Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 8, tj. od 04.05.2020 r. do 08.05.2020 r.

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat tygodnia : Moja ojczyzna

  • Polskie symbole narodowe- Polak mały” – oglądanie bajki edukacyjnej.
    Wprowadzenie w tematykę, przypomnienie i utrwalenie nazw i wyglądu symboli narodowych. 
  • Odpowiedzcie na pytania: Jak wygląda godło Polski? Co symbolizują czerwień i biel? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkową pieśnią?
  • Poznajemy majowe święta – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe święta.
    Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu. – Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil. – I ja też – powiedział Daniel. – A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. – A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? – Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani. – Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta. Na ścianie wisiała wielka flaga Polski. – O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie? – To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy. – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? – To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki. – Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. – Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
    − Jakie barwy ma flaga Polski?
    − Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
    − Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
    − Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
  • Oglądanie reprodukcji obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku. Swobodne wypowiadanie się na jego temat.. Dzieci przyglądają się jej uważnie. Zwracamy uwagę na ubiór przedstawionych na obrazie postaci oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu. Opowiadamy dzieciom ciekawostki na temat powstania reprodukcji.
  • Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju. Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego.
  • „Jestem Polakiem” – słuchanie piosenki .

Poznanie ważniejszych miast i regionów Polski – poszukajcie wspólnie tych miejsc na mapie Polski.

  • „Katechizm polskiego dziecka”- nauka wiersza Władysława Bełzy – ćwiczenie pamięci mechanicznej, powtarzanie na zasadzie echa, zwrócenie uwagi na poprawną wymowę.
  • Wiersz: „Kto Ty jesteś?”

– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.

  • Po pierwszym przeczytaniu wiersza, należy wyjaśnić dzieciom trudne pojęcia. Omówić treść wiersza ukierunkowując pytaniami:
    -Jak nazywa się nasza ojczyzna?
    – Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce?
    -Jak wygląda godło Polski?
    – Jak wygląda flaga Polski?
    – Dlaczego należy kochać swój kraj?

Następnie uczymy (przypominamy) wiersz czytając po jednej linijce, dzieci powtarzają jak echo za nami.

  • „Legenda o założeniu Gniezna” – wiersz mówiący o powstaniu państwa polskiego – wzbogacenie wiedzy o początkach państwa, pierwszych stolicach, zapoznanie dzieci z legendą o trzech braciach i nazwami Polska, Gniezno, rozwijanie umiejętność koncentracji,  rozwijanie wyobraźni.

 

Legenda o założeniu Gniezna    

W czasach, gdy wszędzie
Las gęsty rósł,
Żyli trzej bracia:
Lech, Czech i Rus.

Pewnego razu
Bracia Słowianie
Ruszyli w drogę
Niespodziewanie.

Wiele tygodni,
Dni oraz godzin
Szukali ziemi
Dla swoich rodzin.

Lech raz popatrzył
Prosto przed siebie,
Białego orła
Ujrzał na niebie.

Powiedział braciom:
– To dobry znak,
Zostanę tutaj,
Gdzie mieszka ptak.
Tu, gdzie się gnieździ
Ten biały orzeł,
Moje rodzinne
Gniazdo założę

Zbigniew Dmitroca

  • Po wysłuchaniu wiersza zapytajmy swoje dziecko:

-Kto wyruszył w poszukiwaniu swojej ziemi, miejsca?
-Jak nazywali się bracia?
-Czego szukali bracia wędrując po świece?
-Co skłoniło Lecha do zakończenia wędrówki?
-Jak nazwano gród, który założył Lech i co było jego znakiem?
– Od czego pochodzi nazwa naszego Państwa?

 

  • „Godło Polski- Orzeł Biały”- stemplowanie rękoma (paluszkami) przy użyciu farb- utrwalenie jednego z symboli narodowych, przedstawienie jego wyglądu oraz symboliki,


Słuchanie hymnu Polski

  • Przypomnienie dzieciom, że każde państwo oprócz godła posiada również hymn
    ( wyjaśnienie znaczenia wyrazu hymn- pieśń narodowa, patriotyczna śpiewana w chwilach ważnych, uroczystych). Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego stoimy podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
  • „Góry – morza” – zabawa ruchowa.
    Przy dźwiękach dowolnej melodii dzieci biegają swobodnie. Na hasło: góry podnoszą wysoko kolana naśladując górską wspinaczkę, na hasło: morze – naśladują pływanie kładąc się na dywanie.
  • Mini flaga – praca plastyczna.

