Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 13, tj. od 08.06.2020 r. do 12.06.2020 r.

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat: Wakacyjne podróże.

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.
    Książka (s. 76–77).Na wakacje czas! Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki. – Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie? – Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu? – Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą. – To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka. – W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to? – Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada. – To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety. – Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko. – Kochani – powiedział tata – lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów. – A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia. – To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy. Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników. – Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół. – Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka. – Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli. – Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada. – Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta. – W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.
  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
    − Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
    − Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
    − Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
    − Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
    − W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?
  • Zabawy z globusem.
    Pokazujemy dzieciom globus. Wyjaśniamy co on przedstawia. Dzieci opisują jego wygląd, wymieniają kolory, których jest na nim najwięcej.  Zwracamy uwagę na kolor niebieski. Informujemy, że tym kolorem oznaczone są jeziora, rzeki, morza i oceany. Następnie dzieci  kręcą globusem i wskazują na mapie dowolne miejsce.  Wspólnie odczytujemy jego nazwę i dzielimy ją rytmicznie na sylaby.
  • Zabawa ruchowa Samoloty.
    Dzieci-samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.
  • Moje wymarzone wakacje – malowanie na podkładzie z gazy.
    Prosimy, aby dzieci namalowały miejsce, do którego najchętniej pojechałyby podczas wakacji.
    Samodzielne wykonanie prac przez dzieci. Dla każdego dziecka kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzel, gaza opatrunkowa.
    Kartkę z bloku technicznego dzieci pokrywają klejem. Na całej powierzchni kartki przyklejają gazę. Na tak przygotowanym podłożu malują farbami plakatowymi na temat Moje wymarzone wakacje.
  • Dzieci prezentują swoje prace i opowiadają o tym, co ona przedstawia.
  • Wysłuchanie piosenki Śpiewające Brzdące – Wakacje z rowerem

Najwspanialej powiem szczerze
podróżować na rowerze,
gdy wakacji czas nastaje
wcale z nim się nie rozstaję, nie rozstaję.
Ref. Swym rowerem ruszam w drogę,
znam przepisy już drogowe,
powiem więcej znam dokładnie
tak, że mnie z nich nikt nie zagnie.
2. Już zakładam dętki nowe,
sprawny musi być mój rower.
Sprawdzam jeszcze dzwonek, lampki
jak najmocniej wiążę trampki, wiążę trampki.
Ref. Swym rowerem ruszam w drogę…
3. Ochraniacze mam na nóżkach,
osłonięta kaskiem główka.
Są odblaski na plecaku,
a w bidonie smaczny napój, smaczny napój.
Ref. Swym rowerem ruszam w drogę…

  • – O czym opowiada piosenka?
    – Czy rowerem możemy jechać wszędzie, gdzie chcemy?
    – O czym należy pamiętać, jeżdżąc na rowerze?
  • Ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej Wakacyjne plany. Mówimy rymowankę. Za pierwszym razem wspólnie z dziećmi wykonujemy określone ruchy i wypowiadamy sylaby. Podczas kolejnego powtórzenia zachęcamy dzieci do samodzielności.
  • Słonko mocno świeci,    (podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek),
    cieszą się więc dzieci                 (podskakują obunóż),
    Chi, chi, cha, chi, chi, cha,           (powtarzają sylaby i klaszczą a dłonie),
    moc promyków słonko da        (podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek) Chodźmy więc nad wodę        (maszerują w miejscu)
    po letnią przygodę                    (kontynuują marsz)
    Plum, plum, plum,                       (powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali)
    to strumyka słychać szum        (wypowiadają długo głoskę sz)
    Wejdźmy też na górę                (naśladują wchodzenie na górę)
    podziwiać naturę.                      ( przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami daszek i rozglądają się w obie strony)
    Och, och, och, puch, puch, puch           (powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie)
    to przedszkolak dzielny zuch.                         (wskazują ręką siebie)
  • Wakacyjne bagaże – zajęcie matematyczne.
    Zapoznanie z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce. Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i  4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki. Dzieci wyjmują kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określają przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty.
  • Rozmowa kierowana Pocztówka znad morza. Pocztówki z różnych miejsc Polski (w tym z nadmorskim krajobrazem) z zapisanymi na niektórych z nich pozdrowieniami.
    Pokazujemy dzieciom pocztówki przedstawiające różne krajobrazy. Czytamy zapisane na nich pozdrowienia. Przypominamy o zwyczaju wysyłania kart z pozdrowieniami np. z wakacji. Dzieci wskazują pocztówki, które przedstawiają krajobraz nadmorski. Wybierają dwie pocztówki, które im się najbardziej podobają.
  • Oglądanie przez lupy i szkła powiększające różnego rodzaju muszli, porównywanie muszli i grupowanie.
    Układamy na stole różnego rodzaju muszle. Prosimy, aby dzieci dokładnie przyjrzały się muszlom, używając do tego celu lup i szkieł powiększających. Dzieci porównują muszle między sobą, układają obok siebie muszle, które mają podobne cechy (np. podobny kształt). Odnajdują największą i najmniejszą muszlę. Następnie układają  podobne okazy blisko siebie.
  • Opisywanie nadmorskiego krajobrazu. Określanie cech morza.
    Wyszukujemy obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz (większą część obrazka zajmuje morze), ewentualnie obrazek lub zdjęcie przedstawiające krajobraz nad rzeką lub nad jeziorem.
    Prosimy, aby dzieci przyjrzały się dokładnie  obrazkowi  i opowiedziały o nim. Następnie pytamy:
    -Jakie jest według was morze? Dzieci opisują morze jednym słowem np. głębokie, niebieskie, szerokie, piękne, niebezpieczne, tajemnicze itp.
    – Czym morze różni się od rzeki lub od jeziora? (aby ułatwić porównanie można pokazać obrazek przedstawiający krajobraz nad rzeką lub jeziorem)
    – Jaki smak ma woda morska? Dlaczego morze jest słone? Wyjaśniamy dzieciom tajemnice słonego smaku wody morskiej.

*Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów, z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe.  Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie.

  • Akwarium ze słoika – praca plastyczna

  • Opowieść o marynarzu

  • Słuchanie wiersza Laury Łącz Letnie wakacje.
    Kiedy są wakacje
    I nie pada deszcz,
    Możesz gdzieś wyjechać,
    Jeśli tylko chcesz.
    Kiedy są wakacje –
    Morze, góry, las,
    Gdzie tylko się znajdziesz,
    Miło spędzisz czas.
    Latem
    Złociste promienie
    Słońca
    Padają na ziemię,
    Popatrz –
    Rozwiały się chmury,
    Baw się
    I nie bądź ponury!
    Morze –
    Muszelki i piasek,
    Góry
    Lub łąka za lasem,
    Warmia –
    Czekają jeziora,
    Lato –
    Już wyjechać pora!
  • Rozmowa na temat wiersza.
    − Gdzie możemy wyjechać na wakacje?
    − Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?
    − W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?
  • Karta pracy, cz. 2,  nr 58
    Dzieci:
    − oglądają obrazek,
    − wymieniają rzeczy, które pakuje do walizki Olek, zastanawiają się, czy wszystkie będą przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu,
    − przypominają sobie, gdzie Olek z rodziną spędza wakacje i jaka panuje tam latem pogoda,
    − liczą spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów,
    − rysują odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
    − w każdej ramce rysują o jedną chmurkę więcej niż w poprzedniej.

Karta pracy, cz. 2,  nr 59.
Dzieci:
− oglądają obrazki,
− liczą stroje kąpielowe, spódniczki,  koszulki, kapelusze, pary skarpet, zastanawiają się czy wszystkie będą Adzie potrzebne,
− rysują odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− przyglądają się obrazkom na poprzedniej karcie, wskazują różnice między bagażami Olka i Ady,
− w każdej kolejnej ramce rysują o jedną chmurkę mniej niż w poprzedniej.

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

08 – 12.06 FISH

1. Parts of the fish: mouth, eye, head, scales (łuski), fin (płetwa), body, gills (skrzela)

Wskazując poszczególne części ryby, nazywamy je w języku angielskim. Dziecko powtarza.

Następnie można wyszukać obrazki rysunkowe z rybkami, jak i prawdziwe fotografie, na których dziecko będzie musiało pokazać każdą poznaną część.

2. Piosenka „Clown fish, Bluetang”

Whoopee whoopee,

whoopee whoopee,

hey hey hey!

Whoopee whoopee whoopee,

yo ho ho!

Whoopee whoopee,

whoopee whoopee,

hey hey hey!

Whoopee whoopee whoopee,

yo ho ho!

Clown fish, clown fish.

Under the sea, sea, sea.

In coral reefs, in coral reefs.

Under the sea, sea, sea.

Sha sha sha sha, orange lines.

Sha sha sha sha, white lines.

Sha sha sha sha, shiny body.

Under the sea, sea, sea.

Sha sha sha sha sha, clown fish.

Whoopee whoopee,

whoopee whoopee,

hey hey hey!

Whoopee whoopee whoopee,

yo ho ho!

Blue tang tang, blue tang.

Under the sea, sea, sea.

In coral reefs, in coral reefs.

Under the sea, sea, sea.

Ting ting tang tang, sideburns.

Ting ting tang tang, bright tail.

Ting ting tang tang, slippery body.

Under the sea, sea, sea.

Ting ting ting tang tang, blue tang.

3. Rainbow Fish and Bowl matching.

Słownictwo: fish, fishbowl + kolory

Zadaniem dziecka jest dopasowanie rybki do odpowiedniego akwarium. Utrwalenie kolorów: what color is it?

4. Tracing – rysowanie po śladzie + określanie kolorów rybek

5. Coloring by number – kolorowanie obrazka wg kodu, nazywanie kolorów + nazywanie cyfr w jęz. angielskim.

6. Fish in the ocean – count and clip cards

Do wskazywania cyfr można wykorzystać spinacze do prania, lub pokazywać palcem.

Dziecko liczy w jęz. angielskim i wybiera właściwą cyfrę. Można wykorzystać tabelę dla ułatwienia.

7. Fishy Friends

Karty wyciąć, skleić tak, by powstała książeczka.

Rodzic czyta to, co jest napisane na dole karty, a zadaniem dziecka jest dorysowanie rybki we właściwym miejscu.

8. Bingo

Przed rozpoczęciem gry, zapoznać dziecko z nazwami rybek, nie musi ich zapamiętać.

Gra polega na zakryciu wszystkich obrazków na karcie. Osoba, której to się udało, krzyczy BINGO!

Zakrywamy wszystkie obrazki z rybkami. Odkrywając obrazki, wymawiamy nazwy rybek w języku angielskim. Dziecko powtarza.

Wymieniane rybki kolejno należy zakrywać (cover the picture) na karcie. Każda karta zawiera inne rybki. Kto pierwszy ten lepszy!

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Tydzień 13 (08.06-12.06.2020 r.)

Temat tygodnia: Projekt- zabawki ekologiczne


Zajęcia 1.

Oglądanie zawartości Skrzyni Skarbów. Skrzynia (worek, karton), gazeta, zeszyt, szklana butelka po napoju, zakrętka do butelki, worek foliowy, zabrudzony papier…

Rodzic przynosi skrzynię z przedmiotami. Dziecko wybiera po jednym przedmiocie ze skrzyni, mówi, co wyjęło i z jakiego materiału jest to zrobione (papier, szkło, plastik itp.).

Ćwiczenie słuchowe Gdzie słychać sprzątanie? Gazeta, szklana butelka, przepaska do zasłonięcia oczu.
Rodzic zakłada przepaskę dziecku, a następnie ustawia się w wybranym miejscu i zgniata gazetę lub stuka palcami w butelkę. Zadaniem dziecka jest wskazać,z którego kierunku dochodzi dźwięk sprzątania. Dziecko może także określić kierunek, z którego dochodzi dźwięk używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (np. z mojej prawej strony).

Ćwiczenie logorytmiczne Ekologiczne rytmy. Strona z gazety (x5), plastikowy korek (x5), szklana butelka (x5).
Rodzic układa przed sobą po jednym przedmiocie i zadaje dziecku pytanie o to, co się przed nim znajduje. Następnie układa przed sobą przedmioty w ustalonej kolejności (np.: gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka). Do każdego przedmiotu został wcześniej przyporządkowany dźwięk, jaki wydają dzieci widząc przedmiot np.: gazeta – szszsz, korek – kląskanie, butelka – dzyn dzyn. Następnie rodzic wskazuje kolejne przedmioty, a zadaniem dziecka jest naśladować ustalony wcześniej dźwięk.

Wprowadzenie tematu związanego z ekologią na podstawie wiersza Igora Sikiryckiego ,,Sznurek Jurka”

Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisku.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
i od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta:
– Jakie śmieci znalazły się na boisku?
– Dlaczego ktoś je wyrzucił?
– Gdzie należy wyrzucać śmieci?

Tworzenie siatki pytań na temat ekologii. Arkusz papieru, flamastry w kilku kolorach.
Rodzic rozkłada arkusz papieru z umieszczonym na górze napisem ekologiczne, a następnie zadaje dzieciom pytania:
– Co to jest ekologia?
– Po czym poznać, że coś jest ekologiczne?
– Co chcielibyście wiedzieć o ekologicznych przedmiotach?

Zabawa słownikowa Czy to jest ekologiczne?
Rodzic pokazuje dzieciom obrazki parami (przedmiot z recyklingu – zwykły odpowiednik). Zadaniem dzieci jest określenie różnic, podobieństw i opowiedzenie, który przedmiot podoba się bardziej i dlaczego.

Zajęcia 2.
• Przeprowadzanie doświadczenia z magnesem. Kilka sztuk magnesu: sztabkowego, w kształcie podkowy, okrągłego, ozdobnego na lodówkę. Kilka sztuk: metalowych i plastikowych łyżeczek, szklanych przedmiotów np. słoiczki; metalowych przykrywek, drewnianych klocków.
Rodzic wyjaśnia, że istnieją magnesy w różnym kształcie i pokazu je je dziecku. Następnie prosi, aby dziecko pobawiło się nimi w dowolny sposób – np. dotykały magnesy różnymi stronami.
Następnie przykładamy magnes do kolejnych przedmiotów, obserwując, co się będzie działo. Próbujemy samodzielnie sformułować wniosek, że magnes przyciąga przedmioty metalowe, a innych nie.

Określanie cech wspólnych wszystkich metali i innych tworzyw.
Dwie puszki, miska z bardzo ciepłą wodą, butelka plastikowa, szklana, drewniany klocek.
Dziecko dotyka puszki. Określa jej temperaturę poprzez dotykanie rękoma lub przyłożenie do policzka. Jeśli puszka się nagrzeje, trzeba wymienić ją na inną lub szybko schłodzić. Następnie rodzic zanurza puszkę w misce z bardzo ciepłą wodą. Dziecko ponownie określa jej temperaturę i zastanawia się, kiedy metale są ciepłe, a kiedy zimne. Następnie rodzic pokazuje pozostałe tworzywa, a dziecko zastanawiają się, czy któreś z nich ma właściwości takie, jak metal (np. przewodnictwo cieplne). Po rozmowie dzieci sprawdzają swoją teorię poprzez po
równanie.
• Zebranie i ekspozycja informacji dotyczących metali. Pytanie końcowe:
– Jaki kolor najczęściej mają metale?
– Czy mają zapach?
– Do czego można wykorzystać metale?
– Gdzie spotykamy metale?

– Dlaczego metalowe grzejniki/kaloryfery są ciepłe w sezonie grzewczym?

Wniosek końcowy, powinien brzmieć tak, że metale nie mają zapachu i szybko się nagrzewają (przewodzą ciepło).

Tworzenie z puszek Pojemnika na kredki. mała (najlepiej jednobarwna) puszka, papier samoprzylepny, nożyczki.
Dziecko ozdabia puszkę w sposób opisany przez rodzica (np. papierowymi fgurami geometrycznymi, papierem w określonym kolorze) lub wybrany przez siebie.

Należy pamiętać, żeby każda puszka była odpowiednio przygotowana – nie miała górnej warstwy i była zeszlifowana (nie miała ostrych krawędzi).

 

POMYSŁY NA EKO ZABAWY

Zabawa Łowimy ryby w stawie. Rybki z folii aluminiowej, miska z wodą, sznurek o długości
ok. 20 cm z przywiązanym na jednym końcu magnesem.

Przygotowanie rybek z foli aluminiowej: kilkakrotnie składamy kawałek folii aluminiowej i wycinamy z niej kształt ryby, w korpus każdej ryby wsuwamy spinacz biurowy.


Dziecko podchodzi do stawu (miski) i próbują wyłowić rybkę. Po wyłowieniu ryb, następuje ich przeliczenie przez dzieci i wyłonienie Przedszkolnego Rybaka. Aby utrudnić zadanie, można dodać element łowienia w określonym czasie lub łowienie w zespołach.

Zabawa sprawnościowa Magnesowy labirynt. Kartka z prostym/schematycznym labiryntem, metalowa zakrętka, magnes.
Dziecko ustawia zakrętkę na starcie, a pod spodem ustawia (przykleja) magnes. Zadaniem dziecka jest dotarcie do mety poprzez odpowiednie sterowanie magnesem i zakrętką. Drogi labiryntu muszą być na tyle szerokie, żeby zmieściła się w nich zakrętka.

Zabawa rozwijająca celność Strąć puszki. (ok.10 puszek, kilka stron z gazet zgniecionych w piłkę lub piłeczka)
Rodzic układa przed dzieckiem wieżę z puszek (cztery u podstawy, stopniowo zmniejszając ich liczbę o jeden – patrząc ku górze) i wyznacza miejsce, z którego trzeba będzie celować w puszki. Następnie dziecko kolejno podchodzi do prób strącenia. Jeśli nie uda się za pierwszym razem, dziecko może przeliczyć ile sztuk zostało do zbicia.

Zajęcia 3.
• Wykonanie pracy plastycznej Symbol recyklingu. (zielona plastelina, zielona farba, zielony papier kolorowy, klej)

Rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest recykling. Zachęca do segregowania śmieci. Następnie pokazuje symbol recyklingu i pyta dziecko: Czy wie, co on oznacza i gdzie może się znajdować? Następnie rodzic daje dziecku kontury, które powinien ozdobić w wybrany przez siebie sposób. Szukanie w domu produktów z symbolem recyklingu.

Pokaz mody ,,Siatkowe ubrania”. plastikowe siatki/reklamówki, markery.
Rodzic pokazuje dzieciom ozdobioną np.: kamizelkę wykonaną z siatki. Następnie zachęca dziecko, aby zrobiło i ozdobiło swoją i organizuje pokaz mody.

Rozmowa na podstawie piosenki ,,Świat w naszych rękach” (słowa: Łukasz Tartas, muzyka: Weronika Korthals).

I. Ci co lubią segregację
otóż oni mają rację.
Gdy w osobne pojemniki
lecą papier, szkło, plastiki.
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
właśnie o tym ta piosenka.
Możesz dbać o cały świat
chociaż masz niewiele lat. (2x)
II. A recykling trudne słowo.
Chodzi o to by na nowo
z naszych śmieci zrobić coś:
papier, plastik albo szkło.
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach… (2x)
III. Więc dorośli oraz dzieci.
posłuchajcie.
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś,
żeby jutro dobrze żyć.
• Rozmowa na temat piosenki.
– Na czym polega segregacja śmieci?
– Co to jest recykling?
– Dlaczego sprawą śmieci trzeba zająć się szybko?
– W jaki sposób dzieci mogą dbać o cały świat?
• Układanie zdań ze słowami śmieci, segregacja, recykling.
Pierwsze zdanie układa rodzic. Potem propozycje zdań podaje dziecko.
Np.:
Śmieci trzeba wkładać do odpowiednich pojemników.
Segregacja powoduje, że jest większy porządek.
Recykling może być zabawny.

POMYSŁY NA TWORZENIE INSTRUMENTÓW Z RECYKLINGU

Burza mózgówCzy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne? Instrumenty wykonane z recyklingu (np.: grzechotki z pojemników po jogurtach; kawałek gazety, który gdy go gnieciemy szeleści; pojemnik po chusteczkach ze ,,strunami” z gumowej rękawiczki).
Rodzic prezentuje dziecku przygotowane instrumenty, prosi, aby dzieci określiły, z czego oraz jak są wykonane i zadaje dziecku pytania:
– Co to znaczy, że instrument jest ekologiczny?
– Czy instrumenty mogą pochodzić z recyklingu?

Wykonanie instrumentów muzycznych według własnego pomysłu.

Przedmioty z poprzedniego zadania, różnego rodzaju ziarna, kolorowy makaron, gruba taśma klejąca, nożyczki, markery.
Dzieci mogą eksperymentować z wydawanymi przez nie dźwiękami, w zależności od włożonego do środka przedmiotów materiału (jego rodzaju i ilości). Po dokonaniu wyboru, rodzic zabezpiecza taśmą instrumenty, a dzieci mogą je ozdobić markerami.

