Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 14, tj. od 15.06.2020 r. do 19.06.2020 r.

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat: Pożegnania nadszedł czas.

  • Zabawa „Słyszę, rozumiem, zapamiętuję” –  ustawianie zabawek zgodnie z instrukcją.
    Siadamy  na dywanie.  Ustawiamy przed dziećmi np. trzy zabawki: lalkę, misia, pajacyka. Dzieci wymieniają ich nazwy, dzieląc wyraz na sylaby. Następnie  wypowiadamy nazwy w zmienionej kolejności, a dzieci ustawiają zabawki w odpowiedni sposób.

Warto pokazać dzieciom kierunek ustawiania zabawek. Dobrym sposobem jest położenie np. klocka w jaskrawym kolorze i wyjaśnienie dzieciom, że w tym miejscu zawsze musi stać pierwsza zabawka. Jest to bardzo dobre ćwiczenie przygotowujące do pisania. Można zwiększyć liczbę zabawek, jeśli dzieci będą dobrze sobie radziły z tym zadaniem.

  • Płyniemy z wiatrem – ćwiczenia oddechowe.
    Potrzebujemy :
    – Połowa umytego ziemniaka,
    -chusteczka higieniczna,
    – sznurek,
    -patyk do szaszłyków.Układamy na plastikowej tacy połowę ziemniaka. Wbijamy w niego po środku patyk do szaszłyków, do którego przywiązujemy sznurkiem chusteczkę higieniczną. Pytamy dzieci, co im to przypomina. Wyjaśniamy, że jest to model żaglówki. Dzieci mocno dmuchają na chusteczkę higieniczną, powodując jej poruszanie się w wyniku kierowanego na nią strumienia powietrza. Zastanawiają się, dokąd chciałyby popłynąć.
  • O czym rozmawiają zabawki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Zabawkowe smutki.
    Książka (s. 78–79)
    Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje. – Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi. – Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. – Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę. – Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka. – A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc. Cisza, spokój… – powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uchu. – Może ktoś mi je w końcu przyszyje. – Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka – zawołała wyścigówka. – Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady. – Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudła. – Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz! – Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał zajączek Kłapek. – Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze. – A mnie Ania woziła w wózeczku – Rozmarzyła się Rozalka. – Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało. – A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach. – I jak się nami dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek. – Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej. – Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi – odezwał się po chwili zastanowienia misio. – A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? – powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. – Chciałbym, żeby było w kratkę! – Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę. – Będzie dobrze – zawołał pajacyk. – Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września. – Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.
    Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.
  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce:
    − Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?
    − Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?
  • Moja ulubiona zabawka– rysowanie pastelami olejnymi.
    Proponujemy dzieciom wykonanie pracy plastycznej na temat Moja ulubiona zabawka  za pomocą techniki rysowania pastelami olejnymi.
    Przypominamy, jak należy posługiwać się tym rodzajem kredek, aby uzyskać odpowiedni efekt. Pokazujemy również, w jaki sposób rozcierać kredkę, aby powstał efekt barwnej smugi i jak wielokrotnie nakładać na siebie kolejne warstwy kredki.

Aby narysować cienką i delikatną kreskę, wystarczy rysować czubkiem kredki. Natomiast aby uzyskać szeroką linię, należy rysować bokiem kredki. Efekt barwnej smugi powstanie poprzez rozcieranie kredki np. chusteczką higieniczną.

  • Słuchanie piosenki” Już wkrótce wakacje”.

Już wkrótce wakacje i piękna przygoda,
wyjedźmy więc czym prędzej,  bo każdej chwili szkoda.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas /x2
2. Żegnamy się z panią,
z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani,
dziś w drogę wyruszamy.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…
3. Lecimy, jedziemy
idziemy, płyniemy,
powietrzem, lądem, wodą,
by spotkać się z przyrodą.

