Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 10, tj. od 18.05.2020 r. do 22.05.2020 r.

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat: Łąka w maju.

  • Wyprawa na łąkę – zagadki.
    Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt- mieszkańców łąki.

  • Wysłuchanie piosenki „ Bąki z łąki”.
    1. Znów się zastanawiam jak w każde lato
    Kto to pomaga kwitnąć kwiatom?
    Na trawie, na łące kocyk rozłożę
    Przyjrzę się z bliska co lata na dworze!
    Ref:. Bąki z łąki i biedronki
    I puchate, grube trzmiele
    Muszki, muchy Małe pszczółki
    To planety przyjaciele!/x2
    2. Pracują ciężko i pyłek zbierają
    Dzięki nim kwiaty dobrze się mają
    A także owoce, warzywa i zboże
    Jak to się dzieje, spytać ktoś może?
    Ref:. Bąki z łąki i biedronki…
    3. Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka
    Teraz rozwiąże się ta zagadka
    Cały się kąpie w słodkim nektarze
    I przez przypadek pyłek przekaże
  • Słuchanie opowiadania Ewy Stadmüller Smok łąkowy wielogłowy.
    – O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym między łóżkami dzieci. – O Kubusiu Puchatku – zdecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik… – Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych. – Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić. A dokąd się wybieracie? – Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek przejdziemy piechotą. – I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda. Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka. – Dalej pójdziemy na piechotę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku. – Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj… Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet się nie obejrzeli, a już byli na miejscu. – Jak tu ślicznie… – westchnęła Zuzia. Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły bzyczały… Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze. – Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym, na co kto ma ochotę. Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki. – Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię. – A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad po tygryskowej uczcie. Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki. – Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi. – A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy… Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka. – Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. – To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy. Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie. – Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek, schował się za Olka. – Spokojnie, to tylko wiatr… – próbowała uspokoić chłopców pani. – Na… na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś. – Oczywiście! – usłyszał. – A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.
  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
    – Co można robić podczas pobytu na łące?
    – Jakie zwierzęta można spotkać na łące?
  • Karty pracy dla dzieci: − oglądają obrazek; mówią, co dzieje się na łące w maju,
    − łączą fragmenty obrazka znajdujące się na dole karty z ich miejscami na obrazku,
    − nazywają zwierzęta na obrazkach i dzielą ich nazwy rytmicznie (na sylaby).

  • Kropki biedronki – wiersz matematyczny.

    Odpowiedz na pytania:
    – Ile kropek zgubiła biedronka?
    – Co się stało z pierwszą kropką?
    – Ile kropek zostało biedronce?
    – Którą kropkę biedronka zgubiła we wtorek?
    – Co się stało z piątą kropką?
    – W jaki dzień tygodnia kotek wziął kropkę?
    – Wymień dni tygodnia.

 

  • Karty pracy. Dzieci :
    – łączą w pary owady z kwiatami; mówią, czego jest więcej: owadów czy kwiatów
    – naśladują sposób poruszania się pszczoły, mrówki, konika polnego, dżdżownicy.
  • Słuchanie wiersza Grażyny Lech Kwiaty na łące.
    Dywan z kwiatów, ziół i traw.
    Są w nim jaskry, maki, szczaw.
    Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
    Kreta także tutaj spotkasz.
    Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
    Piękna, kolorowa łąka.
  • Rozmowa na temat wiersza. Dziecko odpowiada na pytania:
    − O jakim miejscu jest ten wiersz?
    − Jakie rośliny rosły na łące?
    − Jakie zwierzęta tam przebywały?
    − Jak wyglądała łąka?
  • ,, Mieszkańcy wiosennej łąki?”– rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych:

Pomoce:

*Plansza z obrazkami poniżej treść zagadek:

Kiedy jest początek lata,

z płatka na płatek lata.

Dzięki jej pracowitości

miodek w domu mam dla gości. (pszczoła)

Latem mnie spotykaliście,

lubię jadać różne liście.

Kiedy boję się lub śpię,

do muszelki chowam się.(ślimak)

Choć nie widzi wcale,

radzi sobie doskonale.