  • Karty pracy.

Pokoloruj rysunek według wzoru.

 

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

04 – 08.05 PICNIC

1. Słownictwo:

picnic, basket, blanket, lemonade, fruits, sandwich, cake.

Wszystkie obrazki zakrywamy. Kiedy dziecko odwróci wybrany obrazek, pytamy: what’s this”. Dziecko nazywa w języku polskim to, co się na nim znajduje, a my odpowiadamy po angielsku.

Dodatkowo można wszystkie obrazki rozłożyć w całym pokoju, a dziecko musi odnaleźć wymieniony przez nas obiekt, np.

Where is lemonade/picnic/sandwich?

Where’s the basket/blanket/sandwich/cake?

Where are fruits?

Can you find…. (basket/lemonade…)?

2. Piosenka „We’re going on a picnic”

What a beautiful day!

What do you want to do today?

Hey, I’ve got an idea! Yeah!

We’re going on a picnic.

Going on a picnic.

Going on a picnic.

Picnic, picnic.

What do you want to eat ?

Hey what should we bring on our picnic?

Salad, salad!

Chicken, chicken!

Cheese, cheese!

Yummy yummy yum yum yum!

Cookies, cookies!

Ice tea, ice tea!

Cake, cake!

Yummy yummy yum yum yum!

Yeah!

We’re going on a picnic.

Going on a picnic.

Going on a picnic.

Picnic, picnic.

What do you want to eat ?

We’re going on a picnic.

Going on a picnic.

Going on a picnic

Picnic, picnic.

Picnic, picnic.

Picnic!

 

Obrazki do piosenki zamieszczone poniżej.

3. Finish the pattern.

Słownictwo: apple, banana, water, watermelon, sandwich, ant, basket.

Przed rozpoczęciem zadania, nazwać kilkukrotnie wspólnie z dzieckiem wszystkie elementy.

Dziecko kolejno wymienia co znajduje się w rzędzie, np:

apple – banana – apple – banana

Wtedy pytamy: What’s next?

Jeżeli dziecko nie wie, ponownie wspólnie z nim wymieniamy kolejno, aż do skutku.

4. Trace the lines.

Słownictwo: basket, ant, watermelon, sandwich.

Zadaniem dziecka jest rysowanie po śladzie i nazwanie poszczególnych elementów.

Polecenie: trace the lines

Pytanie: what’s this?

5. Peppa Pig – „Picnic”

Przed obejrzeniem bajki, proszę zwrócić uwagę, by uważnie ogladały bajkę, i starały się wyłapać jak najwięcej słów.

Bajkę włączyć kilkukrotnie, a po obejrzeniu zadać pytania (pytania zadajemy w języku polskim, odpowiedzi w języku angielskim):

1. Gdzie wybiera się Peppa z rodziną?

Odp: Jadą na piknik (They are going on a picnic).

2. Co przyniósł w koszyku tata Peppy? (Jeżeli dziecko nie pamięta, można ponownie włączyć ten fragment)

Odp: Koc (blanket), chleb (bread), pomidory (tomatoes), lemoniadę (lemonade), ser (cheese).

3. Jakie jedzenie znajduje się na kocu? (Można zatrzymać ten fragment bajki. Dziecko wskazuje poszczególne elementy w jęz. ang. lub polskim)

Odp: kanapki (sandwiches), owoce (fruits): winogrona (grapes), bananas, apples, pear (gruszka), watermelon (arbuz); cheese (ser), eggs (jajka), lemonade.

4. Co zrobił tata po zjedzeniu kanapki?

Odp: Zasnął (He fell asleep).

5. Co trzymała mama Peppy, gdy przyleciała osa?

Odp: Ciasto truskawkowe (strawberry cake).