Zajęcia 4. Co można zrobić z papierem? – zabawy badawcze

Zapoznanie z papierem o różnej fakturze (kartka z bloku technicznego, kartka z bloku rysunkowego, strona z gazety czarno-białej i kolorowej, tektura, ulotka reklamowa, papierowy talerzyk, pudełko z papieru, papier śniadaniowy)
Rodzic rozkłada przed dzieckiem przedmioty z różnego papieru. Dziecko dotyka papier i przedmioty wykonane z niego. Określa, jaki w dotyku jest papier. Rodzic pyta:
– Czy każdy papier jest taki sam?
– Gdzie spotykamy produkty z papieru (np.: zeszyty, książki)?
• Zabawy badawcze z wykorzystaniem papieru. Kartki papieru rysunkowego i technicznego, kawałki tektury, kulki z papieru, drobno podarte kawałki papieru, miska z wodą, kwiatek papierowy.
1) Latający papier
Rodzic opuszcza kolejno przedmioty z papieru i pyta dzieci:
– Czy opadają?
– Jeśli tak – który szybciej, a który wolniej?
Wnioski: Jedyną formą, która opadła na dno była kulka papieru. Stało się tak, ponieważ jej masa była rozłożona nierównomiernie, a po nasiąknięciu wodą, stała się cięższa.
2) Pływający papier
Rodzic umieszcza różnego rodzaju kartki papierowe na powierzchni wody. Dziecko obserwuje i porównuje sposób oraz szybkość nasiąkania wodą materiałów papierowych.
Wnioski: Szybciej nasiąka papier techniczny. Dzieje się tak, ponieważ jego gramatura, a więc gęstość i sztywność, jest większa.
3) Rozkwitający kwiatek
Rodzic kładzie kwiatek na wodzie. Po jakimś czasie (do kilkunastu minut), kwiatek rozkwitnie. Papier składa się między innymi z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary – cienkie rurki do transportowania wody. Po umieszczeniu papieru w wodzie, w wyniku sił działających w kapilarach na cząsteczki wody, papier pęcznieje. Dzięki temu zjawisku kwiatek wygląda jakby rozkwitał.
Film instruktażowy:

4) Kubek i kartka

Film instruktażowy:

• Praca plastyczno- techniczna- origami ,,Samolot”
Rodzic prosi, aby dziecko postępowało zgodnie z jego instrukcjami:
• Złóż kartkę na pół (wzdłuż dłuższego boku).
• Rozłóż ją, a następnie złóż każdy dolny róg tak, aby dotykał środkowej linii, która powstała po złożeniu kartki.
• Utrzymując te zagięcia, złóż każdy z utworzonych dwóch rogów tak, aby ponownie stykał się ze środkową linią.
• Utrzymaj te zagięcia i wykonaj jeszcze jedno – raz składając każdy z dwóch rogów tak, aby stykał się on ze środkową linią.
• Dociśnij wszystkie zrobione przez Was zagięcia.

Rodzic wraz z dzieckiem może zorganizować wyścigi: Który samolot poleci dalej?
Zajęcia 5.

Sprawdzenie wiedzy na temat ekologii. Rodzic ponownie zadaje pytania i porównuje je z wcześniejszymi odpowiedziami dziecka:
– Co to jest ekologia?

– Po czym poznać, że coś jest ekologiczne?
– Co już wiecie o ekologicznych przedmiotach?
• Podsumowanie wiedzy – quiz ekologiczny. Kartki: zielone i czerwone, koło dla dziecka.
Rodzic zadaje pytania, a dziecko udziela odpowiedzi twierdzących (zielone kółko) lub zaprzeczających (czerwone kółko). Rodzic pyta:
– Czy wszystkie śmieci wrzucamy do jednego pojemnika?
– Czy dzięki recyklingowi można dać drugie życie wykorzystanym już raz przedmiotom?
– Czy łatwo jest podrzeć mokrą tekturę?
– Czy do zbierania śmieci mogą się przydać rękawiczki ochronne?
– Jeśli w pobliżu nie ma pojemników do segregowania odpadów, wrzucamy je do kosza?
– Czy instrumenty muzyczne mogą być wykonane z materiałów odpadowych?

Wykonanie wspólnie z rodzicami ekostworka. Kilka kartonów, kleje, gazety, plastikowe butelki, plastikowe korki, plastelina, opakowania po produktach spożywczych, rolki po papierze toaletowym.
Rodzice wspólnie z dzieckiem tworzą ekostworka z dostępnych materiałów, według własnego pomysłu.

ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

1. Ćwiczenia różnicowania stron (prawa, lewa) oraz stosunków przestrzennych:

2. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie rąk, barków i nóg:

Opracowała: mgr Emilia Szydłowska

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 13 „FRUITS”

  1. Wprowadzenie nazw owoców za pomocą krótkiej piosenki (zadaniem dziecka jest osłuchanie się z nazwami owoców po angielsku).

  1. Karty obrazkowe. Pokazujemy dziecku na ekranie komputera obrazki i zadajemy pytanie : „What’s this?”, w razie potrzeby pomagamy, czynność powtarzamy kilkukrotnie.
  1. I Spy.

Rodzic drukuje kartę pracy, dziecko nazywa owoce, liczy je i wpisuje odpowiednią cyfrę.

  1. Watermelon seeds

Drukujemy kawałki arbuza, dziecko je wycina i następnie układa liczbę pestek odpowiadającą cyfrze na arbuzie ( nie muszą to być koniecznie pestki arbuza, można użyć innych pestek, bądź kawałków czarnej kartki).

  1. Piosenka „Are You Hungry?” by Super Simple Songs

Gesty przydatne podczas nauki piosenki.

Are you hungry?
Yes, I am.
Are you hungry?
Yes, I am.
Mmm…a banana!
Yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum!

Are you hungry?
Yes, I am.
Are you hungry?
Yes, I am.
Mmm…an apple!
Yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum!

Are you hungry?
Yes, I am.
Are you hungry?
Yes, I am.
Mmm…grapes!
Yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum!

Are you hungry?
Yes, I am.
Are you hungry?
Yes, I am.
Mmm…watermelon!
Yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum!
I’m full!

  1. Fruit puzzle

Wycinamy wszystkie obrazki i je mieszamy, dziecko układa puzzle, nazywa owoce po angielsku ( po ułożeniu może wybrać ulubiony owoc , przykleić go na kartce i pokolorować).

  1. Zabawa ruchowa

  1. Trace the lines

Drukujemy karty pracy, dziecko rysuje po śladzie i nazywa owoce po angielsku.

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 13

(8.06-12.06.2020 r.)

  1. Ćwiczenia rozwijające myślenie matematyczne „Zbiory- gdzie jest więcej, która jest większa?”

  • Opis: Materiał zawiera 6 kart, które po wydrukowaniu należy przeciąć wzdłuż przerywanych linii. Dziecko losuje jeden zestaw kart np. ze skarpetkami. Zadaniem dziecka jest powiedzenie (w zależności od wylosowanej karty), która np. skarpetka jest większa lub gdzie jest więcej np. skarpetek?

    Przykład:

    1) która skarpetka jest większa?

    2) gdzie jest więcej skarpetek?

    3) gdzie jest więcej skarpetek? A która skarpetka jest większa od pozostałych? 

  • To właśnie podpunkt 3 jest kluczem do sukcesu.  Kiedy dziecko opanuje ten materiał i bez trudu będzie opowiadać o obrazkach wskazując większy więcej.

    (Załączniki: „Zbiory 1-6”, „Karty pracy 1-2”)

Opracowała: Emilia Szydłowska

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

Rewalidacyjne w Oddziale TOM AND KERI:

Kształtowanie własnej tożsamości. Identyfikacja własnych danych osobowych.

Rewalidacyjne w Oddziale BABY BEETLES:

Pokaż swojemu dziecku obrazek (lub wydrukuj).

Poproś, żeby opowiedziało co na nim widzi.

Zadaj dziecku pytania: Co dzieci robią? Gdzie się znajdują? Czy wszystkie dzieci dobrze i zgodnie się bawią? Jak można podzielić się zabawką?

Zajęcia wspomagające funkcje wzrokowo – ruchowe.

Rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji

Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

1.Obejrzyj film edukacyjny pt. „Pszczoła miodna”, następnie ułóż w odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową i spróbuj ją opowiedzieć.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Ten kwiatek bardzo chciałby być kolorowy, jednak najpierw trzeba będzie dorysować jego brakujące elementy. To nie takie trudne dzięki linom pomocniczym. Następnie obrazek można pokolorować.

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie analizy-syntezy słuchowej

1.Wykonaj karty pracy