Przed swym wrogiem w obawie,

ukrywa się pod kopcem w trawie.(mrówka)

Jestem mała i zielona,

w trawie całkiem zanurzona.

Moim hobby jest pływanie –

– stylem moim pływają panie.

Lubię także rechotanie –

– tego już nie lubią panie.(żabka)

Skrzydła piękne ma we wzory,

wszystkie na nich są kolory.

Kiedy nastają dni gorące,

dzieci biegają za nim po łące.(motyl)

Ich kryjówką bywa kwiatek,

ile kropek – tyle latek.

Ich skrzydełka są w kropeczki,

to są właśnie…(biedroneczki)

Zimą czeka go Afryka,

latem zaś go Polska wita,

duże gniazdo na kominie,

z tego właśnie ptak ten słynie.(bocian)

  • Praca plastyczna – stemplowana łąka.

  • Film edukacyjny- Wędrówki Skrzata Borówki – Łąka

  • Karty pracy i kolorowanki dla dzieci

 

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

18 – 22.05 FARM

1. Słownictwo:

barn, tractor, farmer, cat, chicken (hen), cow, goat, goose, horse, pig, rooster, sheep.

Obrazki przedstawiające wyżej wymienione słownictwo wydrukować, wyciąć, przykleić na różnokolorowe karty.

Na początku utrwalić kolory, pytając: What color is it?

Odkrywając karty, pytać, co znajduje się na obrazku: What’s this?

Słownictwo powtórzyć kilkulkrotnie: wolno/szybko/głośno/cicho

Dodatkowo, wyszukać w internecie zdjęcia przedstawiające wymienione zwierzęta. Zadaniem dziecka będzie nazwanie ich w języku angielskim.

2. Filmik „Farm animals”

Dziecko osłuchuje się z językiem angielskim i utrwala poznane nazwy, lub zapoznaje się z nowymi.

3. Piosenka „Old MacDonald Had a Farm”

W trakcie śpiewania piosenki wykorzystać obrazki (pkt1)

Quack, quack here. Quack, quack there.

Moo, moo here. Moo, moo there.

Oink, oink here. Oink, oink there.

E I E I O.

Old Macdonald had a farm. E I E I O!

And on his farm he had some ducks. E I E I O!

With a quack, quack here, and a quack, quack there.

Here a quack, there a quack,

Everywhere a quack quack.

Old Macdonald had a farm. E I E I O!

Old Macdonald had a farm. E I E I O!

And on his farm he had some cows. E I E I O!

With a moo, moo here, and a moo, moo there.

Here a moo, there a moo,

Everywhere a moo moo.

Old Macdonald had a farm. E I E I O!

Old Macdonald had a farm. E I E I O!

And on his farm he had some pigs. E I E I O!

With a oink, oink here, and a oink, oink there.

Here a oink, there a oink,

Everywhere a oink oink.

Old Macdonald had a farm. E I E I O!

4. Farm puzzles

Puzzle do wycięcia. Zadaniem dziecka jest nazwanie powstałych obrazków w języku angielskim.

What’s this?

It is a barn/cow/goat/horse/sheep

5. Shadow matching

Dziecko nazywa wszystkie zwierzęta i dopasowuje je do odpowiednich cieni.

Sheep, pig, cow, chicken (hen), chick, goat, turkey, goose, horse.

6. Farm Counting

Dziecko liczy w języku angielskim oraz nazywa wszystkie zwierzęta.

Do zaznaczania cyfr można wykorzystać spinacze do ubrań.

Polecam korzystać z tabeli z cyframi, dla ułatwienia.

7. Farm Animals Book

Książeczkę wyciąć, skleić bądź spiąć. Rodzic czyta to, co jest napisane pod obrazkiem, a dziecko powtarza nazwy zwierząt.

Następnie, koloruje wszystkie obrazki.

8. Trace the lines.

Rysowanie po śladzie i nazywanie zwierząt.

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Tydzień 10 (18.05-22.05.2020 r.)

Temat tygodnia: Łąka w maju


Zajęcia 1.
Oglądanie obrazka. Określanie, co dzieje się na łące w maju. Oglądanie zdjęć zwierząt, nazywanie ich. (Załącznik: Łąka 1-2)
• Słuchanie piosenki ,,Wiosna na łące” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk): 

,,Wiosna na łące”
I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.

Rozmowa na temat tekstu piosenki. Rodzic pyta:
– Kto przybył na łąkę?
– Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
– Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
– Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
Rozmowę na temat treści piosenki można połączyć z oglądaniem obrazków/zdjęć przedstawiających jej mieszkańców oraz występujące na niej rośliny.
• Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.


• Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby ,,Zabawa w chowanego”
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa
i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin.
Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
– Jeden, dwa, trzy… – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. –
Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak
samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam
cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na
pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące
podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana
biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące.
Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też
wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot
z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się
dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni.
Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki,
żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć
małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i… znikła.
A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?
• Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic pyta:
– W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
– Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
– Co to jest barwa ochronna?
Wyjaśnienie: Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
• Ćwiczenia z tekstem. (Załącznik: Książka 1-2) Czytanie przez dzieci tekstu umieszczonego pod ilustracjami. (6- latki próbują czytać samodzielnie, 5-latki słuchają tekstu czytanego przez rodzica).
• Mieszkańcy łąki – zagadki

Zajęcia 2.

Bajka edukacyjna ,,Motyl”-

Słuchanie o cyklu rozwojowym motyla. Numerowanie kolejnych obrazków za pomocą kropek (lub liczb). Oglądanie zdjęć motyli. Słuchanie ich nazw. Opowiadanie o najciekawszym motylu. (Załącznik: cykl rozwoju motyla)

Zabawy z sześcianem (Załącznik: Sześcian)
• Przypomnienie cech kwadratu. Rodzic mówi:
– Nakreśl w powietrzu kształt kwadratu.
– Jakie są boki kwadratu?
• Zapoznanie z sześcianem.
Rodzic prezentuje dziecku kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa fgury. Dziecko je
ogląda. Liczy ściany. Określa ich kształt – kwadrat. Układa fgury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.
• Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi. Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.
• Zabawy z sześcianem – kostką.
Rodzic pokazuje dużą kostkę z liczbami lub kropkami. Dziecko rzuca kostką i wykonują tyle czynności podanych przez rodzica, ile oczek (lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce.
Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki…
– Dziecko rzuca kostką i podaje liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce.
Na zakończenie dziecko przypomina, kształt jakiej bryły ma kostka.
• Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.
Dziecko dostają chustkę. Rodzic wypowiada zdania. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, porusza chustką nad głową. Jeżeli sądzi, że nie jest prawdziwe – siedzi bez ruchu.
Czy to prawda, czy to fałsz?
Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
– Konik polny w wodzie gra.
– Żaba dwie głowy ma.
– Biedroneczki są w kropeczki.
– Motyle mają ciepłe czapeczki.
– Stokrotka jest czerwona.
– Ważka jest większa niż wrona…
• Nauka rysowania ,,motyl”:

 

Zajęcia 3.

Ćwiczenia rozwijające aparat ruchu w rytmie akompaniamentu na dowolnym instrumencie.
Dzieci maszerują po okręgu koła, biegają na palcach, przeskakują z nogi na nogę, wykonują skoki obunóż; podczas przerwy w muzyce: robią skok w przód, dwa kroki w tył; skok
w przód, skok w tył, obrót wokół siebie.

Rozmowa na temat budowy biedronki.
Rodzic na zdjęciu/ilustracji pokazuje części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).

Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.

Wykonanie pracy plastycznej ,,biedronka” według instrukcji:

Zabawy z biedronką
Biedronka wykonana przez dziecko.
Uczestnicy zabawy układają biedronki na podłodze w jednym szeregu. Każdy trzyma w ręce patyczek z naprężoną nitką. Między każdym dzieckiem a biedronką powinny być jednakowe odstępy. Na hasło
Start każde dziecko zaczyna nawijać nitkę na patyk. Zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza doprowadzi swoją biedronkę do patyka.

