Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 5, tj. od 13.04.2020 r. do 17.04.2020 r.

KONKURS WIELKANOCNY

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Temat tygodnia : Wiosenne powroty

Witamy ptaki.

Dzieci wraz z rodzicami przeglądają albumy przyrodnicze. Wskazują na zdjęciach ptaki. Nazywają znane im gatunki ptaków, dzielą ich nazwy na sylaby.
– Zwracamy uwagę dzieci na zdjęcia przedstawiające ptaki powracające wiosną do Polski.
-Wyjaśniamy, dlaczego niektóre ptaki lecą sznurem, w kluczu lub gromadą.

Dzięki lataniu w kluczu ptaki zyskują dodatkowy ciąg powietrza, na którym się unoszą, co jest znaczącą ulgą dla ich skrzydeł podczas długiego lotu.

BOCIAN

CZAJKA

DUDEK

JASKÓŁKA

KUKUŁKA

SKOWRONEK

ŻURAW

SZPAK

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany. – Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie. – Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca. – Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki? – Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
– Od kogo ptaki dostały list?
– Czego się z niego dowiedziały?
– Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

*Rodzice pokazują dzieciom mapę świata. Wskazują, gdzie leży Afryka, a gdzie jest Polska i jaką drogę musiały pokonać ptaki.

  • Nauka piosenki Zielona wiosna (sł.i muz. Danuta i Karol Jagiełło)
    1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
    i coś do ucha sobie szeptały.
    Ref.: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
    kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. /bis
    2. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
    i do drugiego boćka klekoce.
    Ref.: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
    kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.
    3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
    i przetłumaczył na ptasie trele.
    Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
    ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
    4. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
    wiosna, wiosna jest już wśród nas.
  • Pytania dotyczące piosenki :− Jakie zwierzęta występują w piosence?
    − O czym opowiadają żabki, bociany i wróbelki?
    − Gdzie siedziały żabki i jak szeptały sobie do ucha?
    − Jakie odgłosy wydają bociany?
  • Wspólne układanie opowiadania o kukułce. Rozwijanie myślenia twórczego. Kartka dużego formatu, kredki. Rodzic mówi pierwsze zdanie, np. W pewnym lesie zakukała kukułka. Dziecko kontynuuje opowieść, wypowiadając po jednym zdaniu. Próbujemy rysować uproszczone ilustracje. Następnie powtarza opowiadanie, zawieszając głos tak, aby dzieci dopowiadały informacje. W razie potrzeby wskazuje narysowany wcześniej element. Na koniec dzieci nadają bajce tytuł. Wykonują ilustracje do bajki – kolorują kontury wcześniej wykonane.
  • W podobny sposób można zachęcić dzieci do tworzenia bajek o innych ptakach.
  • Budzik Wiosna – PROGRAM EDUKACYJNY DLA DZIECI

  • Znajdź na obrazku i policz – https://czasdzieci.pl/pliki_dz/kolorowanki/dd_68_616.jpg
  • PRACE PLASTYCZNE:

– PIĘKNE KWIATY Z PAPIERU – >
– Wiosenne inspiracje dla dzieci – bociany

  • Ptasie Radio – Julian Tuwim – Animowane Wierszyki Dla Dzieci


  • Propozycje wspólnych zabaw


1.

2.

3.

4.

5.

 

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

13 – 17.04 SPRING

1. Słownictwo: bird, flower, tree, kite, sun

Obrazki do wydrukowania i pokolorowania przez dzieci.

Powtarzać słownictwo kilkukrotnie, aż się utrwali. Zachęcam również do pokazywania dzieciom na ekranie komputera, czy też w gazetach, fotografii przedstawiających te elementy.

2. Powtórzenie pór roku: spring, summer, autumn, winter.

Grafiki można wydrukować, lub pokazywać je na ekranie. Dzieci wskazując obrazki, nazywają pory roku w jęz.angielskim.

Dodatkowo można przygotować przedmioty w czterech kolorach, które będą symbolizowały pory roku:

  1. green – spring
  2. yellow – summer
  3. orange – autumn
  4. white/blue – winter

Dziecko wybierając dany przedmiot będzie musiało odpowiedzieć na pyt:

What color is it?

What season is it?

Is it spring? Is it summer? Is it autumn? Is it winter?

3. What comes next?

Obrazki drukujemy i wycinamy, bądź pokazujemy na ekranie.

Ćwiczenie ma na celu utrwalenie słownictwa oraz skupienia uwagi na rytmach.

Słownictwo: rain, butterfly, sun, flower, flowers, rainbow, bee, ladybird.

Instrukcja do zadania:

Dziecko kolejno wymawia, co znajduje się na obrazkach, np: flower – sun – flower, następnie zadajemy pytanie: What’s next?

Jeżeli dziecko nie jest w stanie udzielić odpowiedzi, kilkukrotnie czytamy razem z nim całą sekwencję, starając się tym samym mu pomóc.

