Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 12, tj. od 01.06.2020 r. do 05.06.2020 r.

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat: Niby tacy sami, a jednak inni.

  • Dzieci takie jak my.
    Wykonanie gazetki tematycznej. Rozmowa na temat obchodów Międzynarodowego Dnia Dziecka.
    Dzieci wycinają z czasopism i katalogów kolorowe ilustracje przedstawiające dzieci różnych narodowości, w różnych sytuacjach. Prowadzą swobodne rozmowy na temat obrazków. Określają wygląd dzieci i ich emocje. Zastanawiają się, dlaczego dzieci bywają smutne i wesołe. Z pomocą rodziców wykonują gazetkę tematyczną.
  • Pytamy dzieci:
    − Jak obchodzi się Dzień Dziecka w Polsce?
    − Kogo i czym się obdarowuje w dniu tego święta?
  • Wysłuchanie piosenki” Jesteśmy dziećmi” .

Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
ref. Jesteśmy dziećmi!
Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi!
Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

 

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej” Język migowy”.
Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę. – To jak my się będziemy bawić? – Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił. – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada. W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło. – Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
    − Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?
    − Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?
    − Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi kolega/koleżanka.
  • Rodzic  kontynuuje rozmowę. Wyjaśnia dzieciom znaczenie pojęcia tolerancja.

Tolerancja to poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu komunikowania się, wiary, kultury itd.

  • Film edukacyjny Urodziny Maćka, czyli krótka historia o tolerancji.

  • Wysłuchanie wiersza Jadwigi KoczanowskiejPrzyjaciel”.
    Nie musisz mieć przyjaciół stu,
    nie musisz mieć dziesięciu,
    wystarczy, byś jednego miał,
    a to już wielkie szczęście.
    Przyjaciel to jest taki ktoś,
    kto zawsze cię zrozumie,
    gdy dobrze jest – to cieszy się,
    gdy źle – pocieszyć umie.
    Przyjaciel to jest taki ktoś,
    kto nigdy nie zawiedzie,
    a poznasz go, bo z tobą jest,
    gdy coś się nie powiedzie.
  • Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
    − Ilu przyjaciół wystarczy mieć?
    − Kogo możemy nazwać przyjacielem? 
    − Po czym można poznać przyjaciela?

 

  • Karta pracy, cz. 2, nr 56. 

    Dzieci: 

    − oglądają obrazki i mówią o tym, co na nich widzą, 
    − mówią, w co ubrane są dzieci z różnych krajów,
    − liczą palce, które pokazują dzieci, 

  • Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dzieci na Ziemi.Na kuli ziemskiej bawią się dzieci
    cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
    a księżyc mruga oczkiem na niebie
    do wszystkich ludzi, również do ciebie.
    Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
    a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
    Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,
    na słoniu jeździ Hindus Namoko.
    Dzieci się różnią kolorem skóry,
    jednak są dumne ze swej kultury
    i choć w dziwacznych mówią językach,
    pragną się bawić, tańczyć i brykać!
    Inka i Zulu, Bubu, Namoko –
    chcą być kochane, śmiać się szeroko,
    jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
    a zamiast wojen mieć tylko święta!
    Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –
    tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

 

  • Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
    − O jakim święcie była mowa?
    − Jakie są dzieci na całym świecie?
    − Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?
    − Co najbardziej lubią robić dzieci?
    − Jakie imiona miały dzieci z wiersza? ( wypowiadamy imiona dzieci, dzieląc je rytmicznie na sylaby)
  • Karta pracy, cz. 2, nr 57.
    Dzieci:
    − słuchają rymowanki i imion dzieci
    − łączą obrazki dzieci z obrazkami sprzętów, z których korzystały podczas pobytu na placu zabaw
    − rysują po śladach rysunków i mówią, co one przedstawiają,
    − mówią, z czego lubią korzystać podczas pobytu na placu zabaw.

 

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

01 – 05.06 CIRCUS

1. Słownictwo:

ringmaster, Big Top, elephant, monkey, lion, cotton candy, clown, acrobat, popcorn

Obrazki wyciąć, wskazując kolejno każdy nazywamy to, co się nich znajduje w języku angielskim. Dziecko powtarza.

Powtarzać kilkukrotnie.

Gdy słownictwo się utrwali, można wyciąć obrazki z drugiej karty i zagrać w memo. Wszystkie karty zakrywamy. I odkrywamy pary, nazywając to, co się na nich znajduje w jęz. angielskim.

2. Piosenka „Baby Shark Circus”

Przed nauką piosenki stopniowo utrwalać nazwy rekinów

Row your boat doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Row your boat doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Baby Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Baby Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus Tent Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus Tent Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Elephant Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Elephant Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Strong Man Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Strong Man Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Lion Tamer Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Lion Tamer Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Lion Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Lion Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus Seal Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus Seal Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Ringmaster Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Ringmaster Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus Clown Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus Clown Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Acrobat Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Acrobat Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Cannon Ball Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Cannon Ball Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Magician Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Magician Shark doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus parade doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Circus parade doo doo doo doo doo doo doo doo doo

That’s the end doo doo doo doo doo doo doo doo doo

That’s the end doo doo doo doo doo doo doo doo doo

3. Finish the patterns

Kontynuowanie rytmów.

Dodatkowe słówka zamieszczone poniżej.

I. What comes next?

– juggler – ring of fire – juggler – ring of fire – what’s next?

– horse – monkey – horse – monkey – horse – what’s next?

– elephant – tent – elephant – what’s next?

II, Finish the patterns

– lion – ….. – lion – Ferris Wheel – lion – Ferris Wheel

– popcorn – ball – popcorn – …….. – popcorn – ball

– seal – drum – seal – drum – …..

4. Count the objects

Przed liczeniem wskazujemy kolejno obrazki, pytając what’s this? Jeżeli dziecko nie jest w stanie udzielić odpowiedzi, pomagamy mu.

Polecenie:

Count the…. lions/popcorn/clowns/seals/balls/elephants/horses/Ferris Wheels/rings of fire

Dziecko liczy w jęz. ang., wskazuje odpowiednią cyfrę w tabeli, a rodzic zapisuje we właściwym miejscu.

5. Shadow matching

Dziecko dopasowuje cienie do właściwych obrazków (match the shadows to the pictures). Utrwala nazwy w języku angielskim.

6. Circus counting

Dziecko liczy w języku angielskim. Wskazuje właściwą cyfrę.

7. Puzzle

Dziecko układa puzzle i nazywa w języku angielskim to, co powstało.

8. Piosenka „Circus Clown” – dzieci naśladują klauna

Circus clown, circus clown

Paint your face (udajemy że malujemy twarz)

Circus clown, circus clown

Run in place (bieg w miejscu)

Circus clown, circus clown,

beep your nose. (wciskanie nosa)

Circus clown, circus clown

touch your toes (dotknięcie palców u stóp)

Circus clown, circus clown,

Laugh out loud. (głośny śmiech)

Circus clown, circus clown,

Blow kisses to the crowd! (wysyłanie buziaków)

Circus clown, circus clown,

take a bow. (ukłon)

Circus clown, circus clown,

goodbye for now. (machanie ręką)

9. Filmik „Peppa Pig – Peppa’s Circus”

Pytania:

1. Co dziadek Peppy rozstawił w ogrodzie? – Namiot (tent)

2. Za kogo przebierze się Peppa? – She’ll be a ringmaster

3. Za kogo przebrali się koledzy Peppy?

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Tydzień 12 (01.06-05.06.2020 r.)

Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni


Zajęcia 1.
Słuchanie piosenki ,,Dziwni goście” (sł. i muz. Krystyna Gowik). Rozmowa na temat piosenki.
,,Dziwni goście”-piosenka

I. Przyszła do mnie dziś pani Złość.
Krzyczy, że całego świata ma już dość!
Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,
brzydkie miny stroi. O! O! O!
A za chwilę wszedł wielki Śmiech
i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!
Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,
i żartuje sobie: he, he, he!


Ref.: E e e emocje, tacy dziwni goście,
złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.
Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.
E e e emocje,
czasem ich wyproście.
Bo i tak powrócą w inny czas,
jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.


II. Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,
łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.
Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.
Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!
A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!
Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!
Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!
Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!


• Określanie charakteru melodii piosenki, jej budowy oraz metrum
• Rozmowa na temat piosenki Rodzic zadaje dziecku pytania:
– O czym jest ta piosenka?
– Co oznacza słowo: emocje?
– O jakich emocjach jest mowa w piosence?
– Jakie emocje nas „odwiedzają”? Co się wtedy dzieje?
• Rytmiczne wyklaskiwanie (z równoczesną recytacją) wybranych fragmentów piosenki.
• Ćwiczenia dotyczące emocji. Obrazki przedstawiające buzie z emocjami: złością, radością, smutkiem, strachem.
Rodzic wskazuje (w dowolnej kolejności) obrazki. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami dziecko je nazywa w odpowiednim rytmie i w kolejności proponowanej przez rodzica.

Zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości – Co mamy wspólnego?
Rodzic wydaje dziecku polecenia, np.:
– Wstań i dotknij wszystkie osoby, które mają na sobie coś czerwonego.
– Dotknij każdego, kto tak jak ty jest dziewczynką (chłopcem).
– Dotknij każdego, kto ma włosy takiego samego koloru jak ty.
(Powtórzenie zabawy skieruje uwagę dzieci na to, co wszystkie mają wspólnego, a co powoduje, że dana osoba jest wyjątkowa).
• Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Piłka dla wszystkich. Książka (s. 82–83)( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Dziecko słucha opowiadania i ogląda ilustracje w książce.
Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie
siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po boisku najszybciej z całej drużyny i strzelał najwięcej goli.
Brawo, Franek! – krzyczeli kibice.
To najlepszy zawodnik! – rozlegały się głosy.
Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, że to był
tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem. Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać,
i robiło mu się wtedy bardzo smutno.
Ada przyjaźniła się z Frankiem i bardzo lubiła się z nim bawić. Pewnego dnia zauważyła, że
chłopiec jest wyjątkowo radosny. Miał roześmiane oczy i wesoło pomachał do niej, gdy tylko
pojawiła się w sali. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest tego przyczyną. Może dostał
długo oczekiwany bilet do teatru? A może spełniło się jego marzenie o jeździe na koniu?
Cześć! Nie uwierzysz, co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.
Opowiedz.
– W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny
z dwóch różnych szkół. Byłem bardzo blisko i mogłem obserwować każdy ruch zawodników!
To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało –
odpowiedziała Ada.
Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, na której siedzieli zawodnicy rezerwowi. I całe szczę-
ście, bo bramkarz skręcił nogę w kostce i trzeba go było zastąpić. Wyobraź sobie, że nagle ktoś
kopnął piłkę, a ja ją złapałem!
Ojej! Zostałeś bramkarzem?
Nie. Po prostu piłka wypadła poza boisko i leciała prosto na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem
z powrotem jednemu z napastników.
Brawo!
A wtedy on na mnie nakrzyczał…
Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada.
Niestety, nie. Powiedział, żebym się stamtąd wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego koledzy się śmiali i słyszałem, jak mówią o mnie „krasnal na wózku”.
Prawdziwi sportowcy się tak nie zachowują! – zezłościła się Ada.
Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy
śmiali się z moich butów. Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja przecież nie mogę
chodzić wcale… Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.
Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśliwego, a ta historia jest smutna – stwierdziła Ada.
Bo jeszcze wszystkiego ci nie opowiedziałem! – uśmiechnął się Franek. – Potem wydarzyło
się coś wspaniałego!
Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej:
Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż
mecz rozgrywał się dalej. Kiedy odjeżdżałem, usłyszałem dźwięk gwizdka. Kapitan drużyny
przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili
dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „Jako kapitan Niebie
skich chciałem cię przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami”. I wtedy każdy z piłkarzy podszedł do mnie i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak mam na imię i co mi właściwie dolega.
To dobrze, bo już chciałam się wybrać z Olkiem na to boisko i im dokopać! – powiedziała
stanowczo Ada.
Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.
Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję, to potrafę kopnąć tak mocno jak stąd do Krakowa!
To szkoda, że cię tam nie było – zaśmiał się chłopiec.
Franek opowiedział Adzie ciąg dalszy tej historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec
doskonale zna zasady gry w piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zaproponowali Frankowi, żeby został sędzią, dali mu gwizdek i posadzili na honorowym miejscu, z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie obserwował grę, dawał sygnały zawodnikom, a nawet zadecydował o jednym rzucie karnym. Okazało się, że jest bardzo dobrym i uważnym sędzią i nikt nie powiedział o nim „sędzia kalosz”, czyli taki, który się nie zna na grze i ciągle się myli.
I wiesz, co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek. – Powiedzieli,
że skoro mam niesprawne nogi i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce
i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto prowadzi drużynę koszykarską dla zawodników na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest nie dla mnie.
Piłka jest dla wszystkich! – powiedziała Ada. – Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszykówki. Ty będziesz najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.
• Rozmowa na temat opowiadania.
Co śniło się Frankowi?
O czym opowiadał Adzie?
Jak zachowywali się chłopcy?
Co zrobił ich kapitan?
Kim został Franek na meczu?
Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?
Co będzie ćwiczył Franek?
Jak oceniacie zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?
• Ćwiczenie w czytaniu. Książka (s. 82–83: do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
• Wyjaśnienie pojęcia tolerancja
Tolerancja oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania, choćby były całkowicie odmienne od własnych albo zupełnie z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia.
Rodzic pyta:
– Czy chłopcy byli tolerancyjni?
– Czy znacie inne przypadki braku tolerancji? (Wyśmiewanie się z ludzi o innym kolorze skóry,
innego wyznania…).
– Czy należy wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, jeździ na wózku…?
Wykonanie pracy plastycznej- ,,Afrykańskie maski”
• Oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych kontynentów.
Zdjęcia dzieci z różnych kontynentów.

Dzieci oglądają zdjęcia, wymieniają różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.).
• Zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku – Badamy swoją twarz.
Każde dziecko za pomocą dotyku bada kształt swojej głowy, wypukłość nosa, uszu i policzków, ułożenie brwi itp.
Rodzic pyta:
– Jaki kształt ma głowa?
– Jakie są wasze włosy? (Proste, kręcone, miękkie…).
– Wymieńcie części twarzy.
– Popatrzcie na kolegę. Czy jest taki sam jak wy? Czy ma taki sam kolor oczu i włosów?
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej ,,Afrykańskie maski”.

Potrzebne materiały: czarna lub brązowa kartka techniczna A4, kolorowe ścinki kartek, bibułki, kolorowe pióra, klej wikol, klej szkolny.

Wycinamy z czarnej lub brązowej kartki technicznej A4 dowolny wzór maski. Przyklejamy z kolorowych ścinek kartek lub bibułki oczy, usta, nos. Ozdabiamy maskę według własnego pomysłu i kreatywności dzieci.

Zajęcia 2. Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej
• Zapoznanie z wagą szalkową (Waga szalkowa)
Dziecko ogląda wagę, nazywa jej części za rodzicem
• Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej Klocki: drewniane, sześcienne, miś.
Rodzic przygotował klocki: drewniane, sześcienne, i misia.
Rodzic mówi, że dziecko będzie porównywać wagę (masę) misia i klocków.
• Pierwsza sytuacja.
Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.
– Co jest cięższe? Po czym to poznałeś/łaś?
– Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś/łaś?
• Druga sytuacja.
Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.
– Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
– Po czym poznałeś/łaś, że cztery klocki ważą tyle co miś?
(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
• Trzecia sytuacja.
Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.
– Co jest cięższe? Po czym to poznałeś/łaś?
– Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś/łaś?
• Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.
Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, wagi szalkowe.
Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
• Karta pracy, cz. 4, s. 55.( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru
• Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.
W miejscach oznaczonych * dziecko powtarza za rodzicem – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.
Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy
miesięcy znamy?
Komu nie sprawi
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.
Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
– styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad,
grudzień. *
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie:
– styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,
– styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.

Zajęcia 3.
• Rozmowa na temat indywidualności dzieci
Rodzic podkreśla, że nie można kogoś nie lubić za wygląd lub sposób zachowania, mówienia.
Rodzic mówi:
– Wszystkie dzieci lubią się bawić.
– Wszystkie dzieci chcą mieć koleżanki i kolegów.
– Wszystkie dzieci cieszą się, gdy jest im wesoło.
– Wszystkie dzieci płaczą, gdy jest im smutno.
• Karta pracy, cz. 4, s. 54.( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Rysowanie siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoją ulubioną zabawką. Kolorowanie
ramki swoim ulubionym kolorem. Samodzielne pisanie swojego imienia (swoich imion)
i nazwiska (lub z pomocą rodzica).

Wypowiedzi dzieci na temat: Kogo nazywamy przyjacielem? Kartonowe serce, mazak.
Dziecko podaje cechy przyjaciela, które rodzic zapisuje na kartonowym sercu. Potem umieszcza
je na np.:tablicy.
Np.: dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, czujemy się przy nim bezpiecznie…
• Bezgłośne wymawianie imion swoich przyjaciół.
Dziecko, stojąc wymawia kolejno imiona swoich przyjaciół, nie wydając głosu, a poruszając tylko wargami.
• Ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne i słuchowe, na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Dni tygodnia.
Jakie nazwy dni
tygodnia znamy?
Czy wszystkie nazwy
dni pamiętamy?
Jeśli ktoś lubi
takie zadania,
niech się zabiera
do wyliczania.
Powietrza dużo
buzią nabiera
i na wydechu
niech dni wymienia:
– poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie.
– Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek,
piątek, sobota, niedziela.*
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za rodzicem – na jednym wydechu – nazwy dni
tygodnia.

• Ćwiczenia ruchowe – naśladowanie chodzenia po różnym podłożu i w różnych warunkach
Dziecko naśladuje chodzenie, Np.
– po piasku,
– po kamieniach,
– gdy wieje mocny wiatr,
– przez rwący strumyk,
– po głębokim śniegu…
• Karty pracy, cz. 4, s. 56–57( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co się na nim dzieje. Odszukiwanie na dużym obrazku
przedmiotów, roślin umieszczonych na dole kart.

Karta pracy, cz. 4, s. 58.( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Układanie zdań o każdym
obrazku. Pisanie samodzielnie lub przez N. imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.

Zajęcia 4.
• Zabawa rozwijająca wyobraźnię, zdolności obrazowania tekstu ruchem, wyrażania emocji
– Różne opowiadania. (
gazety, klocki, nagrania dowolnych utworów)
Rodzic wybiera utwory (według własnego uznania) do przedstawianych dziecku krótkich opowiadań. Wybrane fragmenty muzyki muszą mieć odpowiedni charakter, dostosowany do treści.
Przebieg zajęć:
Rodzic włącza nagranie muzyki o tajemniczym nastroju. Dziecko wciela się w postać Tomka,
wykonując płynne ruchy, zgodne z nagraniem muzyki. Nasłuchuje. Rodzic gniecie gazetę lub
w inny wybrany przez siebie sposób naśladuje dziwne szmery. Chłopiec biegnie do mamy,
wskazuje kierunek, z którego dobiegają dźwięki, robi przerażoną minę. Razem z mamą
wraca do pokoju. Mama skrada się w kierunku, z którego
słychać dziwne dźwięki. Odsłania
zasłonę. Tomek podskakuje wesoło, przestaje się bać. Bierze kotka na ręce, pokazuje go
mamie. Uśmiecha się i przytula swojego domowego przyjaciela.

Teksty Bożeny Formy:
• Tomek bawi się w swoim pokoju. Nagle słyszy dziwne szmery. Jest przerażony. Biegnie do mamy.
Mamusia postanawia sprawdzić, co to za odgłosy. Trzyma Tomka za rękę i wraca do jego pokoju.
Po cichu skradają się w kierunku franki, zza której nagle wychodzi kot. Ach, to jego sprawka. Tomek bierze go na ręce, przytula, głaszcze i żartobliwie mu grozi. Uśmiecha się do mamy.

Dzisiaj są urodziny Marty. Marta jest bardzo smutna, ponieważ wszystko jest przygotowane,
a goście nie przychodzą. Ciągle pyta rodziców, która godzina. Siada na fotelu i zaczyna płakać.
Nagle słychać dzwonek. Biegnie do drzwi – otwiera je… O!! Ze zdziwienia otwiera buzię. Ile
gości. Cała rodzina i dzieci. Wszyscy mają kolorowe balony i prezenty, uśmiechają się. Marta
jest szczęśliwa. Radośnie bije jej małe serduszko. Zaprasza gości do środka.

Tymon bawi się z Arturem klockami. Jest bardzo zadowolony i szczęśliwy. Nagle podbiega do
nich Tomek. Nie zwraca uwagi na Tymona. Szepce coś Arturowi do ucha i po chwili chłopcy
odchodzą. Tymon jest bardzo smutny. Zaczyna płakać. Po chwili staje się bardzo zły. Niszczy
piękną budowlę z klocków. Kładzie się na dywanie i płacze, uderzając rękami o dywan. Nagle
podchodzą do niego Ada i Rafał. Pocieszają go i zapraszają do wspólnej zabawy. Tymon znów
się uśmiecha. Jest zadowolony i miły.
• Ćwiczenia w czytaniu. Książka (s. 90–91) dla każdego dziecka. Czytanie tekstu Od buraka cukrowego do cukierka.( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)

 

Zajęcia 5.
• Zabawa ,,Z czego jestem zadowolony?” (duża koperta, małe karteczki (B6)).
Dziecko dostaje kopertę, którą podpisuje lub ozdabia. Potem na karteczkach rysuje to, co
zrobiło wczoraj dobrze, z czego jest zadowolone. Rodzic pisze datę na karteczkach, a dziecko chowa je do koperty. Ćwiczenie to wykonujemy przez tydzień, a potem je podsumowujemy.
Dziecko pokazuje karteczki i mówi, co przez tydzień robiło dobrze, z czego było zadowolone.
• Zabawa z wykorzystaniem kostki mimicznej.
Kostka mimiczna.
Dzieci oglądają kostkę mimiczną, nazywają emocje przedstawione na obrazkach buzi.
Rodzic pyta:
– Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego,
czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).
– Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że
niektórych rzeczy nie będziemy mieć).
– Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).
– Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).
– Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie
spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).
– Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub
smutek, możemy czuć jedno i drugie).
Dziecko rzuca kostką mimiczną. Nie pokazuje, co wskazała kostka, tylko miną przedstawia odpowiednią emocję. Rodzice naśladują minę, jaką przedstawiło dziecko, i nazywają związaną z nią emocję.

Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk ,,Moje uczucia”
Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,
i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.
Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.
Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
• Rozmowa na temat tekstu.
– Co mieszka w sercu?
– Czy zawsze jest nam wesoło?
– Czy zdarza się, że coś was smuci?
– Czy zdarza się, że coś was złości?
Rodzic przypomina, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy
ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po
deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
• Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.
Dla każdego dziecka: kartka podzielona na pół – w lewym górnym rogu rysunek chmurki,
a w prawym górnym rogu – słoneczka, kredki.

Dzieci dostają kartki podzielone na pół, z rysunkiem chmurki i słoneczka w ich rogach. Po
lewej stronie kartki (chmurka) rysują to, co je smuci, a po prawej stronie (słonko) – co je
cieszy. Potem dzieci siadają w kole i omawiają swoje rysunki z rodzicem.
• Karta pracy, cz. 4, s. 59.( Do pobrania na dole strony pod zajęciami numer 5)
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladach. Kończenie rysowania rybek według wzoru. Kolorowanie ich.
• Wprowadzenie nazwy czerwiec na podstawie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego
,,O dwunastu braciach”.

Drogą do lasu
idzie już czerwiec
z wiązanką chabrów
i dzbanem czernic.

Patrzy na łąkę

mokrą od rosy:

– Już czas najwyższy

na sianokosy.
Rodzic pyta dziecko:
– Jak nazywa się nowy miesiąc?
– Co to są sianokosy?
– Jak wyglądają chabry?
– Wymieńcie nazwy wszystkich miesięcy, zaczynając od czerwca.

• Ćwiczenia gimnastyczne

  • rozgrzewka:

  • ćwiczenia:

Karty pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” karty pracy cz.4 5/6 latek:

-s.54-59

  • Książka s.82-83,
  • Książka s.90-91.

Opracowała: mgr Emilia Szydłowska

 

 

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 12 „SEA ANIMALS”

  1. Słownictwo :

crab- krab

dolphin- delfin

fish- ryba

jellyfish- meduza

shark- rekin

whale- wieloryb

octopus- ośmiornica

orca whale- orka

starfish- rozgwiazda

seal- foka

seahorse- konik wodny

shell- muszla

Drukujemy i wycinamy obrazki. Rodzic pokazuje obrazek i mówi po angielsku, dziecko powtarza. W celu ponownego utrwalenia słownictwa polecam wyszukanie w Internecie prawdziwych fotografii przedstawiających zwierzęta morskie (pokazujemy zdjęcie i pytamy „What’s this?”)

  1. Trace the lines (sea turtle, dolphin, crab, shark)

Drukujemy karty pracy. Dziecko mówi po angielsku jakie zwierzęta morskie widzi, następnie rysuje po śladzie (szlaczki).

  1. Piosenka „A Sailor Went To Sea” by Super Simple Songs

Przed rozpoczęciem nauki utrwalamy z dzieckiem słownictwo występujące w piosence. (będzie łatwiej jeśli dziecko po pierwszym przesłuchaniu piosenki ułoży przed sobą karty obrazkowe w odpowiedniej kolejności). W poniższym filmiku zaprezentowane są gesty ułatwiające naukę piosenki.

A sailor went to sea sea sea
to see what she could see see see.
But all that she could see see see
was the bottom of the deep blue sea sea sea.

A seahorse!
A sailor went to sea sea sea
to see what she could see see see.
But all that she could see see see
was a seahorse swimming in the sea sea sea.

A jellyfish!
A sailor went to sea sea sea
to see what she could see see see.
But all that she could see see see
was a jellyfish swimming and a seahorse swimming in the sea sea sea.

A turtle!
A sailor went to sea sea sea
to see what she could see see see.
But all that she could see see see
was a turtle swimming, and a jellyfish swimming, and a seahorse swimming in the sea sea sea.

An octopus!
A sailor went to sea sea sea
to see what she could see see see.
But all that she could see see see
was an octopus swimming, and a turtle swimming, and a jellyfish swimming, and a seahorse swimming in the sea sea sea.

A baby shark!
A sailor went to sea sea sea
to see what she could see see see.
But all that she could see see see
was a baby shark swimming, and an octopus swimming, and a turtle swimming, and a jellyfish swimming, and a seahorse swimming in the sea sea sea.

A blue whale!
A sailor went to sea sea sea
to see what she could see see see.
But all that she could see see see
was a blue whale swimming, and a baby shark swimming, and an octopus swimming, and a turtle swimming, and a jellyfish swimming, and a seahorse swimming in the sea sea sea.

  1. Sea animals counting

(do wykonania tego zadania potrzebne będą spinacze do bielizny)

Drukujemy i wycinamy obrazki, dziecko mówi co widzi następnie liczy i przypina spinacz na odpowiednią cyfrę.

  1. Count and color

Drukujemy obrazek, dziecko liczy poszczególne elementy i koloruje odpowiednią liczbę kwadratów (nazywa zwierzęta i liczy po angielsku).

  1. Zabawy ruchowe

  1. Follow the path

Zadaniem dziecka jest pomoc rybce w dopłynięciu do wodorostów, aby to było możliwe drukujemy kartę pracy, dziecko koloruje cyfry od 1 do 9.

  1. Sea animals shadow domino

Zadanie do ćwiczenia słownictwa, drukujemy i wycinamy karty, następnie gramy z dzieckiem w domino, podczas zabawy dziecko nazywa wszystkie elementy w języku angielskim.

  1. Filmik utrwalający słownictwo, włączamy i dziecko powtarza

  1. Color the fish

Drukujemy kartę pracy, czytamy dziecku zdanie z obrazka, dziecko koloruje rybki na odpowiednie kolory.

  1. Color by number

Drukujemy kolorowankę, dziecko koloruje zgodnie z kodem.

  1. Ocean craft

Drukujemy zwierzęta morskie na kolorowym papierze, bądź białym (dziecko koloruje) i wykonuje pracę plastyczną (wycina i skleja)

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 12

Temat: Utrwalenie poznanych liter

  1. Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej ,,Kto ma więcej głosek?”-gra

  • Opis: Rozdajemy wszystkie karty między dwie osoby. Równo układamy w dwa stosiki. Karty leżą odwrócone zwierzątkiem do stołu.
    Wykładamy po jednej karcie i porównujemy, czyj zwierzak ma więcej głosek (w prostszej wersji zaczynamy od sylab). Głoskujemy głośno i wyraźnie – licząc na palcach. Zwierzak, który ma więcej głosek, zabiera tego zwierzaka, który ma ich mniej. Jeśli mają tyle samo głosek, wykładamy kolejne karty i zwierzę w kolejnym układzie zabiera wtedy wszystkie wyłożone zwierzątka. Można głoskować oczywiście ze zdrobnieniami, ale prawidłowo trzeba podać wszystkie głoski. Wygrywa osoba, która zebrała wszystkie zwierzęta lub zebrała ich więcej w określonym timerem czasie. Przy okazji sporo ortografii, gdy wymowa różni się od pisowni.