Aktywne słuchanie muzyki Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.
Duży zielony kawałek materiału, nagranie utworu Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna, odtwarzacz CD, dla każdego dziecka: kolorowy papier, nożyczki.
Dziecko wycina różne kwiaty z kolorowego papieru i układa je na dużym zielonym kawałku materiału. Podczas zabawy wchodzi w role wiosennego wiatru, który pojawił się nad majową łąką. Dziecko wraz z rodzicem chwyta kawałek materiału i unosi go w górę. Ilustrują muzykę
następującym ruchem:
– fragment wykonany głośno: poruszamy materiałem w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały wysoko,
– fragment wykonany cicho: delikatnie poruszamy materiałem, w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały niezbyt wysoko,
– powtórzenie czynności z punktu 1: wolno poruszamy się w prawą stronę,
– powtórzenie czynności z punktu 2: poruszamy się w lewą stronę, kładą materiał na podłodze. Improwizujemy ruchy wiatru, biegając po sali/pokoju zgodnie z charakterem muzyki; kładziemy
się na podłodze, jeszcze nieznacznie poruszając rękami i nogami, ale coraz wolniej, aż na koniec zabawy wiatr cichnie i dzieci zastygają bez ruchu.

Zabawa rozwijająca umiejętność określania, kto należy do rodziny owadów: Owad czy nie?
Obrazki zwierząt, w tym owadów, np. motyl, ćma, mucha, biedronka, mrówka, konik polny,
pszczoła, osa, szerszeń, bąk, komar, chrabąszcz, żuk, ważka, napis
owady.
Rodzic układa na dywanie odwrócone obrazki zwierząt. Dzieci odkrywają kolejne obrazki, nazywają zwierzęta na nich przedstawione, i jeśli jest to owad, układają obrazek pod napisem
owady, np. motyl, ćma, mucha, biedronka, mrówka, konik polny, pszczoła, osa, szerszeń,
bąk, komar, chrabąszcz, żuk, ważka. Następnie dobierają odpowiednie – sześciolatki – nazwy owadów (wyrazy, w których występują nieznane litery pomaga odczytać rodzic) i odczytują je głośno. (Załącznik:owady)

Zajęcia 4.

Zabawa relaksacyjna Złota żaba
Rodzic mówi: chciałbym zaprosić was do zabawy, w czasie której musimy wszyscy siedzieć bardzo
cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później. Usiądźcie
wszyscy na podłodze i skrzyżujcie nogi. Możecie jedną stopę położyć na udzie, jeśli macie na to
ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymujecie wasze plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko
opuśćcie barki. Zamknijcie oczy. Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj wszyscy będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej pośrodku stawu… Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychacie powoli. Nabieracie głęboko powietrza do płuc i wypuszczacie je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potrafcie tak szybko wystawić język? A teraz siedzicie spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każ- dym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstruje ten dźwięk), możecie wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziecie mogli szepnąć mi na ucho, ile much złapaliście.

Słuchanie opowiadania „Zielona żabka” autor Bożena Forma

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała w trawie i wciąż rozmyślała.
Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak roślinki w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

Rozmowa na temat treści opowiadania:

– Dlaczego żabka była smutna?

– Kogo żabka spotkała na łące?

Kto chciał ją zjeść?

– Czy udało się bocianowi złapać żabkę?

– Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutowskiej Żabie łapki.
Dziecko wraz z rodzicem, stają naprzeciwko siebie i powtarzają tekst, ilustrując go ruchem.

Dwie zielone małe żabki,
tak nad stawem grają w łapki:
jedną łapką podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń partnera,
Drugą łapką podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o lewą dłoń partnera,
Potem dwiema podnoszą obie ręce ugięte w łokciach,
klap, klap, klap. uderzają w obie dłonie partnera,
Ty, bocianie przykucają i grożą bocianowi, poruszając
nas nie łap! wskazującym palcem.

Opowiadanie przez dziecko o cyklu rozwojowym żaby na podstawie obrazków. (Załącznik: cykl rozwoju żaby),

Zajęcia 5.

Wysłuchanie wierszyka o pszczołach – wprowadzenie do tematu zajęć

PSZCZOŁA

Nad zieloną łąką lata złota pszczoła,
nektar ją tu nęci, słońce ja tu woła,
więc z kwiatka na kwiatek przelatuje sobie,
aby człowiek później mógł jeść słodki miodek.
Nad kwitnącą łąką lata mała pszczoła,
nawet nie wie, ile pyłku zebrać zdoła!


• Oglądanie zdjęcia pszczoły zbierającej pyłek – rozmowa na temat budowy, wyglądu owadów.

 

Rozmowa na temat znaczenia pszczół w życiu człowieka – na podstawie filmu edukacyjnego (pszczoły robotnice, pszczoły karmiące larwy), zapoznanie z nazwami miodu (akacjowy, lipowy, wielokwiatowy, rzepakowy, spadziowy). Podkreślenie wartości zdrowotnych miodu, także wykorzystania miodu w medycynie, do produkcji kosmetyków. Oglądanie stroju pszczelarza, wyjaśnienie dzieciom, że strój ten chroni człowieka przed użądleniem pszczół. (Załącznik: cykl życia pszczół, Karta pracy 1-2)

Film edukacyjny:

Wycieczka na łąkę
• Rozmowa przed wycieczką Co nas czeka na łące?
Zwrócenie uwagi, co można zobaczyć na łące. Rodzic pyta:
• W jaki sposób można spędzać czas na łące?
Zachęcanie do wnikliwej obserwacji napotkanych podczas wycieczki roślin i zwierząt.
Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas przejazdu autokarem oraz
pobytu na łące.
• Wyjazd/ wyjście z dzieckiem na pobliską łąkę np. w parku, obok miejsca zamieszkania. (Potrzebne materiały: lupy)
• Poszukiwanie roślin i zwierząt, o których była mowa w tym tygodniu.
• Opisywanie ich rzeczywistego wyglądu.
• Obserwowanie zachowania owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.
• Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.
• Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.
• Zbieranie znanych roślin w celu wykonania zielnika.
• Robienie bukietów z kwiatów.

Ćwiczenia oddechowe Dmuchamy na dmuchawiec (mniszek pospolity).
Dzieci naśladują dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmuchają mocno, aż do braku powietrza.

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wrażeń z wycieczki. Rodzic pyta:
– Co dziecku się najbardziej podobało? Co je zainteresowało, zdziwiło?
– Co najbardziej chciałoby zapamiętać? O czym opowiedzieć rodzicom, dziadkom?
– Jakiego koloru było na łące najwięcej? Itp.
Oglądanie i nazywanie przywiezionych z łąki roślin, zapamiętywanie ich nazw.
• ,,Łąka moimi oczami”– praca plastyczna. Malowanie przez dzieci na kartce technicznej A4 (kredkami, farbami, pastelami) miejsca, które najbardziej im się spodobało (np.kwiatów, owadów, zwierząt, drzew) – dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami.

Ćwiczenia gimnastyczne:

  1. Rozgrzewka:
  2. Gimnastyczne figle muzyczne ,,na łące”:

Karty pracy:

  • Nowe przygody Olka i Ady karty pracy cz.4 5/6 latek (Załącznik: karty pracy 3)
  • Puzzle (załącznik: puzzle- łąka w maju)

    Opracowała: Emilia Szydłowska

Uwaga ostatnia litera!!!

Temat: Wprowadzenie litery ,,ż”

Przebieg zajęć w domu

1. Zgaduj zgadula:

Rodzic wykłada obrazki rozpoczynające się na głoskę „ż”, dziecko nazywa obrazki, następnie dzieli wyrazy na sylaby (lub głoski).

Po tej czynności rodzic pyta dziecko: Jaką głoskę słyszały na początku wyrazu?

2. Wyszukiwanie wyrazów z literą „ż” na początku wyrazu i w środku wyrazu.

Rodzic pyta dziecko, gdzie w danym wyrazie występuje głoska ,,ż”. Próbowanie wymyślania własnych przykładów wyrazów z głoską ,,ż” na początku, w środku, na końcu wyrazu.

3. Zadania na wyrazie podstawowym „żubry”

  • Dziecko dzieli wyraz ,,żubry” na sylaby – rodzic oznacza 2 białymi kartonikami 2 sylaby,
  • Dziecko dzieli wyraz na głoski- rodzic oznacza 5 białymi kartonikami 5 głosek,
  • Dziecko z rozsypanych liter próbuje ułożyć wyraz „żubry” i dane głoski oznaczyć kolorami:

Samogłoska-czerwony kartonik Spółgłoska –niebieski kartonik

Instrukcja:

Budowanie schematu słowa ,,żubry”. Białe kartoniki dla dziecka.
Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie żubry – rozsuwa kartoniki i wymienia głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie żubry, wymawia głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.