Gdy uda nam się naprowadzić dziecko, w pustym miejscu należy umieścić właściwy obrazek.

4. Spring Counting

Zadaniem dziecka jest liczenie w jęz. angielskim. Ponownie jak w innym przypadku z liczeniem, proponuję skorzystać z tabelki z cyframi.

Przed dopasowywaniem cyfr, można zacząć od powtórzenia ich układając je we właściwej kolejności. Wskazując palcem cyfrę, dziecko nazywa ją w jęz. angielskim. Kilkukrotnie powtórzyć czynność.

Następnie cyfry ułożyć w rozsypce przed dzieckiem. Wydawać polecenia dziecku, np:

Where is number…(eight/seven/two etc.)?

Find number….

Gdy dziecko będzie wskazywało właściwe cyfry, warto je pochwalić: Very good/Well done/Excellent….

5. Piosenka „Nature”

I love the mountains. I love the river.

I love the cloud. Up up in the sky.

 

Flowers and trees are loved by the bees.

Flowers and trees are loved by the bees.

 

I love the mountains. I love the river.

I love the cloud. Up up in the sky.

 

Birds love the butterflies. And butterflies love the sky.

Birds love the butterflies. And butterflies love the sky.

 

Dla ułatwienia nauki piosenki, dołączam obrazki.

Można również pokazywać, np.:

I love – układamy dłonie jedna na drugą i kładziemy na sobie

mountains – malowanie gór w ‚powietrzu’

river – wykonywanie fali dłonią

up up in the sky – wskazywanie palcem wysoko w gó

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

ydzień 5 (14.04-17.04.2020 r.)

Temat tygodnia: Wiosna na wsi


Zajęcia 1. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby ,,Uparty kogut”
• Wyjaśnienie znaczenia słowa
uparty.
Rodzic pyta:
– Kogo nazywamy upartym?
– Czy zwierzęta też mogą być uparte?
– Czy znacie takie zwierzęta?
• Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby ,,Uparty kogut”


Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży.
Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona.
– Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam
wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę.
– Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni
i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata.
Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem
supermamą.
– Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem.
Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami.
– Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce
i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść.
Wybrała się więc na spacer po podwórku.
– Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada
z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”.
– Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy.
– To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek.
– Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama.
Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony… i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę
mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony.
– Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama.
– Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata.
Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami.
– Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco.
Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok.
– Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak
magnes.
– Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy.
– Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet
gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż
i wojowniczo stroszył pióra.
– Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu.
– No właśnie! – powiedziała stanowczo mama.
Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do
kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie.
Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu
czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż
bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem
pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego
uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot.
Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie
płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co
prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.
– Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony.
– To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama.
Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował
w sadzie.
• Rozmowa na temat opowiadania.
– Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?
– Z kim bawił się Olek?
– Co robiła Ada?
– Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?
– Czym zajęli się tata z wujkiem?
– Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?


Zabawa Jakie jest zwierzę?
– Rodzic pyta: Jaki (jaka) jest…? – podając nazwę zwierzęcia, a dzieci wymyślają określenia. Np.
Jaka jest kura? (mała, głośna…)
Jaki jest kogut? (szybki, głośny…)
Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna…)
Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna…)
Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny…)

Układanie zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka.
Zabawę rozpoczyna rodzic, wypowiadając pierwsze zdanie. Np.
Po podwórku kroczy kaczka,
a za nią żółte kaczuszki (9 wyrazów)
. Następne zdania układają dzieci i przeliczają (na palcach, klockach, kredkach itp.) ile jest wyrazów w ich zdaniu. Wygrywa osoba, która ułoży najdłuższe zdanie.

Zajęcia 2. Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
• Ćwiczenia
dotyczące zrozumienia stałości miary. Potrzebne rzeczy: osiem skakanek w dwóch różnych kolorach (zamiast skakanki: sznurek, sznurówki, paski z kolorowych kartek, paski bibułki itp.)

Rodzic układa ze skakanek dwie drogi (każda składa się z czterech skakanek w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).
• Dwie drogi równoległe.
Rodzic pyta:
– Czy obie drogi mają taką samą długość?
Jedna z dróg zakręca.

_ _ _ _

_ _

\ /
– Czy teraz drogi mają taką samą długość?
– Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?

Rodzic wraca jeszcze raz do pierwszego przypadku.
– Czy drogi mają taką samą długość?
– Dlaczego tak uważacie?
Jedna z dróg zakręca.

_ _ _ _

/ \ / \
– Czy drogi nadal mają taką samą długość?
– Jak można udowodnić, że są tej samej długości?
Rozwiązanie: (Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte).


• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą. Mały dywan.
Rodzic i dziecko mierzą szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno liczą.
– Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
– Czy wasze stopy są jednakowej długości?
• Mierzenie długości dywanu krokami.
Rodzic i dziecko mierzą długość dywanu krokami, głośno liczymy kroki.
– Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
– