Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 7, tj. od 27.04.2020 r. do 01.05.2020 r.

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.

  • Co zagraża przyrodzie? – swobodne wypowiedzi. Pokazujemy zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród.
    Zwracamy ich uwagę na piękno przyrody. Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat zwierząt i roślin żyjących w tych środowiskach. Wspólnie zastanawiamy się, co może zagrażać przyrodzie.
  • Jak dbać o przyrodę? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
    Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
    Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok. – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę. – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran. – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję. – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby. – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.
  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania :
    – W jaki sposób Ada myła zęby?
    – Dlaczego należy oszczędzać wodę?
  • Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody. Kontynuujemy rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Wspólnie zastanawiamy się nad sposobami oszczędzania wody. Przykłady: − branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
    − dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
    − gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.

Światowy Dzień Wody (22 marca) to święto propagujące oszczędzanie wody. Obchody koncentrują się na poszukiwaniu naturalnych rozwiązań związanych z niedoborem wody na świecie.

  • Film edukacyjny –
    5 eksperymentów z wodą
  • Zabawa rozwijająca logiczne myślenie – Co przyda się w ogrodzie? Obrazki przedstawiające różne przedmioty . Dzieci wybierają obrazki przedstawiające te przedmioty, które przydadzą się do pracy w ogrodzie. Mówią, w jaki sposób się je wykorzystuje.

  • Zabawa paluszkowa według Krzysztofa Sąsiadka – Biedronka.
    Prosimy dzieci o naśladowanie naszych ruchów; wyciągamy przed siebie obie dłonie i recytujemy wierszyk. Podczas kolejnych wersów palcami jednej ręki dotykamy palców drugiej ręki, zaczynając od najmniejszego. Na koniec wykonujemy dłonią zygzaki i unosimy ją ku górze.
    Biedronka mała robaczki spotkała: z tym się przywitała, tego pogłaskała, temu pomachała, tego zabrać chciała, z tym się pożegnała… i do nieba poleciała.

    Powtarzamy zabawę kilka razy. Następnie przekazujemy dzieciom ciekawostkę na temat znaczenia biedronek w przyrodzie.

Biedronka to pożyteczny chrząszcz. Zjada mszyce, które żywią się sokami roślin uprawianych w ogrodzie.

  • Wysłuchanie wiersza pt.: Sznurek Jurka”. Tuż za szkołą, bardzo blisko,
    kiedyś tam wyrzucił Jurek
    poplątany stary sznurek.
    A nazajutrz, obok sznurka,
    od banana spadła skórka
    wyrzucona przez Karola.
    Tam też wkrótce Jaś i Ola
    wyrzucili bez wahania
    swoje torby po śniadaniach.
    Stos papierków po cukierkach
    wysypała tam Walerka.
    Na papierki spadła ścierka,
    jakaś pusta bombonierka
    i od lodów sto patyków,
    pustych kubków moc z plastiku,
    wyskubane słoneczniki,
    jeden kalosz, nauszniki,
    stare trampki, piłka z dziurą,
    połamane wieczne pióro,
    kilka opon od rowerów
    i ogromny stos papieru.
    Oto tak, od sznurka Jurka
    wnet urosła śmieci górka,
    a z tej górki wielka góra,
    której szczyt utonął w chmurach.
    Nie ma miejsca na boisko,
    lecz śmietnisko mamy blisko.
  • Rozmowa na temat wiersza. Omówienie jego treści, odpowiedzi dzieci na zadane pytania:
    – W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik?
    – Jak oceniacie postępowanie Jurka?
    – Czy Jurek wiedział co się stanie jeśli wyrzuci w tym miejscu sznurek?
    – Gdzie ludzie wysypują śmieci?
    – Co możemy zrobić ze śmieciami? (segregacja)
  • Wyjaśnienie pojęcia – „Segregacja” – sposób gromadzenia odpadów, polegający na ich podziale ze względu na rodzaj materiału z którego zostały wytworzone, celem ich jest powtórne wykorzystanie.

  • Pokazanie i omówienie do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów). Wyjaśnienie do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy.

  • Zapoznanie dzieci z kolorowymi pojemnikami na odpady. Odczytujemy napisy na pojemnikach. Segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników podczas zabawy.

  • GRA SEGREGACJA ŚMIECI

Polecenie: Naciśnij przycisk „START” w prawym dolnym rogu. Możesz powiększyć grę na cały ekran. Na każdej planszy dziecko ma wskazać odpowiedni pojemnik na odpady. Kolejna plansza otworzy się dopiero po wybraniu prawidłowej odpowiedzi. Powodzenia!

  •  Zapoznanie dzieci z pojęciem – RECYKLING czyli „Ze starego coś nowego”. Recykling oznacza powtórne wykorzystanie posegregowanych materiałów do ponownego przetworzenia. Zaprezentowanie znaku oznaczającego „recykling”.
  • Pytanie, czy dzieci widziały już gdzieś taki znak (np. na wyrzuconych opakowaniach, na pojemnikach do segregacji)? Wyjaśnienie, że jeśli na produktach znajduje się taki symbol, to oznacza, że po użyciu może być on ponownie wykorzystany.

  • podanie przykładów ponownego wykorzystania: opakowań szklanych, papieru, plastiku oraz opakowań metalowych.
    – z makulatury produkuje się papier
    – złom jest przetapiany w hutach na metale
    – z plastikowych odpadów po ich zmieleniu i rozpuszczeniu powstają sztuczne tworzywa i pianki oraz nowe opakowania plastikowe
    – szkło przetapiają huty szkła, dzięki czemu wyrabiają nowe opakowania szklane
  • „Instrumenty z recyklingu”. Obejrzyj film instruktażowy razem z dzieckiem. Następnie spróbuj wykonać co najmniej 1 instrument z materiałów dostępnych w domu.
  • KARTY DO ZABAWY – SEGREGACJA ŚMIECI. Proszę wyciąć i skleić własne kosze na śmieci, a następnie wykonać segregowanie odpadów.
  • Filmy edukacyjne
    „Czysto, ładnie i bez śmieci – rady Pana śmietnika dla wszystkich dzieci”


Ekologiczny dom –

  •  Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci) Świat w naszych rękach – eko piosenka


1. Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki


Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat


2. A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło


Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat


3, Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie Sprawą śmieci

trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

  • Eko- patrol ( segregacja śmieci)
  • Karty pracy do wykonania przez dziecko

Pokoloruj obrazek

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

27.04 – 01.05 GARDEN

1. Słownictwo:

seeds, soil, shears, gloves, hose, pots, trowel, wheelbarrow, cultivator

Obrazki do wycięcia. Przygotować kolorowy papier w jednym kolorze i przykleić na niego obrazki. Ponownie wyciąć. Karty posłużą do gry w memo.

Przed rozpoczęciem gry, bardzo proszę kilka razy powtórzyć słownictwo, np. zabawą „What’s missing?”, lub można rozłożyć karty przed dzieckiem, a jego zadaniem będzie znajdowanie par (find pairs) i próbowanie ich nazwania w języku angielskim.

Można w internecie wyszukać prawdziwe fotografie i pokazując je dzieciom, sprawdzać czy pamiętają ich nazwy w języku obcym.

W grze memo dziecko powtarza słownictwo razem z rodzicem.

UWAGA!

Dzieci nie mają obowiązku zapamiętać wszystkich słów. Głównie mają się osłuchać z angielską wymową i powtarzać to, co usłyszą.

Można zrezygnować z niektórych obrazków i uczyć dzieci tylko wybranych.

Jeżeli dziecko szybko je opanuje, wtedy można dodać kolejne.

2. Wierszyk „Little seed”

W trakcie wierszyku wskazujemy obrazki. Dziecko powtarza razem z nami.

Można również używać gestów, np:

down comes the rain – gest padającego deszczu;

out comes the warm sun – zaciskanie dłoni i otwieranie (słońce)

yellow and round – można przygotować przedmiot w kolorze żółtym, by dziecko na niego wskazało; zakreślenie w powietrzu koła (round)

3. Piosenka „The farmer in the dell”

Bah. Ba-Ba- Ba. Do-Do. Ba-Ba- Ba. Do-Do. Bah.

Heigh-ho!

The farmer in the dell. The farmer in the dell.

Heigh-ho! The derry-O! The farmer in the dell.

The farmer takes the child. The farmer takes the child.

Heigh-ho! The derry-O! The farmer takes the child.

The child takes the cat. The child takes the cat.

Heigh-ho! The derry-O! The child takes the cat.

Ba-Ba- Ba. Do-Do. Ba-Ba- Ba. Do-Do. Bah.

Heigh-ho!

Heigh-ho!

The cat takes the rat. The cat takes the rat.

The rat takes the cheese. The rat takes the cheese.

Heigh-ho! The derry-O! The rat takes the cheese.

Heigh-ho!

Heigh-ho!

Heigh-ho!

Heigh-ho!

Ba-Ba- Ba. Do-Do. Ba-Ba- Ba-Ba.

Yeah!

Polecenie: Po odsłuchaniu piosenki pokazuj dziecku karty zamieszczone poniżej zadając pytania What is this? Dziecko odpowiada It is a farmer… itd.

4. Parts of the flower.

Zapoznać dziecko z angielskimi nazwami opisującymi części kwiatu: flower, leaves, steem, roots.

Jeżeli w domu mamy kwiaty, warto je wykorzystać do utrwalenia tych nazw. Dziecko wskazuje poszczególne elementy i podaje ich angielskie określenia.

5. Filmik „Peppa Pig – Gardening”

W trakcie filmiku dzieci osłuchują się z językiem angielskim.

Przed włączeniem bajki, proszę zwrócić uwagę dzieci, by starały się zapamiętać jakieś słówka, a po obejrzeniu sprawdzić czy im się udało.

6. Trace the lines.

Zadaniem dzieci jest rysowanie po śladzie. Polecenie w języku angielskim: trace the lines.

Słownictwo: watering can, flower.

Wskazując obrazki zapytać dziecko: what’s this? Na odpowiedź dziecka w jęz. pol., podajemy nazwę w jęz. ang.

7. Sunflower seed counting.

Do tego zadania można wykorzystać pestki słonecznika (sunflower seeds).

Na początku dziecko liczy kolejno wszystkie słoneczniki: count the sunflowers.

Jeżeli posiadamy pestki słonecznika używamy ich do dopasowania ich do kwiatów, tj:

słonecznik 1 – 1 pestka

słonecznik 5 – 5 pestek

Liczba pestek jest adekwatna do numeru na kwiatku.

Dziecko wybiera właściwą liczbę pestek (take 5/6… seeds) i układa je na środku słonecznika(place them on the sunflower). Wypowiadając polecenia, wskazujemy kolejno: pestki, a potem słoneczniki.

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Tydzień 7 (27.04-30.04.2020 r.)

Temat tygodnia: Polska- moja ojczyzna


Zajęcia 1. Oglądanie widokówek, książek, albumów o Warszawie
Dzieci oglądają przygotowany materiał, dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Swobodnie opisują charakterystyczne miejsca Warszawy.

Wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski.
Zwrócenie uwagi na najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy i ich rolę dla całego kraju. Pokazanie ich na zdjęciach, np.: budynek Sejmu, Pałac Prezydencki, Urząd Rady Ministrów, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

(materiały dostępne w domu lub oglądanie filmu edukacyjnego- spacer po Warszawie)
Ozdabianie napisu Polska (Załącznik: napis POLSKA)
Dzieci podają nazwę kraju, w którym mieszkają, kończą zdanie Polska to…..
Dzieci dostają napis Polska i ozdabiają go według własnego pomysłu.

1. Podanie kilku ciekawostek o Polsce (Rodzic pokazuje na mapie- Załącznik: Mapa Polski)
• Pod względem powierzchni (322 577 km2) Polska zajmuje 68. miejsce na świecie.
• Pod względem liczby ludności (38 557 984) zajmuje 32. miejsce na świecie.
• Graniczy z Niemcami, Czechami, Słowacją, Ukrainą, Białorusią, Litwą, Rosją.
• Najdłuższe rzeki w Polsce to: Wisła, Odra, Warta i Bug.
• Polska jest podzielona (od 1999 roku) na 16 województw.

Nazwa „Polska” wywodzi się od plemienia Polan. Słowo „Polanie” można tłumaczyć
jako mieszkający na polach. Głównym zajęciem tego plemienia była uprawa roli.
• Stolicą Polski jest Warszawa.

2. Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej ,,Legenda o Warsie i Sawie”
Dawno, dawno temu, kiedy na Mazowszu nie było jeszcze wsi i miast, tylko puszcza ogromna, szeroka, po obu stronach Wisły rozciągnięta, żył w tej puszczy myśliwy, który miał trzech synów. Przez wiele lat uczył ich, jak trzeba wybierać miód z leśnych barci, jak się łowi ryby. A kiedy synowie dorośli, kiedy przyszła pora, żeby każdy z ich zaczął samodzielne życie, wyprowadził ojciec synów na leśną polanę i powiedział:
– Mam tutaj łuk, mam strzały w kołczanie. Niech każdy wybierze sobie jedną i ją wystrzeli. Podszedł do ojca najstarszy syn. Wziął łuk, naciągnął cięciwę. Wyleciała strzała ze świstem, poszybowała nad drzewami, wpadła do legowiska niedźwiedzia.
– Będziesz myśliwym – powiedział ojciec do najstarszego syna. Strzelił z łuku drugi syn. Strzała trafiła w pień drzewa. Wyleciały z barci pszczoły.
– Będziesz bartnikiem – zdecydował ojciec.
Podszedł trzeci syn. Najmłodszy. Na imię miał Wars. Wziął łuk, naciągnął cięciwę.
Uderzyła strzała w wodę, śmignęła w ławice ryb.
– Będę rybakiem! – ucieszył się Wars.
Z dębowego pnia zbudował mocną, szeroką łódź, przez siedem dni ciosał wiosło, przez siedem nocy wiązał sieci. A potem pożegnał ojca i wypłynął na szeroki wiślany nurt. Daleko zaniosła go woda. Pod zieloną, wiklinową wyspę. A w wiklinach coś się kłębiło, szamotało. Człowiek? Zwierzę?
– Hop! Hop! Jest tam kto?! – zawołał Wars.
– Wiklinowa witka,
wiklinowy liść,
uwikłałem się w wiklinach,
nie mogę stąd wyjść
– odpowiedział ptasi głos.
– Czekaj, ptaku, pomogę ci!
Rozgarnął Wars wikliny, patrzy – ptak, nie ptak? Głos niby-ptasi, ale skrzydła jakieś inne, większe, bardziej srebrne… Ostrożnie, żeby nie uszkodzić skrzydeł, wyplątał ptaka z wiklin. Zakołysało się powietrze, zaszumiały srebrne skrzydła na niebie.
– Jestem Ptakiem-Wiatrem,
królem wszystkich ptaków.
Pomogłeś mi w biedzie,
dziękuję, rybaku.
Skrzydła mam szerokie
od ziemi do nieba,
wezmę cię pod skrzydła,
gdy zajdzie potrzeba…
Odleciał Ptak-Wiatr. Noc nadeszła. Ciepła, majowa. Żaby kumkały, sowa obudziła się w wierzbowej dziupli, wiślane brzegi rozśpiewały się słowikami. Pierwszy zaśpiewał na wyspie w wiklinach, drugi spod lasu się odezwał, trzeci na środku wody…
Nie, to nie słowik! Syrena wypłynęła z rzeki. Włosy ma długie, złote, ogon jak u ryby, a śpiewa tak pięknie, że wszystkie słowiki zamilkły.
– Sawa się nazywam,
w srebrnej Wiśle pływam.
W wodę, w toń głęboką
wciągnął mnie czarodziej,
byłam piękną panną,
jestem rybą w wodzie.
Kto się czarów nie przelęknie,
kto nie wierzy w żadne gusła,
ten mnie złowi w swoje sieci
i opadnie rybia łuska…
Skoczył Wars do łodzi, ale Sawy-Syreny już nie ma. Już zniknęła w falach, już tylko spod wody słychać jej głos.
Zmąciła się spokojna woda. Patrzy Wars – a w środku Wisły stoi Czarownik. Wielki, groźny, trzcinami i wodorostami obrośnięty, tarczę z wody wyciąga, mieczem wodę mąci.
– Żeby spotkać się z dziewczyną,
musisz siedem fal przepłynąć.
Gdy przepłyniesz siódmą falę,
siedem wirów będzie dalej.
Gdy przez wiry się przeprawisz,
błyśnie siedem złych błyskawic.
W wodzie cię utopię,
w kamień cię zamienię,
jak byłeś rybakiem,
tak będziesz kamieniem…
– Nie boję się! – woła Wars. – Moja łódź jest mocna, moje wiosło szybkie!
Spiętrzyła się woda, zakotłowała, runęła na łódź. Wiry głębokie do dna łódź chcą wciągnąć, fale pod niebo wysokie…
– Zginiesz, rybaku! – krzyczy z wody zły Czarownik.
– Uważaj, uważaj, Warsie! – krzyczy spod nieba Ptak-Wiatr. – Trzymaj mocno wiosło, a ja rozgonię fale. Przyleciał na pomoc! Jest! Uderzył Czarownik w tarczę. Poleciały błyskawice spod miecza. Siedem błyskawic ruszyło do ataku.
– Szybciej, Warsie! – krzyczy Ptak-Wiatr. – Musisz być szybszy niż błyskawice!
Przez siedem błyskawic przeskoczyła łódź. Jeszcze raz podniósł Czarownik miecz. Ale już nie uderzył w tarczę. Zatrzepotał skrzydłami Ptak-Wiatr, wyrwał Czarownikowi miecz z ręki, wytrącił tarczę. A Wars już zarzuca sieć, już wyciąga z wody Sawę. Opadła rybia łuska.
– Wars… – uczy się imienia chłopca dziewczyna.
– Sawa… – Wars się uśmiecha.
A Ptak-Wiatr woła do nich spod nieba:
– Odszukam Czarownika i przegonię go za siódmą górę i za siódmą rzekę, żeby już nigdy nie wrócił, a wy zostańcie na tym brzegu i bądźcie szczęśliwi!
I tutaj kończy się legenda –
był sobie chłopak i dziewczyna,
i tu od imion zakochanych
historia miasta się zaczyna.
Na brzegu Wisły zamieszkali,
dom zbudowali Wars i Sawa
i z dwojga imion się zrodziło
najmilsze z wszystkich miast – Warszawa.

3. Rozmowa na temat opowiadania.
– Kim był Wars? Kim była Sawa?
– Jakie miasto założyli?
– Jak nazywała się rzeka?
– Dlaczego w herbie Warszawy jest syrenka?