6. Co zrobiła Peppa z ciastem taty?

Odp: Nakarmiła kaczki (She fed the ducks).

 

6. My Picnic Color Book.

Wycinamy elementy, i składamy jak książkę.

Rodzic czyta w języku angielskim, a dziecko koloruje na właściwy kolor.

 

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Tydzień 8 (04.05-08.05.2020 r.)

Temat tygodnia: Jestem Europejczykiem


Zajęcia 1. Rozmowa o mapie Europy oraz krajach należących do Unii Europejskiej

  • Oglądanie mapy Europy. Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt. (Załącznik: mapa Europy)
  • Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski.
  • Oglądanie obrazków flag państw UE, próba samodzielnego odgadywania flag państw do których one należą,
  • Oglądanie globusa: wyjaśnienie czym jest i do czego służy, odczytywanie wspólnie
    z rodzicem nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.
    (Załącznik: Kontynenty)

Zabawa ,,globus”- Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem przez chętne dzieci, odczytywanie (samodzielnie lub z pomocą rodzica), w jakie miejsce dziecko dotarło.

Mapa Europy
• Samodzielne lub z pomocą rodzica odczytywanie nazw państw europejskich.
• Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eifa – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum– Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta –Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.

Zajęcia 2.

  • Wyjaśnienie skrótu UE- Unia Europejska. Rodzic pyta – Co to jest Unia Europejska? Dziecko podaje swoje pomysły – burza mózgów. Rodzic zbiera informacje od dziecka, następnie podsumowuje: Niektóre kraje Europy (początkowo 15) postanowiły połączyć się w jedną wielką rodzinę państw europejskich, która nosi nazwę Unia Europejska. Postanowiły ściśle ze sobą współpracować budując dobrobyt i bezpieczeństwo. Unię Europejska można porównać do grupy przedszkolnej, w której jest przyjaźń, wszyscy się znają, przestrzegają określonych zasad, wspólnie podejmują decyzje, pomagają sobie. Obecnie w skład UE wchodzi 25 państw: Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Austria, Włochy, Wielka Brytania, Irlandia, Dania, Grecja, Hiszpania, Portugalia, Finlandia, Szwecja, Cypr, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry.

  • Omówienie wyglądu flagi UE. Dziecko próbuje wyjaśnić w oparciu o własne informacje wygląd flagi Unii Europejskiej, w szczególności liczbę gwiazd i sposób ich ułożenia. Następnie rodzic opowiada o unijnej fladze. Flaga UE to dwanaście złotych gwiazd ułożonych w kole na niebieskim tle. Krąg złotych gwiazd reprezentuje solidarność i harmonię między narodami Europy. Liczba gwiazd nie jest związana z liczbą Państw Członkowskich. Gwiazd jest dwanaście, ponieważ liczba dwanaście jest tradycyjnie symbolem doskonałości, pełni i jedności.(Załącznik flaga UE)
  • Oglądanie obrazka Syriusza – maskotki UE. Wyjaśnienie pochodzenia nazwy, kolorowanie sylwety Syriusza w polskich barwach narodowych.
    Imię Syriusz pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Niebieska, uśmiechnięta stonoga, w każdym kraju występuje ubrana w charakterystyczne dla niego elementy narodowe. (Załącznik 1 i 2: Syriusz- maskotka, Syriusz-kolorowanka) 

  • Waluta UE– Większość krajów posługuje się takimi samymi pieniędzmi.
    Czy wiecie, jakimi?
    (1 euro= 100 centów)- Rodzic pokazuje banknoty.
    (Można zaznaczyć, że w Polsce płacimy złotówkami (pokazać) ale już niedługo i u nas będzie obowiązywała waluta Euro). (Załącznik: waluta- Euro)
  • Słuchanie hymnu UE – Ody do radości Ludwiga van Beethovena.