  • Rozmowa na temat piosenki:
    − O czym opowiada piosenka?
    − Gdzie możemy spędzić czas wakacji?
    − Jakimi środkami transportu możemy dotrzeć w nowe ciekawe miejsca?
  • Słuchanie wiersza Barbary Kosmowskiej Podjudzajka.Zawsze jadę na wakacje w towarzystwie podjudzajki.
    To istotka bardzo sprytna, pewnie rodem z jakiejś bajki.
    I ma ulubione zdanie, gdy na pomysł wpadam zły, Mówi: – Zrób to, zrób kochanie. I nie słuchaj swojej mamy! Podjudzajka mnie podjudza, zakłócając letnie sny. Wykąp się na dzikiej plaży, może się nieszczęście zdarzy?
    Będzie potem płacz i łzy! Rozpal dziś ognisko w lesie, To się szybko wieść rozniesie,
    kto z ostrzeżeń ważnych kpi! Schowaj się przed mamą w sklepie, niech cię szuka i oblepi plakatami wszystkie drzwi!
    Wymknij się po cichu z domu, Nie mów o tym nic nikomu.
    Zgub się w tym okropnym mieście, będzie działo się nareszcie, będzie świetnie, mówię ci! A ja śnię, że tak się dzieje, że drżę cała i truchleję, I gdy budzę się nad ranem, pytam moją biedną mamę, Czy niegrzeczna byłam znów?
    Czy uciekłam, zaginęłam, gdzieś przepadłam i zniknęłam w gąszczu moich strasznych snów? Nic z tych rzeczy! – mówi mama. – To nie wakacyjny Dramat, tylko podjudzajki gra. Kto rodziców zawsze słucha, nie chochlika i kłamczucha, ten wakacje piękne ma!
  • Rozmowa na temat wiersza.
    − Kim była podjudzajka?
    − Do czego podjudzajka namawiała dzieci?
    − Dlaczego nie warto słuchać podjudzajki?
  • Rozmowy telefoniczne – zabawy tematyczne.
    Dwa zabawkowe (bądź prawdziwe) aparaty telefoniczne.
    Zachęcam do podjęcia zabawy tematycznej  Telefon do babci/cioci/mamy.
    Dzieci prowadzą rozmowy telefoniczne. Zwracamy uwagę na konieczność przedstawiania się na początku rozmowy telefonicznej oraz na stosowanie zwrotów grzecznościowych np. dzień dobry, do widzenia, słucham, nie rozumiem, proszę.
  • Ćwiczenie Leniwa ósemka – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (według Paula Dennisona).
    Kartka w formacie A3 z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym.
    Proponujemy dzieciom wycieczkę po krętych leśnych ścieżkach. Układamy na stole kartkę z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym. Dzieci na zmianę wodzą palcem po wzorze  raz jedną, raz  drugą ręką, a potem obiema rękami.
  • Wycieczka do krainy życzliwości – zabawy dydaktyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej Uprzejmość.Słuchanie wiersza:
    Na piaszczystej plaży
    Zuzia zamek buduje.
    Nagle Krzyś piłką rzuca
    i cały zamek psuje.
    Potem szybko podbiega,
    piłkę z piachu wyjmuje,
    a tym, że zamek zniszczył
    wcale się nie przejmuje.
    Jednak mama to widzi,
    woła Krzysia do siebie.
    – Czemu nie przeprosiłeś?
    Wstyd mi Krzysiu za ciebie.
  • Rozmowa na temat wiersza.
    − Co robiła Zuzia na plaży?
    − Co zrobił Krzyś?
    − Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?
    − Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?
  • Ćwiczenia dramowe.
    Proponujemy dzieciom odegranie scenki przedstawiającej poprawne zachowanie Wybiera kto będzie Zuzią a kto Krzysiem.
    Następnie dzieci odgrywają scenkę według własnego pomysłu.
  • Praca plastyczna Wakacje w górach.Wyprawka, karta 28 ( klej, kredki, wata).
    Dzieci:
    − przygotowują kartę  28 oraz kredki i klej.
    − kolorują niebo i łąkę przedstawione na karcie,
    − wykonują niewielkie kulki z waty,
    − wyklejają kulkami kształty owiec i baranków pasących się na górskiej łące.
  • Rozwiązywanie zagadek Iwony Fabiszewskiej.
    Mówi dzieciom zagadki o porach roku. Dzieci podają rozwiązanie i uzasadniają odpowiedź. Przykłady zagadek:Na drzewach liście kolorowe.
    W sadzie owoce zdrowe.
    W spiżarni różne zapasy, na trudne zimowe czasy (jesień)

    Śniegiem pola zasypało,
    gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.
    Biały puszek z nieba leci, już bałwanka lepią dzieci (zima)

    Bociany z podróży wracają,
    wokół kwiaty rozkwitają .
    Motyle pojawiły się na łące, ale dni nie są jeszcze gorące (wiosna)
    Jest gorąco, słońce świeci.
    Na wakacje jadą dzieci.
    W wodzie będą się pluskały  i na plaży w piłkę grały  (lato)
  • Powitanie lata.
    Wypowiadanie rymowanki  Iwony Fabiszewskiej.
    Proponujemy dzieciom powitanie lata wspólną rymowanką i piosenką.
    Dzieci wspólnie z rodzicami wypowiadają tekst rymowanki z różnym natężeniem głosu: cicho, głośno.Kolorowe lato! Z radością cię witamy
    i do wspólnych zabaw gorąco zapraszamy.
    Bardzo się cieszymy, że jesteś już nami.
    Ogrzewaj nas codziennie ciepłymi promykami.Następnie dzieci ustalają, która z poznanych przez nie piosenek podoba im się najbardziej. Śpiewają ją latu na powitanie.
  • Karta pracy, cz. 2,  nr 60.
    Dzieci:
    − nazywają miejsca przedstawione na zdjęciach i to, co znajduje się pod nimi,
    − łączą zdjęcia z odpowiednim krajobrazem,
    − kolorują muszelki, liczą je i pokazują ich liczbę na palcach
  • Karta pracy, cz. 2,  nr 61.
    Dzieci:
    − oglądają obrazek, mówią co przedstawia, kolorują go,
    − odszukują w naklejkach obrazki ryb, naklejają je w akwariach tak, aby w każdym akwarium były takie same rybki.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 62.
    Dzieci:
    − czytają tekst z osobą dorosłą, osoba czyta tekst, a dzieci mówią nazwy obrazków,
    − rysują po szarych liniach wokół przedmiotów, mówią, do czego służą te przedmioty.

 

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

15 – 19.06 THE DESERT

  1. Słownictwo: camel, roadrunner, rattlesnake, vulture, fox, hyena, meerkat, scorpion.

Wskazując zwierzęta, podajemy angielskie nazwy. Dziecko powtarza aż się utrwali.

Następnie przy pomocy np. kartki kolejno zakrywać jedno zwierzę, prosząc dziecko wcześniej o zamknięcie oczu – close your eyes. W tym momencie zakrywamy zwierzątko, i pytamy „what’s missing?”

Dziecko udziela odpowiedzi w języku angielskim. Jednocześnie można zakryć kilka obrazków na raz, dla utrudnienia.

  1. Piosenka „Humpy Lumpy Camel”

Gdy w piosence występuje dana część ciała wielbłąda, śpiewając pokazujemy ją na sobie.

Humpy, humpy, humpy camels!

Lumpy, lumpy, lumpy camels!

Humpy, humpy, humpy camels!

Stumpy, stumpy, Stumpy camels!

Alice, the camel, has a huge hump.

Alice, the camel, has a huge hump.

Alice, the camel, has a huge hump.

Huge, fat-filled hump!

Boom, boom, boom!”

A huge hump!”

Alice, the camel, has long eyelashes.

Alice, the camel, has long eyelashes.

Alice, the camel, has long eyelashes.

To keep sand out.

Boom, boom, boom!”

Long eyelashes!”

Alice, the camel, has padded feet.

Alice, the camel, has padded feet.

Alice, the camel, has padded feet.

To stop from sinking in.

Boom, boom, boom!”

Padded feet!”

  1. Gra MEMO

Przed rozpoczęciem gry, powtórzyć nazwy zwierząt.

  1. Count the animals

Dziecko liczy wybrane zwierzęta w jęz. ang. Następnie wskazuje odpowiednią cyfrę w tabeli, a rodzic ją zapisuje.

  1. Count and Clip Cards

Tak jak w poprzednim ćwiczeniu, dziecko liczy zwierzątka. Tym razem samo zaznacza cyfrę przy pomocy spinacza, lub po prostu wskazuje odpowiednią palcem.

  1. What Comes next / Finish the patterns

Zadania polegają na kontynuowaniu rytmów.

What comes next?

Dziecko kolejno wymienie obrazki w rzędach. Gdy zatrzymuje się po ostatnim, pytamy „What’s next?”

Finish the patterns

Dziecko samo nazywa wszystkie zwierzęta, podając właściwe nazwy w pustych miejscach.

  1. Coloring

Dziecko koloruje węże na właściwe kolory, wymieniane przez rodzica.

  1. Dice Game

Dziecko rzuca kostką – roll the dice

Następnie pytamy, co znajduje się na kostce – what is this?

Przy pomocy kredki koloruje właściwy kwadrat w tabeli, np. Dziecko wylosowało skorpiona. Odnajduje właściwą kolumnę i koloruje kwadrat na samym dole (nr 1) – color the square with number 1.

Rodzic również może zagrać z dzieckiem. Raz rzuca dziecko, raz rodzic.

  1. Color Matching Cards

Zadaniem dziecka jest znajdywanie par – find pairs

Nazywa kolory w języku angielskim.

  1. Shadow matching

Dziecko dopasowuje cienie o zwierząt – match the shadows to the animals. Nazywa dopasowane zwierzęta.

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Tydzień 14 (15.06-19.06.2020 r.)

Temat tygodnia: Wakacyjne podróże


Zajęcia 1.
• Słuchanie piosenki „Lato na wakacjach” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Idzie lato poprzez pola,
roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.


Ref.: Na na na na na na na na na na na na,
już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
bo wakacji nadchodzi czas!


II. Więc walizki spakujemy,
plecak, piłkę i materac zabierzemy.
Z mamą, tatą, siostrą, bratem
po przygodę wyruszymy razem z latem.


Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki:
– O czym jest ta piosenka?
– Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?
– Gdzie możemy spędzić wakacje?
– Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?
• Określanie charakteru melodii i budowy piosenki.
• Zagadka matematyczna Karton z tabelą z kropkami, działaniami i literami, kolorowe kartoniki.
Dziecko oblicza działanie matematyczne w danym przykładzie. Wskazuje właściwe działanie, a niewłaściwe działanie i literę znajdującą się pod nim zasłaniają kolorowym kartonikiem.
Rodzic przygotowuje na kartonie siedem przykładów, a z pozostałych liter, odczytanych kolejno, ma powstać wyraz
WAKACJE.

Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Wakacyjne podróże”
Książka (s. 84–85) dla każdego dziecka. ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)


Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu.
Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni,
wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.
– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.
– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.
– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.
– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.
– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.
Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które
jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce
Południowej.
– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym
sobie – przeciągnął się leniwie.
– Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.
– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy!
– zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.
– A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada.
Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.
– Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty traf na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.
– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.
– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.
– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i…
– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.
– Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.
– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.
– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.
Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.
– Tu!
Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli
śmiechem.
– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.
Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej
przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani
dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.
– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.
– Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata
i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków.
Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to
był najlepszy z wakacyjnych planów.

• Rozmowa na temat opowiadania.
– Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?
– Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?
– Jakie kontynenty były widoczne na globusie?
(Rodzic obraca globus, a 6-latki samodzielnie lub przy jego pomocy odczytują nazwy kontynentów).
– Co wskazywał palec Olka?
– Co wskazywał palec taty?
– Gdzie chciała pojechać mama?
– Co wspominała cały czas Ada?
– Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

• Ćwiczenia z książką. Książka (s. 84–85) ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
• Zabawa – opowieść ruchowa „Na plaży” (według Małgorzaty Markowskiej).
Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dzieci biegają po sali
w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznoszą ramiona do góry).
Teraz opadają w dół. (Wyciągają ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek.
(Dzieci siadają skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dzieci powoli podnoszą się do stania i kontynuują
bieg po sali).
Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując
wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leżą
tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzą, przez
przetoczenie, do leżenia przodem).
• Wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego (Mapa Polski)
Dziecko wskazuje Morze Bałtyckie na mapie Polski.
Rodzic prosi dziecko o dokończenie zdania: Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…

Zajęcia 2.

Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Lato na wakacjach”
• Nauka kolejnej zwrotki na zasadzie echa muzycznego
• Ćwiczenia indywidualne w czytaniu. Czytanie przez 6-latki tekstu o wyjściu mamy, Olka i Ady
do kina na film o małpce.
Książka (s. 92–93) dla każdego dziecka. ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)

Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu Liczmany (guziki, klocki,kredki), kartoniki z liczbami i znakami: +, , = (6-latek).

Zabawa Juhasowe liczenie. Rodzic mówi rymowankę, a dziecko wykonuje działania matematyczne za pomocą liczmanów.
Zadanie 1.
Na hali, na hali Dwie w góry mu uciekły.
10 owiec juhas pasie. Ile teraz masz owiec, juhasie?