4. Wyjaśnienie znaczenia słów: Polska, Polacy, język polski.
5. Rozmowa na temat: ,,Z czego słynie Polska?”
Np. słynie z:
• tańców narodowych: poloneza, krakowiaka,
• polskich zwyczajów świątecznych: łamania się opłatkiem podczas wigilijnej kolacji,
śmigusa-dyngusa…
• tradycyjnych polskich potraw: pierogów, bigosu, gołąbków.

6. Piosenka ,,Jestem Polakiem”- nauka piosenki


Piosenka ,,Jestem Polakiem”
1.
Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

2. Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

3. Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc

4. Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

Zajęcia 2. Symbole Narodowe
1. Oglądanie flag różnych krajów (obrazki), wskazywanie wśród nich polskiej flagi.

(Załącznik: Flagi Unii Europejskiej)


2. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego Barwy ojczyste.

Powiewa flaga, Czerwień to miłość,
gdy wiatr się zerwie. biel – serce czyste…
A na tej fladze Piękne są nasze
biel jest i czerwień. barwy ojczyste.

3. Rozmowa na temat wiersza.
– Co powiewa, gdy wiatr się zerwie?
– Co oznacza czerwień, a co biel na fladze?
– Jakie są nasze barwy ojczyste?
– Kiedy w naszej miejscowości widzimy rozwieszone flagi?
4. Oglądanie godła Polski.

(Załącznik: godło Polski)

5. Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego-
– wymienienie sytuacji, w których gra się hymn,
– omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu,

– określenie postawy, w jakiej należy słuchać hymnu,

– ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.

6. Wykonanie chorągiewki (flagi Polski)- praca plastyczna
• Wycięcie prostokątów (o wymiarach 10 cm x 15 cm) narysowanych na białym i czerwonym papierze.
• Sklejenie dłuższych brzegów.
• Przyklejenie flagi do patyczka (do balonu).
7. Słuchanie hymnu Polski (drugi raz) w odpowiedniej postawie, trzymając chorągiewki w dłoniach.
8. Instytut Pamięci Narodowej ,,Polak Mały!”- film o polskich symbolach narodowych dla najmłodszych:

9. Kto ty jesteś? – Film edukacyjny dla dzieci – nauka wiersza na pamięć !!!

Zajęcia 3. Opowiadanie M. Orłonia ,,O Lechu i białym orle”
Strudzona była drużyna Lecha. Ile to już dni wędrówki mieli poza sobą? Ile wykarczowanych drzew? Ile przebytych brodów rzecznych? Ile zwierzyny padło pod strzałami z łuków i ostrzami oszczepów? Ile ognisk rozpalono po drodze? Któż to zliczy? Szli tak, by znaleźć miejsce na założenie grodu, by znaleźć ziemię, na którą sprowadzą żony i dzieci, aby osiąść tu na zawsze.
Odpoczywali właśnie po kolejnym męczącym dniu wędrówki. Część wojów legła w cieniu rozłożystych dębów, część poiła strudzone konie, część przygotowywała jadło na wieczerzę.
Od rozpalonych ognisk szedł zapach dymu i pieczonego mięsiwa. Lech stał na skraju puszczy, wodził wzrokiem po rozciągającej się przed nim równinie i zamyślił się głęboko. Może wspominał braci: Czecha i Rusa, z którymi rozstał się niedawno? Oni również poszli szukać sposobnego miejsca na osiedlenie. A może wracał myślami do ziemi, z której wyszli, w której pozostawili swoich współplemieńców? A może rozważał, czy by nie osiąść właśnie tu, na tej równinie na skraju puszczy? Przecież puszcza w zwierzynę bogata, ziemia zda się urodzaj zapowiadać, a jeziora rybę wszelką obiecują. Ale ziemi, na której mają rodzić się ich dzieci i wnuki, nie wybiera się pochopnie. To jest ziemia na zawsze. Może więc są ziemie piękniejsze, bogatsze, bezpieczniejsze? Myślał być może nad tym Lech, wodząc wzrokiem po równinie i bezchmurnym niebie.
Nagle ptak nieznany pojawił się nad jego głową. Połyskiwał bielą szeroko rozpostartych
skrzydeł. Potem zatoczył łuk nad wiekowym dębem, rosnącym na skraju puszczy, na niewielkim wzgórzu. Lech, zaciekawiony ptakiem i jego dziwnym lotem, zbliżył się do drzewa i ujrzał w nim gniazdo wielkie i wychylające się z niego główki białych piskląt. Otwarte dziobki prosiły o pokarm. Białopióry ptak przysiadł na skraju gniazda i troskliwie je karmił.
Ożywił się nagle Lech, rozchmurzyło się jego czoło i gromkim głosem wojów do siebie przywołał. A gdy przy nim stanęli, powiedział:
– Tu zostaniemy. Tu będzie nasze gniazdo. A ten biały ptak, karmiący pisklęta – naszym znakiem.
A gród, który zbudujemy, Gnieznem nazwiemy.
Ucieszyli się wojowie, że zakończyła się ich uciążliwa wędrówka, że miejsca swego doszli i głośnym „hura!” postanowienie Lecha poparli.
I w ten sposób biały orzeł stał się ptakiem królewskim na ziemi Lecha, i tak doszło do powstania pierwszego grodu, później Gnieznem zwanego.
3. Rozmowa na temat opowiadania.
– Czego szukał Lech ze swoją drużyną?
– Czy miejsce, w którym przystanęli, spodobało mu się?
– Co robił orzeł, którego dojrzał Lech?
– Czy Lech zdecydował się osiąść w tym miejscu?
– Jak nazwał gród, który tam zbudował?
– Co było jego znakiem?

Zajęcia 4. Mapa Polski

Zabawa polega na zaznaczaniu na mapie Polski XXL miast, które dzieci odwiedzają łódką. Poznanie nazw niektórych miast Polski oraz ich historii i zabytków.
Zabawa ,,Z biegiem Wisły”. Rodzic opowiada dziecku, że chce zaprosić je do wspólnej podróży po wodzie, dlatego muszą przygotować łódki. (Załącznik: mapa Polski XXL)

1. Wykonywanie łódek.
Dziecko wkłada kulkę ulepioną z plasteliny do połówki łupiny orzecha włoskiego. Osadza w niej wykałaczkę lub zapałkę, zakłada na nią papierowy żagiel.
2. Słuchanie pierwszej zwrotki wiersza Cz. Janczarskiego Wisła.

Wisła błękitna,
szara Wisła,
najmilsza rzeka
i najbliższa.
Płynęła tutaj
przed wiekami
i zawsze jest tu
wiernie
z nami.


3. Zaznaczenie na mapie Polski miejsca, w którym Wisła bierze swój początek.

Rodzic opowiada, że Wisła wypływa z Baraniej Góry. Początkowo tworzą ją dwa strumyki: Biała Wisełka i Czarna Wisełka, które łączą się w jedną niezbyt głęboką rzekę. Płynie ona po zboczu Baraniej Góry, wśród pięknych lasów. Do Wisły wpada wiele różnych strumieni, rzek, przybywa jej wody, staje się coraz większą i potężniejszą rzeką.
(zaznaczenie Wisły- pokolorowanie na mapie Polski)
4. Ćwiczenia sprawnościowe: przechodzenie po wąskiej kładce (ułożonej ze skakanek) na drugi brzeg strumienia tak, aby nie wpaść do wody.
5. Słuchanie drugiej zwrotki wiersza Cz. Janczarskiego Wisła.

Owija wstęgą
Kraków sławny
i płynie,
płynie
do Warszawy. (…)


6. Zapoznanie dzieci z miastem Kraków.
• Zaznaczenie na mapie Polski miejsca, w którym leży Kraków.
• Oglądanie pocztówek przedstawiających Kraków, poznanie ważniejszych zabytków miasta, np.: Wawel, kościół Mariacki, Sukiennice. Słuchanie nagrania hejnału z wieży mariackiej
(materiały dostępne w domu lub film edukacyjny –>

Smok wawelski – Baśnie Polskie-

7. Słuchanie fragmentu wiersza Cz. Janczarskiego Warszawskie serce.


Niejedną piosenkę Wiem, że to nasza
znam o Warszawie piękna stolica,
i wiersz niejeden że pod mostami
umiem na pamięć. płynie tam Wisła. (…)


8. ,,Syrenka Warszawska”- karta pracy
(Załącznik: Syrenka Warszawska)
9. Słuchanie fragmentu wiersza T. Kubiaka Piosenka o toruńskich piernikach.


(…) Dzwonią kopyta, furkoczą koła,
koniki rącze, rzeźbiona bryka,
furman na koźle, prawie jak żywy,
prawie prawdziwy,
chociaż to wszystko tylko z piernika.
(…) Wiecie, gdzie takie pieką pierniki?
Właśnie w Toruniu. (…)

10. Zaznaczenie Torunia na mapie Polski. Wycieczka on-line do Muzeum Toruńskiego Piernika-Muzeum Toruńskiego Piernika składa się z trzech poziomów ekspozycji. Na zwiedzających czekają liczne atrakcje i niespodzianki, m.in. film o najsłynniejszym toruńskim pierniku, czyli „katarzynce”, wystawa prezentująca zabytkowe formy piernikarskie oraz piece do wypieku pierników, interaktywna książka kucharska zawierająca przepisy, multimedialna projekcja na temat produkcji pierników w Fabryce Cukierniczej „Kopernik” S.A., oraz „spotkanie” z dawnym właścicielem fabryki – Gustawem Weese. Oprócz tego goście mają możliwość udziału w warsztatach wypieku pierników z oryginalnego ciasta, a następnie do ich degustacji. Zapraszam na stronę www.ezwiedzanie.pl

– DLA CHĘTNYCH: Degustowanie wspólnie przygotowanych pierników.