Zajęcia 3. Podróż po Europie- wycieczka do Włoch

  • Zabawa Powitanie po włosku
    Rodzic wita dziecko w języku włoskim, mówiąc: Buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry. Wyjaśnia, co to znaczy i w jakim języku tak brzmi powitanie. Następnie dziecko wita swoich rodziców, rodzeństwo podając im prawą dłoń i mówiąc: Buongiorno.
    • Rozmowa na temat Włoch
    Rodzic pokazuje Włochy na mapie Europy. Opowiada kilka ciekawostek o tym państwie.
    Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta.
    Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.
    • Oglądanie folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech
    (materiały dostępne w domu)
    • Zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Włoch, umieszczenie jej obok flagi Polski i UE. (Załącznik z zajęć 1 mapa Europy)
    Uczenie się wybranych słów (zwrotów) z języka włoskiego:
    Rodzic uczy dzieci kilku podstawowych zwrotów w języku włoskim:
    buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry,
    arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia,
    mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się,
    si (czyt. sij) – tak,
    grazie (czyt. gracje) – dziękuję.
    Opowieść ruchowa Podróżujemy po Włoszech
    Dziecko naśladuje ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania.
    Podróż rozpoczynamy samochodem. (Dziecko poruszają się po domu, naśladując odgłos auta: brum, brum, brr, brr). A teraz czas na odpoczynek. Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawie, słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu. W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Dziecko leży na plecach, naśladuje jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. (Dziecko naśladuje wsysanie makaronu (ćwiczenia mięśni warg), gryzienie (ruchy okrężne żuchwy), oblizywanie ust po smacznym posiłku (ćwiczenia języka)). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Leżenie na plecach, naśladowanie opalania się, pływania).
  • Nauka piosenki na pamięć:
  • DLA CHĘTNYCH- wykonanie pizzy (Składniki na pizzę: ser żółty starty na wiórki, szynka, salami, sos pomidorowy, spód do pizzy, papryka, cebula, pokrojone pomidory). Dziecko ogląda przygotowane produkty. Nazywa je. Dzieli nazwy na sylaby, jeżeli potrafi, dzieli nazwy wybranych produktów na głoski.

Zajęcia 4. Słuchanie opowiadania N. na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena
Księżniczka na ziarnku grochu
• Pokazanie na mapie Europy – Danii.
(Mapa Europy, flaga Danii → Załącznik z zajęć 1)
Rodzic wskazuje Danię na mapie Europy, podaje nazwę jej stolicy – Kopenhaga. (Dania należy
do UE). Pokazuje flagę Danii.
• Przedstawienie autora baśni – duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena.
• Słuchanie opowiadania rodzica na podstawie utworu.
Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy
tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy
nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie
w porządku.
Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą
księżniczkę.
Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było
strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć.
Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota!
Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się pię-
tami, ale dziewczynka powiedziała, ze jest prawdziwą księżniczką.
„Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła
do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na
drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn.
I na tym posłaniu miała spać księżniczka. Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.
– O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo,
co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne!
Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła
mieć tylko prawdziwa księżniczka. Książę wziął ja za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał. Widzicie, to była prawdziwa historia.

• Rozmowa na temat utworu.
– Z kim chciał ożenić się książę?
– Jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta?
– Jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?
– Czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?

Zajęcia 5. Zabawa dydaktyczna Jedziemy windą w europejskim domu
• Zapoznanie dzieci z europejskim domem.

POTRZEBNE MATERIAŁY:

WERSJA 1 (zalecana): prostokątny karton podzielony poprzecznymi liniami na siedem części – dom zaznaczony flagami, na każdym piętrze, kartoniki z kropkami, kartoniki z liczbami, koperty (kartki) z wyrazami: Niemcy, Anglia, Francja, Grecja, Włochy, Polska, nagranie greckich melodii, cztery pocztówki z różnych regionów Polski pocięte na sześć części, mapa Europy.