    Wersja 2:

  • Ćwiczenia pamięci: Rozkładamy 10 kart. Nazywamy wszystkie zwierzątka. Rzucamy kostką. Zadaniem gracza jest wymienić tyle zwierząt, ile oczek jest na kostce. Przeciwnik musi powtórzyć nazwy w tej samej kolejności. Zamieniamy się rolami. Nie ma wygranych i przegranych, gra toczy się po to, aby potrenować pamięć.

  1. Utrwalenie wszystkich poznanych liter ,,Alfabet”

  • Opis: Materiał zawiera 16 kart z 32 planszami, na których przedstawiono kolejne litery polskiego alfabetu. Na obwodzie każdej z plansz znajdują się ilustracje, które w swojej nazwie zawierają daną literę we wszystkich możliwych pozycjach w wyrazie (na początku, w środku, na końcu) oraz ilustracje niezawierające danej litery. Dziecko za pomocą żetonów,klamerek (spinaczy) lub plasteliny ma oznaczyć na karcie ilustracje zawierające wskazaną literę. Możemy przydzielić żetonom lub klamerkom odpowiednie kolory i np. literę występującą na początku wyrazu zaznaczać kolorem czerwonym, w środku zielonym i na końcu żółtym.

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

Odział TOM AND KERI

Gra rozwijająca umiejętność zadawania pytań, analizę usłyszanych informacji.

Zgadnij kto to”

Zasady gry

Należy wydrukować po jednej kopii planszy dla każdego gracza. Plansze kładziemy przed sobą tak, żeby druga osoba nie zobaczyła, którą postać wybraliśmy. Można położyć między sobą przegrodę z pudełka od puzzli czy gry planszowej

W grze biorą udział dwie osoby. Każdy gracz wybiera jedną postać i zaznacza ją na planszy. Celem gry jest odkrycie, jaką postać wybrał nasz przeciwnik. Aby się tego dowiedzieć należy zadawać pytania zamknięte, czyli takie, na które druga osoba może odpowiedzieć tylko „tak” albo „nie”, np. Czy ta postać ma okulary? Czy ta osoba ma nakrycie głowy? Czy ta osoba na krótkie włosy?

Przykład.

Zadajemy pytanie: Czy ta osoba jest kobietą? Jeśli nasz przeciwnik odpowie „nie”, przekreślamy na naszej planszy wszystkie kobiety.

W jednej rundzie tylko jeden gracz zadaje pytania, a drugi na nie odpowiada, aż do momentu odgadnięcia postaci. W drugiej rundzie następuje zamiana ról.

Oddzaił BABY BEETLES

Ćwiczenia rozpoznawania emocji.

Pokaż swojemu dziecku zdjęcie.

Zadaj pytania umieszczone pod zdjęciem.

Co robią dzieci? Gdzie są? Na co dzieci patrzą? Jekie mają miny? Co dzieci mogą myśleć ? Co dzieci mogą mówić? Jak myślisz, co dzieci będą robiły potem?

Zajęcia rozwijające funkcje wzrokowo-ruchowe

Ćwiczenia wspomagające spostrzegawczość i koncentrację.

  1. Policz ile jest takich samych owadów. Odpowiednią cyfrę wpisz na dole strony.
  2. Znajdź takie same osoby.

 

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

1.Popatrz na ilustracje zamieszczone na kartach pracy. Czy są umieszczone we właściwej kolejności? Zastanów się, co było wcześniej ,a co było później? Uzasadnij wybór.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Pokoloruj. Pamiętaj o prawidłowym uchwycie narzędzi pisarskich!

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie analizy-syntezy słuchowej

1.Zabawa „Słowny wąż”. Pierwszy gracz wypowiada dowolne słowo, kolejny wypowiada słowo na ostatnią głoskę (literkę) słowa pierwszego i tak na przemian. Jak długi powstanie wąż wyrazowy? Przykład: mamaananasserceekierkaarbuz-z…

2. Znajdź słowo na literkę…gra on-line

http://pisupisu.pl/klasa1/slowo-na-literke

3.Filip z okazji Dnia Dziecka otrzymał mnóstwo prezentów! Podziel na głoski nazwy prezentów i narysuj pod każdym z nich tyle kresek, ile słyszysz głosek.

4. Rodzic odczytuje wyrazy poniżej „po głosce”, zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy (połączenie głosek w wyraz), np. m-a-m-a, synteza: mama i połączenie wyrazu z odpowiednim rysunkiem. W ten sposób dowiecie się jaki prezenty na Dzień Dziecka otrzymał mały Krzyś.