• Budowanie modeli słowa ubry. Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka.
Dziecko głośno dzieli na głoski słowo: żubry. Wypowiadają głoskę ż: długo:żżżyyyy… krótko: ż, ż, ż, ż. Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematem słowa żubry dziecko zaznacza miejsca głoski ż niebieskimi kartonikami. Potem zaznacza miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek.

4. Poznanie litery „ż” wielkiej i małej, pisanej i drukowanej.

5. Układanie litery „ż” z np. plasteliny, guzików, koralików na tacce, makaronie itp.

6. Pisanie litery ,,ż” palcem po śladzie (karta z zadania 4) lub pisanie palcem po rozsypanej na talerzu mące, kaszy mannej itd.

7. Wspólne rozwiązywanie kart pracy – karty do poprania poniżej.

literka ż z książki: karty pracy 1-5:

PRACA DOMOWA!!!

Bardzo proszę o odrobienie pracy domowej:

  • Litera [ż]- Książka,

  • Karta pracy 1-5.

Pracę domową należy wysyłać do .25.05.2020 r. (poniedziałek) na adres e-mail: konsultacje@przedszkolerodzinne.pl

POWODZENIA 🙂

Opracowała: Emilia Szydłowska

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 10 „FAMILY”

1.Rozkładamy na dywanie karty obrazkowe i zadajemy pytanie „Who’s this?”, dziecko odpowiada.

2. Family Tower- zabawa na utrwalanie słownictwa (potrzebne będą plastikowe kubeczki). Losujemy na zmianę z dzieckiem obrazki przedstawiające członków rodziny, nazywamy je po angielsku i układamy wieżę: kubek- karta obrazkowa- kubek karta obrazkowa. Zabawa kończy się gdy uda nam się ułożyć wszystkie karty obrazkowe.

3.Piosenka „Rain Rain Go Away” by Super Simple Songs

Rain, rain, go away.
Come again another day.
Daddy wants to play.
Rain, rain, go away.

Rain, rain, go away.
Come again another day.
Mommy wants to play.
Rain, rain, go away.

Rain, rain, go away.
Come again another day.
Brother wants to play.
Rain, rain, go away.

Rain, rain, go away.
Come again another day.
Sister wants to play.
Rain, rain, go away.

Rain, rain, go away.
Come again another day.
Baby wants to play.
Rain, rain, go away.

Rain, rain, go away.
Come again another day.
All the family wants to play.
Rain, rain, go away.

Podczas nauki piosenki można skorzystać z gestów przedstawionych w filmiku.

4. Count the family members.

Pokazujemy dziecku obrazek przedstawiający rodzinę, dziecko nazywa członków rodziny po angielsku, następnie liczy i wskazuje odpowiednią cyfrę.

5. Zabawa ruchowa

6. Size sorting

Drukujemy obrazki oraz napisy (big, medium, small) dziecko wycina, następnie mówi po angielsku jaki to członek rodziny i układa pod odpowiednim napisem według rozmiaru (big- duży, medium- średni, small-mały).

7. „Goldilocks and the three bears”- historyjka, dziecko ogląda następnie układa w odpowiedniej kolejności obrazki zgodnie z treścią filmiku.

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 10

(18.05-22.05.2020 r.)

Temat: Ćwiczenia utrwalające literę [ż]

  1. Ćwiczenia logopedyczne ,,pies”- głoska [ż]

    Opis: Suwak z sympatycznym psem do ćwiczeń sylab otwartych z głoską [ż]. Wydrukowany arkusz należy przeciąć wzdłuż przerywanych linii, pamiętając o nacięciu wewnątrz buzi zwierzaka. Pasek z sylabami wsuwamy w nacięcia, tak by jego końcówki znalazły się pod obrazkiem. W ten sposób zamocowany pasek można przesuwać, a wewnątrz buzi ukazywać się będą kolejne sylaby. Zadaniem dzieci jest podawanie wyrazów rozpoczynających się na daną sylabę, które ma na języku pies.

    (Załącznik: gra logopedyczna- pies z [ż])

  2. Koszyczek króliczka – różnicowanie [ż], [z]

    Opis: Pierwszą kartę z królikami drukujemy i przecinamy na pół. Wydrukowane kolejne karty wycinamy wzdłuż szarych linii (można przeciąć je tak, by pod obrazkami pozostały opisy lub rozciąć wzdłuż linii rozdzielającej obrazek z podpisem). Dziecko ma za zadanie ułożyć karty z obrazkami, na odpowiedniej karcie z króliczkiem, uwzględniając występowanie głoski w nazwie obrazka.

    (Załącznik: Różnicowanie ż/z karty 1- 5)

  3. Gra ,,Czółko” – karty obrazkowe z głoską [ż]

    Opis: Materiał zawiera 3 arkusze, na których znajduje się 27 kart z obrazkami, których nazwy zawierają głoskę [ż] . Wydrukowane i wycięte karty mogą posłużyć np. do gry w Czółko. W grę może zagrać dwóch i więcej Graczy. Karty układamy na środku stołu obrazkami do dołu. Gracze kolejno ciągną karty i nie zaglądając na rewers karty, przykładają ją do swojego czoła. Reszta uczestników gry ma za zadanie udzielić Graczowi podpowiedzi na temat wylosowanej karty, nie używając nazwy obrazka. Jeśli Gracz nie zna odpowiedzi, mówi „pas” i kolejka przechodzi dalej, jeśli odpowie prawidłowo, również kolejka przechodzi dalej, ale gracz zdobywa punkt.

    (Załącznik: gra czółko z głoską ż 1-2)

  4. Domowa gra planszowa z głoską [ż]

    Opis: Planszę do gry dziecko może samodzielnie pokolorować. Gra doskonale sprawdzi się jako zadanie do domu. Do gry oprócz wydrukowanej planszy potrzebne będą pionki i kostka. Nazwy ilustracji użytych w grze nie zawierają głosek innych szeregów, a głoska [ż] występuje w nich przed samogłoskami.

    (Załącznik: gra planszowa ż)

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

W Oddziale TOM AND KERI:

1. Nazwij członków rodziny.

2. Opowiedz o swojej rodzinie. Powiedz,jakie imiona mają Twoi dziadkowie, rodzice i rodzeństwo.

3. Wytnij podpisy na dole strony i przyklejcie je na etykietki obok członków rodziny.

4. Poszukaj zdjęć swojej rodziny, albo połącz się z nimi na video, jeśli nie pamiętasz jak wyglądają, np. nie pamiętasz jaki mają kolor włosów albo oczu. Narysuj drzewo swojej rodziny.

Polecenie: Na czystej kartce narysuj drzewo swojej rodziny. Na samej górze narysuj portrety swoich dziadków, tak jak na obrazku wyżej, pod spodem narysuj portrety swoich rodziców, a na samym dole siebie. Jeśli masz rodzeństwo narysuj je obok swojego portretu.

W Oddziale BABY BEETLES:

Rozwijanie samodzielności 

Polecenie: Zrób kanapkę

Wytnij produkty i przyklej na kromce chleba.

Możecie też zrobić prawdziwą kanapkę.

Zajęcia rozwijające funkcje wzrokowo-ruchowe

Ćwiczenia usprawniające percepcje wzrokową i koncentrację uwagi.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia dziecięcego-wykluczanie ze zbioru

1.Wykonaj karty pracy. Otocz element, który nie pasuje do pozostałych. Uzasadnij wybór.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.W dalszym ciągu znajdujemy się na wiosennej łące! Nazwij owady. Rysuj po śladzie ołówkiem, a następnie pokoloruj kredkami. Pamiętaj o prawidłowym uchwycie narzędzi pisarskich oraz nie wychodź za linię.

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie logicznego myślenia

1. Rozwiąż zadania i rebus.

2.Rozwiąż wiosenne łamigłówki! Powodzenia

3.Rozwiąż rebusy-zawody.