WERSJA 2: można również namalować na dużej kartce lub brystolu rysunek domu z piętrami.
Rodzic wraz z dzieckiem buduje dom z kartonu (prostokątny karton podzielony poprzecznymi liniami na siedem części). Dziecko liczy głośno: Parter, pierwsze piętro, drugie piętro… Dalej opowiada rodzic.:
W tym domu jest także winda (rodzic rysuje z boku domu dwie pionowe linie i na dole przypina
pinezką pudełko, np. po zapałkach). Na pierwszym piętrze mieszkają Niemcy, na drugim Anglicy, na trzecim Francuzi, na czwartym Grecy, na piątym Włosi, a na szóstym Polacy. (rodzic zaznacza kolejne piętra kartonikami z odpowiednią liczba kropek (5-latki) lub liczbami (6-latki).
Zabawa Jedziemy windą w zaczarowanym domu
Dziecko wybiera piętro, na które chciałoby wjechać windą. Przesuwa windę w wybrane miejsce. (rodzic przypina pudełko pinezką). Sprawdza, czy jest na właściwym piętrze, licząc kropki lub odczytując liczby na kartoniku. Następnie odszukuje (wśród kopert) kopertę, na której jest obrazek takiej samej flagi jak na wybranym piętrze. Rodzic odczytuje informacje i zadania umieszczone w kopercie.
– Koperta Niemcy (Treść koperty: Zapraszamy do kraju, który słynie z gościnności. Pięknie wszystkich witamy, my lubimy tutaj gości).
Rodzic pokazuje Niemcy na mapie Europy. Zwraca uwagę, że jest to państwo sąsiadujące z Polską. Dzieci uczą się niemieckiego powitania Guten Tag – dzień dobry. Słuchanie ciekawostek o niemczech:

1. Pierwsza drukowana książka została wydana właśnie w Niemczech.

2. W niemieckich szkoła oceny stosuje się odwrotnie niż w Polsce – najniższa ocena to 6, a najlepsza to 1.

3. Niemcy, tak jak Hiszpanie i Włosi, częściej piją kawę niż herbatę.

4. Jeśli ktoś uwielbia chodzić do zoo, powinien pojechać do Niemiec. Znajduje się tam 400 ogrodów zoologicznych.

5. Najdłuższy niemiecki wyraz składa się z 79 liter i brzmi: Donaudampfschifffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft.

6. Kiedy zadzwonisz do Niemiec, nie usłyszysz „słucham”, tylko nazwisko osoby, która odbierze telefon.

7. W Niemczech prawie codziennie można jeść inny gatunek chleba. Piekarze pieką tu 300 różnych gatunków chleba.

8. Niemcy uwielbiają białą kiełbasę z dodatkiem słodkiej musztardy (Weisswurst).

9. Film edukacyjny: Flaga Niemiec- ciekawostki


– Koperta Hiszpania
Rodzic pokazuje flagę Hiszpanii i Hiszpanię na mapie Europy. Liczy razem z dziećmi po hiszpańsku do sześciu, dzieci podskakują obunóż sześć razy.

1- uno

2- dos

3- tres

4- cuatro

5- cinco

6- seis

Ciekawostki o Hiszpanii- Film edukacyjny dla dzieci:


– Koperta Francja
Rodzic pokazuje Francję na mapie Europy. Dzieci liczą, ile kolorów ma flaga francuska, podskakują tyle razy na jednej nodze.

Ciekawostki o Francji:

Największą francuską wyspą jest Korsyka. Stolicą Francji jest Paryż, hymnem państwowym jest słynna Marsylianka. Nazwa Francji wywodzi się od germańskiego plemienia Franków. Językiem urzędowym jest oczywiście francuski, uważany za najbardziej romantyczny język świata. Ciekawostką związaną z tym językiem jest fakt, że litera „W” nie występuje w ogóle we francuskich słowach – tylko w słowach pochodzenia obcego. Wieża Eiffla jest najwyższą budowlą kraju – ma 324 metry. Kuchnia francuska jest znana na całym świecie i słynie z wielu rarytasów, a także dań niezwykłych. To naród, który jada ślimaki i żabie udka. Słynne francuskie bagietki można kupić nawet w automatach. Innym popularnym pieczywem są francuskie rogaliki croissanty. Typowo francuskimi daniami są między innymi zupa cebulowa, wołowina po burgundzku czy cieniutkie crepes – francuskie naleśniki. Francuzi kochają sery– produkują ich ok. 400 rodzajów. Najbardziej popularne rodzaje to camembert, brie i roquefort.
– Koperta Grecja
Rodzic pokazuje Grecję na mapie Europy. Wspólnie z dziećmi tańczy przy greckich melodiach

Ciekawostki:

  1. Grecja ma więcej lotnisk międzynarodowych niż większość krajów na świecie.
  2. Grecja to trzeci na świecie producent oliwek. Niektóre drzewa oliwne posadzone w XIII wieku nadal produkują oliwki.
  3. Grecja jest najsłoneczniejszym krajem w Europie.
  4. Język grecki jest najstarszym językiem pisanym który jest w użyciu.
  5. Greccy mężczyźni są ósmym narodem który jest najwyższy na świecie.
  6. W Grecji jest więcej niż 4000 tradycyjnych tańców.
  7. Grecja posiada tysiące wysp.
  8. Feta, jogurt, oliwa z oliwek są „supergwiazdami” tego kraju.

– Koperta Włochy
Dzieci przypominają, jak nazywają się włoskie potrawy oraz mówią kilka znanych słów w języku włoskim. Śpiewają nauczoną piosenkę.
– Koperta Polska
Puzzle: dziecko składa w całość, rozcięte na części zdjęcie przedstawiające Polskę.

(Załącznik 1 i 2: puzzle- polska, puzzle- godło)
• Zakończenie zabawy – zjazd na parter, rozmowa na temat europejskiego domu.
Rodzic pyta:
– Na którym piętrze podobało wam się najbardziej?
– Kto mieszkał na szóstym piętrze?
– Na którym piętrze witaliśmy się po włosku?
– Na którym piętrze witaliśmy się słowami Guten Tag?
• Rozmowy z dzieckiem na temat pobytu za granicą (Czy jest tam inaczej niż
w Polsce. Jakie różnice zauważyło. Czy im się tam podobało.).

Załączniki: Karty pracy 1-4

Temat: Wprowadzenie litery ,,h”

Przebieg zajęć w domu

1. Zgaduj zgadula:

Rodzic wykłada obrazki rozpoczynające się na głoskę „h”, dziecko nazywa obrazki, następnie dzieli wyrazy na sylaby (lub głoski).

Po tej czynności rodzic pyta dziecko: Jaką głoskę słyszały na początku wyrazu?

2. Wyszukiwanie wyrazów z literą „h” na początku wyrazu i w środku wyrazu.

Rodzic pyta dziecko, gdzie w danym wyrazie występuje głoska ,,h”. Próbowanie wymyślania własnych przykładów wyrazów z głoską ,,h” na początku, w środku, na końcu wyrazu.

3. Zadania na wyrazie podstawowym „hamak”

  • Dziecko dzieli wyraz hamak na sylaby – rodzic oznacza 2 białymi kartonikami 2 sylaby,
  • Dziecko dzieli wyraz na głoski- rodzic oznacza 5 białymi kartonikami 5 głosek,
  • Dziecko z rozsypanych liter próbuje ułożyć wyraz „hamak” i dane głoski oznaczyć kolorami:

Samogłoska-czerwony kartonik Spółgłoska –niebieski kartonik

Instrukcja:

Budowanie schematu słowa ,,hamak”. Białe kartoniki dla dziecka.
Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie hamak – rozsuwa kartoniki i wymienia głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie hamak, wymawia głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.

• Budowanie modeli słowa hamak. Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka.
Dziecko głośno dzieli na głoski słowo: hamak. Wypowiadają głoskę h: długo:hhhyyyy… krótko: h, h, h, h. Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematem słowa hamak dziecko zaznacza miejsca głoski f niebieskimi kartonikami. Potem zaznacza miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek.

4. Poznanie litery „h” wielkiej i małej, pisanej i drukowanej.

5. Układanie litery „h” z np. plasteliny, guzików, koralików na tacce, makaronie itp.

6. Pisanie litery ,,h” palcem po śladzie (karta z zadania 4) lub pisanie palcem po rozsypanej na talerzu mące, kaszy mannej itd.

