re going this way, that way.
Forwards, backwards.
Up and down, up and down.
Over the deep blue sea.”

This way, that way.
Forwards, backwards.
Up and down, up and down.
Over the deep blue sea.”

This way, that way.
Forwards, backwards.
Up and down, up and down.
Over the deep blue sea.”

  1. Pirate Eyepatches

Dziecko wycina opaski pirackie, nazywa kształty po angielsku i dopasowuje do dopowiedniego pirata.

  1. Parrot- colour matching

(parrot, coin (moneta), anchor (kotwica), pirate hat, octopus, shell, turtle, diamond, crab, jellyfish )

Drukujemy i wycinamy obrazki. Przed rozpoczęciem zabawy utrwalamy z dzieckiem słownictwo, zadajemy pytanie „What’s this?” w razie potrzeby pomagamy, czynność powtarzamy kilkukrotnie.

Rozkładamy przed dzieckiem obrazki tylko kolorowych papug i zadajemy pytania np. :

Rodzic: What colour is the parrot?

Dziecko: Red.

Rodzic: What else is red?

Dziecko: Crab.

Dziecko kładzie obrazek w takim samym kolorze jak papuga obok. Czynność powtarzamy z każdym kolorem.

  1. Zabawa ruchowa

  1. Pirate Treasure

Drukujemy i wycinamy obrazki (skrzynie i monety)

Zadaniem dziecka jest liczenie po angielsku i dopasowanie monety (coin) do odpowiedniej skrzyni ze skarbem (treasure).

  1. Colour by number

Dziecko wykonuje proste działania dodawania i koloruje zgodnie z kodem.

  1. Tic-Tac-Toe

Drukujemy obrazek, wycinamy obrazki i gramy z dzieckiem w (kółko krzyżyk).

  1. Pirate number puzzles

Dziecko wycina puzzle i je układa, następnie mówi po angielsku co widzi na powstałych obrazkach.

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 16

  1. Rozwijanie myślenia matematycznego- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10

  • Karty pracy 1-3

  1. Kolorowanka z kodem ,,dom”- utrwalenie liczb, kolorów- ćwiczenia dodawania i odejmowania oraz motoryki małej

  • Karty pracy 4

Opracowała: mgr Emilia Szydłowska

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

Dla grupy TOM AND KERI

Dostrzeganie czynników zagrażających zdrowiu i życiu. Doskonalenie komunikacji, umiejętności czekania na swoją kolej, koncentracji.

Wydrukujcie planszę do gry, 2 kartki z pytaniami oraz kartę z obrazkami.

Do gry potrzebujecie kostki i pionków.

Zasady gry:

Wiek graczy: 6+

Gra rozpoczyna się od pola „START” a kończy na polu „23”.

Kolejność ustalcie ulubioną metodą (wyliczanką albo rzutem kostką).

Gracz, który stanie na polu do, którego przyporządkowane jest pytanie, odpowiada na nie. Jeśli stanie na pole bez przyporządkowanego pytania opowie z czym kojarzą mu się wakacje. Może to być jedna rzecz.

Dla grupy BABY BEETLES

Dostrzeganie czynników zagrażających zdrowiu. Znajomość przedmiotów, garderoby chroniącej przed słońcem.

Pokaż dziecku zdjęcia. Poproś o opisanie tych obrazków. Zwróć uwagę na elementy, które chronią przed słońcem. Zapytaj o pogodę, miejsca, w których znajdują się dzieci, ubrania dzieci, miny oraz powody tych min.

Wydrukuj kartę pracy i poproś swoje dziecko o wypełnienie jej..

Zajęcia wspomagające funkcje wzrokowo – ruchowe.

Wydrukuj obie kartki.

Polecenie do karty pracy nr 1: Znajdź lód, który nie ma pary.

Przeczytaj dziecku polecenia do karty nr.2. Poproś o wykonanie zadania.

2

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

1.Obejrzyj film edukacyjny „Jak produkowane jest mleko?”. Następnie ułóż historyjkę obrazkową wg odpowiedniej kolejności i ją opowiedz. Podczas opowiadania używaj zwrotów: na początku, później, na końcu.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Uzupełnij rysunek.

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie analizy-syntezy słuchowej

1.Układanka imion-gra on-line

http://pisupisu.pl/przedszkole/ukladanka-imion

2. Wykonaj kartę pracy.

3.Wykonaj kartę pracy.