5-latki

Dzieci układają 10 liczmanów. Odsuwają 2.
Udzielają odpowiedzi na pytanie:
Teraz jest 8 owiec.

6-latki

Układają 10 liczmanów. Odsuwają 2. Układają działanie:
10 – 2 = 8
Odpowiadają na pytanie:
Teraz jest 8 owiec.

Tak samo postępują przy innych zadaniach.
Zadanie 2.
Do zagrody 9 owiec
wpędził juhas młody.
Ale cztery starsze owce

uciekły z zagrody.

Policz teraz szybko mi –

ile owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 3.
Na hali, na hali
raz się tak zdarzyło,
że do 7 starszych owiec
3 młode przybyły.

Powiedz teraz mi –

ile wszystkich owiec

w zagrodzie śpi?

Zadanie 4.
Na łące pod górą
juhas owce pasie;
cztery czarne owce
i pięć białych hasa.
Ile wszystkich owiec
jest w stadzie juhasa?

Wskazywanie pasm górskich na mapie. Odczytywanie ich nazw z rodzicami lub samodzielnie;
zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.
Mapa fizyczna Polski.
• Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce- praca plastyczna
Dla każdego dziecka: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego.
Dzieci formują z pogniecionego papieru pasmo górskie, przyklejają je na kartce z bloku
technicznego; malują farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; malują drzewa iglaste u podnóża gór.

Zajęcia 3.
• Karta pracy, cz. 4, s. 62 ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.
• Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje. Litery, obrazki, małe kartki, duży karton,
wyraz wakacje.
Rodzic umieszcza na środku dużego kartonu wyraz wakacje. Dziecko podaje skojarzenia i rysuje je na małych kartkach lub układa odpowiednie wyrazy. Następnie rodzic
umieszcza je wokół wyrazu wakacje, tworząc mapę skojarzeń.
• Zabawa „Z jakim miejscem się kojarzą?”
Dziecko, mówi, z jakim miejscem mu się kojarzą, np.

szyszka, szpilki, sowa, jagody, poziomki – las;

muszla, piasek, statek, parasol plażowy, latarnia morska – morze;

plecak, kolejka linowa, szarotka, trapery – góry;

kwiaty, pszczoła, żaba, motyl – łąka;

traktor, kosa, gęsi, krowa – wieś.
• Zabawa pantomimiczna – „Odgadnij, co będę robił podczas wakacji”
Dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują, o jaką czynność chodzi.
Karta pracy, cz. 4, s. 63. ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5) Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu. Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).


Doświadczenie i obserwacja – Czy powietrze jest czyste?


• Ćwiczenia oddechowe
Kawałki bibułki.
Dziecko dmucha na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno.
Wyjaśnienie przez rodzica, że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.
• Zabawy powietrzem Waga szalkowa, balony – nadmuchany i zwykły, świeca, słoik.
• Wypuszczanie powietrza z nadmuchanego balonu.
• Ważenie na wadze szalkowej balonów – z powietrzem i pustego.
• Obserwowanie palącej się świecy, potem zasłonięcie jej odwróconym słoikiem.
• Próby wyciągnięcia wniosków.
Powietrze jest bezbarwne, nie ma zapachu, waży niewiele i bez niego nic nie może się
palić.
• Sprawdzanie czystości powietrza na placu zabaw i przy ruchliwej ulicy (podczas zabaw na
świeżym powietrzu).
Waciki kosmetyczne.
Dziecko bierze waciki, wyciera nimi listki nisko rosnących drzew i krzewów na placu i przy ruchliwej ulicy. Porównuje stopień zabrudzenia wacików.
• Wyciągnięcie wniosków po obejrzeniu wacików.
Powietrze jest zanieczyszczone, zanieczyszczają je między innymi spaliny pojazdów.

Praca plastyczna „Akwarium”- wykonanie pracy według instrukcji z filmu

Zajęcia 4. Nadeszło lato – rozmowa na temat nowej pory roku
• Rebus fonetyczny Obrazki, kartoniki z liczbami.
Rodzic umieszcza na tablicy obrazki, a pod nimi liczby. 6-latki dzielą nazwy obrazków na głoski
i wyodrębniają głoski wskazane liczbami. 5-latki łączą głośno głoski wypowiedziane przez
starszych kolegów i podają całą nazwę nowej pory roku.
Obrazki:

Karty pracy, cz. 4, s. 64-65 ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Odczytanie zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat, odczytanego
przez N. Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej. Kolorowanie rysunków.
• Układanie zdań na temat lata (z wykorzystaniem zdjęć z kart pracy).
Np.
Latem na polu dojrzewa zboże.
Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki.
Latem w lesie rosną jagody…
Dziecko układa zdania, rodzic je zapisuje. Potem przypomina je dziecku, a ono liczy w nich
wyrazy.
• Karta pracy, cz. 4, s. 66 ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami.
Kolorowanie kwiatów.
• Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji Obrazki/zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek- dostępne na karcie pracy cz. 4 s.66
Dziecko rozwiązuje zagadki i wskazuje obrazki/zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
Ma maskę, a pod nią konie,
cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. (helikopter)
• Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?
Dziecko segreguje pojazdy zgodnie z miejscem ich poruszania się. Układa je pod obrazkami symbolizującymi te miejsca, np. powietrze – samolot; woda – łódź; ląd – samochód.

Karta pracy, cz. 4, s. 67 ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt
leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty.
Kolorowanie kwiatów.

Zajęcia 5.
• Wypowiedzi dzieci na temat ich wakacyjnych planów
Rodzic pyta:
– Gdzie wybieracie się na wakacje? Gdzie chciałybyście wyjechać?
• Słuchanie wiersza Marioli Golc „Słoneczny uśmiech”
Nadchodzą wakacje,
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
śle więc przedszkolak.


I tym uśmiechem
ze słonkiem razem
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże.

Promienny uśmiech
prześle też górom,
by się nie kryły
za wielką chmurą.


Ma jeszcze uśmiech
dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje
słoneczko świeci.
Rozmowa na temat wiersza.
– Kto przesyłał uśmiechy?
– Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?
– Dlaczego przesyłał je dzieciom?
• Karty pracy, cz. 4, s. 68–69 ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.
Rodzic opowiada o tych miejscach, zadaje dodatkowe pytania; dzieci opowiadają o innych, ciekawych miejscach w Polsce.
• Karta pracy, cz. 4, s. 70 ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie
chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki
• Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji
Dziecko słucha zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiada ich zakończenia – rozwiązania.


Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)


Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się
dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)


Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)


Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)


Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)


Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

Film edukacyjny dla dzieci „Bezpieczne wakacje nad wodą”

• • Film edukacyjny dla dzieci „Bezpieczne wakacje w górach”

• Karta pracy, cz. 4, s. 71 ( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na
wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

• Ćwiczenia gimnastyczne/ zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci i rodziców:

Karty pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” karty pracy cz.4 5/6 latek:

  • s.61-71
  • Książka s.84-85,
  • Książka s.92-93.

Opracowała: mgr Emilia Szydłowska

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 14 „ICE CREAM”

  1. Wprowadzenie słownictwa za pomocą kart obrazkowych . Słownictwo dotyczy piosenki dlatego ważne aby je wprowadzać w podanej kolejności, w rzędach. Rodzic czyta obrazki, dziecko powtarza i obserwuje jak tworzą się nowe smaki (broccoli ice cream itd.)

broccoli – ice cream – broccoli ice cream

donuts – juice – donut juice

popcorn – pizza – popcorn pizza

bananas – soup – banana soup

  1. Nauka zwrotu „Do you like…?” Nadal korzystamy z kart obrazkowych. Zadajemy dziecku pytania np. „Do you like pizza?” dziecko odpowiada Yes, I do/ No, I don’t ( gdy odpowiedź jest pozytywna kciuki skierowane w górę, przy odpowiedzi negatywnej w dół). W momencie gdy dziecko będzie już sobie dobrze radziło z zadaniem role się odwracają (dziecko zadaje pytanie, rodzić odpowiada)
  1. Wprowadzenie piosenki „Do You Like Broccoli Ice Cream?” by Super Simple Songs. Przed włączeniem piosenki warto wprowadzić zwroty: (yummy, yucky).Głośno wypowiadamy te zwroty i pokazujemy odpowiednie miny :

yummy- głaszczemy się po brzuchu

yucky- robimy skrzywioną minę

Słuchamy piosenki i od razu włączamy się wraz z dzieckiem do śpiewania.

Do you like broccoli?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like ice cream?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like broccoli ice cream?
No, I don’t. Yucky!

Do you like donuts?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like juice?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like donut juice?
No, I don’t. Yucky!

Do you like popcorn?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like pizza?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like popcorn pizza?
No, I don’t. Yucky!