7. Wspólne rozwiązywanie kart pracy – karty do poprania poniżej.

PRACA DOMOWA!!!

Bardzo proszę o odrobienie pracy domowej (karty pracy 1-4 są zamieszczone powyżej). Pracę domową należy wysyłać do 11.05.2020 r. (poniedziałek) na adres e-mail: konsultacje@przedszkolerodzinne.pl za pomocą skanu lub zdjęcia wykonanej pracy (prace należy podpisać imieniem dziecka- lub wskazane, aby dziecko samodzielnie podpisało pracę swoim imieniem za pomocą liter pisanych).

POWODZENIA 🙂

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 8 „ THE VERY HUNGRY CATERPILLAR”

  1. Days of the week- powtórzenie. Rodzic włącza piosenkę, dziecko śpiewa.

  1. Days of the week- karta pracy

Rodzic drukuje kartę pracy. Dziecko wycina dni tygodnia, rodzic czyta losowo, dziecko przykleja na gąsienicy, cyfry 1-7 odpowiadają dniom tygodnia.

  1. The very hungry caterpillar”- historyjka, dziecko ogląda bajkę o bardzo głodnej gąsienicy.

  1. Słownictwo: caterpillar, butterfly, apple, pear, plum, orange, strawberry, leaf. Rodzic pokazuje dziecku obrazki związane z historyjką i pyta : „What’s this?” dziecko odpowiada, w razie potrzeby pomagamy.
  2. Caterpillar- color by number.

Dziecko koloruje obrazek zgodnie z kodem, rodzic pyta o kolory, dziecko odpowiada w języku angielskim.

  1. The very hungry caterpillar counting. Rodzic włącza filmik, zadaniem dziecka jest liczenie elementów z historyjki o głodnej gąsienicy.

  1. Butterflies color matching. Drukujemy obrazek z motylkami i łąką, dziecko wycina motyle, rozkładamy je na dywanie tak aby były odwrócone, dziecko losuje motylka i dopasowuje go do odpowiedniego kwiatka nazywając kolory w języku angielskim (red butterfly- red flower) .
  2. Zabawa ruchowa

  1. Apple patterns

Drukujemy kartę pracy. Dziecko kolejno wymawia co znajduje się na obrazkach (green apple-yellow apple- green apple) następnie pytamy : „What comes next?” dziecko kończy rytm.

 

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 8

  1. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.

  • Załącznik ,,Kwiaty”- łączenie cech

    Opis: Zadaniem dziecka jest umieszczenie w tabelce kwiatków według dwóch cech → kształt i kolor.

  • ,,Przeciwieństwa” (Załącznik: Przeciwieństwa 1-4)

    Opis: Dobierz w pary obrazki, które się rymują.

    Rozwiązanie:

    lekkie- ciężkie

    gorące- zimne

    deszczowo- słonecznie

    otwarta- zamknięta (skrzynia)

    pełna- pusta (szklanka)

    duży- mały (słoń- jeż)

    stary- młody

    cicha- głośna

    wesoły- smutny

    gruby- cienki (mazak)

    długa- krótka (linijka)

    ostry- tępy (ołówek)

    przód- tył (koperta)

    prawa- lewa (rękawica)

    wysokie- niskie (buty)

    tanie- drogie

    miękki- twardy (fotel- stół)

    brudna- czysta (świnka)

    brzydka- ładna (żaba- księżniczka)

    górna- dolna (półka)

    słodkie- słone

  1. Ćwiczenia z zakresu czytania (utrwalenie litery [b])

    (Załącznik: Czytanie zdań)

  • Opis: Przeczytaj wraz z rodzicem zdania umieszczone na karcie.

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

 

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

Oddział TOM AND KERI

Rozwijanie umiejętności proszenia o pomoc

Pokażcie swojemu dziecku obrazki. Przeczytajcie podpisy do obrazków oraz dialogi w chmurkach.

Odegrajcie z dzieckiem scenki z ćwiczeń.

Przypominajcie dziecku o umiejętności proszenia o pomoc. Sami możecie prosić swoje dziecko o pomoc w codziennych czynnościach, podkreślając, że każdy czasami potrzebuje pomocy innych.