11. Słuchanie dalszej części wiersza Cz. Janczarskiego Wisła.


W Gdańsku
na Wisłę morze czeka,
spieszy tam Wisła,
polska rzeka. (…)

  1. Zaznaczenie na mapie Polski Morza Bałtyckiego oraz Gdańska.


    Zabawa ruchowo-naśladowcza Jesteśmy nad morzem.
    Dzieci naśladują różne czynności, które można wykonywać podczas pobytu nad morzem, np.: pływanie, przeskakiwanie przez fale, lepienie babek z piasku, opalanie się, rysowanie na piasku…

  2. Gra planszowa utrwalająca zdobytą wiedzę (Załącznik: GRA Polska)

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 7 „SEASONS”

  1. Powtórzenie nazw pór roku: spring, summer, autumn, winter. Rodzic pokazuje na ekranie obrazek i pyta: „What season it is?” Dziecko odpowiada.
  2. Piosenka „Seasons Song” Dzieci ją znają, włączamy ją w celu przypomnienia pór roku.

  1. Wiosenne słownictwo

cloud- chmura

frog- żaba

rainbow- tęcza

ladybug- biedronka

caterpillar- gąsiennica

butterfly-motyl

bird- ptak

flower- kwiat

tree- drzewo

Rodzic pokazuje obrazki i mówi po angielsku, dziecko powtarza. Na początku możemy zadać dziecku pytanie „ What’s this?, dzieci znają dużo słówek, dzięki temu sprawdzimy, które wyrazy należy bardziej utrwalić.

  1. Counting activities

Drukujemy obrazki, bądź pokazujemy je na ekranie (ważne, aby mieć wydrukowaną kartę z cyframi). Dziecko mówi co widzi, następnie liczy i wskazuje odpowiednią cyfrę.

  1. Zabawa ruchowa

  1. Ladybug maze- karta pracy

Drukujemy kartę pracy, zadaniem dziecka jest pomoc biedronce w odnalezieniu kwiatka.

  1. Which one is different ? – karty pracy

Drukujemy karty pracy. Dziecko mówi co widzi i wskazuje, który obrazek w rzędzie jest inny, następnie go koloruje.

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 7

  1. Rozwijanie mowy, myślenia

  • Opis: Dobierz w pary obrazki, które się rymują

    (Załącznik: Rymy )

  1. Ćwiczenia wyodrębniania głoski w nagłosie

  • Opis: Materiał zawiera dwa arkusze, na których znajduję się 12 kart. Zabawa polega na oznaczeniu klamerką (spinaczem) głoski, na jaką zaczyna się nazwa zwierzaka przedstawionego na obrazku.

    (Załącznik: Pierwsza głoska 1-2)

  1. Ćwiczenia czytania, analizy i syntezy głoskowej wyrazów 3-literowych

    (Załącznik: 3 głoski 1-2)

  • Opis: Materiał zawiera dwie karty do druku dwustronnego. Na pierwszej karcie znajdują się obrazki, a pod nimi kropki, które oznaczają liczbę głosek, z jakich składa się nazwa danego obrazka. Na drugiej karcie znajduje się nazwa obrazka oraz jej pierwsza głoska. Zadaniem dzieci jest połączenie w pary obrazka i nazwy obrazka oraz podzielenie nazw obrazków na głoski.

  1. Nauka czytania- wyrazy 4-literowe ,,Zwierzęta”

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

REWALIDACJA w Oddziale TOM AND KERI

Ćwiczenia umiejętności z zakresu komunikacji niewerbalnej (zdolność odczytania informacji przekazywanych przez mimikę twarzy, postawę ciała czy gesty rąk)

Gra – „Gesty”

Instrukcja do gry.

Potrzebujecie pionków i kostki.

Grę rozpoczynamy od pola z napisem START. Poruszamy się po polach zgodnie z numeracją.

Rzucamy kostką zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Osoba, która stanie na polu z zadaniem, wykonuje je.

Osoba, która stanie na polu ze zdjęciem odpowiada na wszystkie pytania dołączone do zdjęcia.

Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do mety.

Miłej zabawy!

Poniżej zamieszczone obrazki, a pod każdym obrazkiem pytania. Odpowiedz na wszystkie.

  1. Czy wiesz, co oznacza ten gest? Kiedy go wykonujemy? Odp. Gdy chcemy się przywitać lub pożegnać z kimś kogo widzimy ale jest on daleko od nas.
  2. Wykonaj taki gest.
  3. Co może mówić ta dziewczynka?

  1. Co oznacza ten gest? Kiedy go pokazujemy? Odp. Gdy chcemy pokazać komuś, że musi być cicho.
  2. Kiedy powinniśmy być cicho?
  3. Co mówimy, kiedy pokazujemy ten gest.
  4. Wykonaj gest przestawiony na zdjęciu.

  1. Co oznacza ten gest? Kiedy go wykonujemy? Odp. Kiedy chcemy, żeby ktoś przestał coś robić.
  2. Kiedy ostatnio zrobiłeś taki gest?
  3. Wykonaj taki gest.
  4. Co chłopiec może teraz mówić?

  1. Czy wiesz, co oznacza ten gest? Kiedy go używamy? Odp. Kiedy udało nam się czegoś wspólnie dokonać, np. wygrać z kimś innym. Czasami też możemy się z kimś tak przywitać.
  2. Przybij piątkę!

  1. Czy znasz ten gest? Czy wiesz kiedy go wykonujemy? Kiedy chcemy pokazać, że coś nam się udało, że zwyciężyliśmy.
  2. Pokaż taki gest.
  3. Kiedy ostatnio udało Ci się coś zrobić?

  1. Jaką minę ma dziewczynka?
  2. Kiedy wykonujemy taki gest? Kiedy chcemy pokazać, że coś nam nie wyszło albo, że coś nam się nie podoba.
  3. Pokaż taki gest.

  1. Co oznacza ten gest? Kiedy go pokazujemy? Kiedy chcemy pokazać, że coś nam się podoba albo, że coś nam wyszło.
  2. Pokaż taki gest?
  3. Co mogą mówić Ci chłopcy?

  1. Co robią dzieci? Dlaczego podają sobie ręce? Żeby podziękować sobie za grę lub pogratulować zwycięscy.
  2. W jakich jeszcze sytuacjach podajemy sobie dłonie?
  3. Podaj dłoń swojemu graczowi i pogratuluj mu zwycięstwa.

  1. Kiedy wykonujemy taki gest? Odp. Kiedy nie chcemy słyszeć hałasu.
  2. Co może wywoływać hałas? Jakie dźwięki są dla Ciebie nieprzyjemne? (może wiertarka? mikser? krzyki?)
  3. Zrób tak samo jak chłopiec na zdjęciu?

REWALIDACJA w Oddziale BABY BEETLES

Przeczytaj dziecku tekst. Pokaż zdjęcia. Zadaj dziecku pytania dołączone do zdjęć. Poproś o pokolorowanie obrazka.

Izabela Wąsikowska

Nowa koleżanka w Przedszkolu

Dziś w przedszkolu jest szczególny dzień! Do grupy 4-latków dołączy nowa osoba – dziewczynka o imieniu Madzia. Dzieci z niecierpliwością czekają na koleżankę. Tuż pośniadaniu Pani wprowadza Madzię. Dziewczynka wygląda na smutną – ma spuszczoną głowę, nie patrzy na nikogo. Dzieci przyglądają się jej z ciekawością, ale nie wiedzą, czy mogą się z nią pobawić, skoro ona siada sama przy stoliku i przytula misia, którego przyniosła ze sobą. Jedynie Gosia, najbardziej odważna dziewczynka w przedszkolu, przychodzi do Madzi i mówi:

– Cześć, jestem Gosia. Uśmiechnij się proszę. W naszym przedszkolu jest bardzo miło!

Madzia popatrzyła na sympatyczną buzię nieznajomej dziewczynki.

Nagle uśmiechnęła się, mówiąc:

– Dziękuję, że tu jesteś.

Dziewczynki chwyciły się za ręce i pobiegły bawić się razem.

Kto jest na zdjęciu?

Jaka jest dziewczynka? Dlaczgo dziewczynka jest smutna?

Kogo przytula dziewczynka?

Kto jest na zdjęciu?

Jaka teraz jest dziewczynka? Dlaczego dziewczynka jest teraz wesoła?

Pokoloruj wesołe dziewczynki

Zajęcia rozwijające funkcje wzrokowo – ruchowe

Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej

 

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia-wnioskowanie przez analogie (atematyczne).

1.Uzupełnij karty pracy.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Pokoloruj ilustrację. Czy pamiętasz, jakie barwy ma flaga Polski?

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie myślenia matematycznego

1.Obejrzyj uważne film „Odejmowanie na cukierkach”. Spróbuj takiej samej zabawy w domu. Do liczenia możesz używać patyczków, guzików, klocków itp.

2.Wykonaj karty pracy.