Do you like bananas?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like soup?
Yes, I do. Yes, I do.
Do you like banana soup?
No, I don’t. Yuck!

  1. Ice cream math activity

Drukujemy obrazki z lodami (dziecko je wycina). Zadanie polega na liczeniu po angielsku i ułożeniu lodów od 1-10 („Count the ice cream”, „Put the numbers into the correct order”), następnie dopasowanie obrazka z posypką do odpowiedniej cyfry.

  1. Zabawa ruchowa

  1. Powtórzenie kształtów. Włączamy filmik, dziecko powtarza.

  1. Ice cream shapes matching

Drukujemy obrazki, dziecko wycina, następnie nazywa kształty po angielsku i układa lody.

  1. Ice cream memory game

Drukujemy obrazki, wycinamy i przyklejamy na kolorowym papierze. Gramy z dzieckiem w memory. Podczas gry dziecko nazywa kolory lodów po angielsku.

  1. Ice cream color by number

Dziecko koloruje obrazek zgodnie z kodem.

  1. Ice cream craft

Dziecko wykonuje pacę plastyczną zgodnie z instrukcją pokazaną w filmiku.

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 14

(15.06-19.06.2020 r.)

  1. Ćwiczenia kategoryzacji i sortowania, memo „Środki transportu powietrznego, lądowego i wodnego – cienie”

  • Opis: Materiał zawiera karty z ilustracjami środków transportu powietrznego, lądowego i wodnego oraz ich cieni. Zadaniem dzieci jest odszukanie par danego pojazdu z jego cieniem, a następnie sklasyfikowanie środków transportu w zależności o tego, czy poruszają się na wodzie (układamy pojazdy na kartce koloru niebieskiego), po lądzie (kartka koloru zielonego), w powietrzu (kartka koloru białego).

  1. Ćwiczenia liczenia, analizy i syntezy wzrokowej. Układanka/ puzzle „Koparka”

  • Opis: Przecinamy wzdłuż linii karty.

    pomogą w Wraz z innymi układankami z serii możemy pobawić się w prostą grę towarzyską. Do gry potrzebna będzie kostka i tyle kompletów kart, ilu jest uczestników. Każdy z uczestników dostaje paski z wszystkimi ilustracjami, po kolei uczestnicy gry rzucają kostką, a następnie wybierają pasek z kropkami odpowiadającymi liczbie oczek wylosowanych na kostce. Jeśli w puli nie ma już obrazków z liczbą oczek odpowiadającą wyrzuconej na kostce, kolejka przechodzi na następnego uczestnika gry. Celem jest jak najszybsze ułożenie kompletnego obrazka.

Opracowała: mgr Emilia Szydłowska

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

W Oddziale TOM AND KERI:

Ćwiczenia rozwijające komunikację, mowę dialogową, rozumienia gestów, postawy ciała.

Wydrukujcie kartki z obrazkami. Poproście swoje dziecko o wymyślenie, co mogą mówić osoby przedstawione na obrazkach.

Co mogą mówić te osoby?”

W Oddzale BABY BEETLES:

Zwiększanie wiedzy na temat najbliższego otoczenia.

Pokaż dziecku obrazek. Poproś, żeby opowiedziało Ci, co jest na obrazku. (Kto jest na obrazku? Gdzie znajdują się te osoby? Co robią? Co jeszcze znajduje się na obrazku?)

Zajęcia wspomagające funkcje wzrokowo – ruchowe.

Przeczytaj swojemu dziecku polecenia, poproś o wypełnienie kart pracy.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

1.Ułóż w odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową „Truskawka” i spróbuj ją opowiedzieć. Używaj zwrotów: na początku, później, na końcu.

2. Ułóż w odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową „Czereśnia” i spróbuj ją opowiedzieć. Używaj zwrotów: na początku, później, na końcu.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Spójrz, jaka pyszna truskawka! Czy lubisz truskawki? Wyklej plasteliną wg wzoru.

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie analizy-syntezy słuchowej

1.Przesuwamy sylaby-gra on-line.

http://pisupisu.pl/2/slowne-zabawy/sylaby-dla-najmlodszych

2. Analiza głoskowa wyrazu. Wykonaj kartę pracy.

3. Rozwijanie syntezy głoskowej wyrazu i słuchu fonematycznego. Wykonaj kartę pracy.