Ćwiczenia:

  1. Zgubiłeś swoją ulubioną zabawkę, szukałeś wszędzie, ale nadal nie możesz jej nigdzie znależć?

Poproś o pomoc, w poszukiwaniu zabawki.

  1. Nie potrafisz zapiąć zamka w bluzie, próbowałeś kilka razy, ale Ci nie wychodzi. Poproś o pomoc.
  2. Musisz zrobić zadanie na kartce, ale nie bardzo wiesz, jak masz to zrobić. Poproś o pomoc.

Oddział BABY BEETLES

Ćwiczenia rozpoznawania i nazywania emocji , uważnego słuchania wypowiedzi innych.

  1. Przeczytaj dziecku opowiadanie.
  2. W trakcie czytania tekstu pokaż dziecku obrazki przedstawiające chłopca wesołego, zdenerwowanego i smutnego.Poproś o nazwanie emocji przedstawionych na obrazkach.

Zachęć dziecko, żeby powiedziało, czy tak się czasami czuje.

  1. Zapytaj dziecko kiedy chłopiec był smutny, wesoły, zły.
  2. Zapytaj dziecko, co można zrobić, żeby Krzyś był znowu wesoły i radosny.
  3. Poproś dziecko o narysowanie na szblonie twarzy smutną lub wesołą minę, w zależności od tego, jak się teraz czuje.

Izabela Wąsikowska

Krzyś w przedszkolu

Krzyś jak co dzień przyszedł do przedszkola. Był bardzo wesoły, ponieważ mama pozwoliła mu zabrać ze sobą auto. Ostrzegała jednak, aby nie zgubiłnowej zabawki. Krzyś bawił się autem z kolegami. Jednak po obiedzie nie mógł nigdzie znaleźć zabawki. Chłopiec bardzo się zezłościł, krzyczał i płakał, Pani uspokiła Krzysia. Powiedziała, aby się nie martwił, zguba na pewno się odnajdzie. Do końca dnia chłopiec nie chciał się z nikim bawić, był bardzo smutny…

Jak myślisz, co było dalej?

Zajęcia rozwijające funkcje wzrokowo – ruchowe

Ćwiczenia spostrzegawczości

  1. Najpierw znajdź różnice, potem pokoloruj jeden z obrazków

  1. Zaznacz w każdym rzędzie element, który różni się od pozostałych.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia-wnioskowanie przez analogie (atematyczne)

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie logicznego myślenia

1.Ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności wg kategorii podanej w nawiasie.

  • Dorosły, niemowlę, dziecko, nastolatek (wiek),
  • Sto, dziesięć, pięć, tysiąc (wiek),
  • Kot, mysz, żyrafa, osioł (wielkość),
  • Pszenica, chleb, ciasto, mąka (etapy),
  • Dąb, drewno, żołądź, mebel (etapy),
  • Kamień, piasek, skała, góra (wielkość),
  • Tydzień, godzina, dzień, rok (czas),
  • Domek dla lalek, buda dla psa, dom mieszkalny, wieżowiec (wielkość).

2. Określ prawdziwość zdań (prawda/fałsz).

OKREŚL PRAWDZIWOŚĆ ZDAŃ:

PRAWDA

FAŁSZ

Maj jest piątym miesiącem w roku.      ֍
Wiosna rozpoczyna się w kwietniu.
Tydzień ma siedem dni.
Rok ma czternaście miesięcy.
Dzień Matki obchodzony jest 26 maja.
Sierpień to wiosenny miesiąc.
2 maja obchodzimy Dzień Ojca.
Wiosną do Polski przylatują bociany i żurawie.
W maju jak w garncu.
Wiosną z drzew spadają kolorowe liście.
Rzodkiewka, sałata i szczypiorek to wiosenne warzywa.
Dzień Flagi obchodzimy w kwietniu.
Hymn Polski nosi tytuł „Mazurek Dąbrowskiego”.
Stolicą Polski jest Kraków.

3. Rozwiąż łamigłówki.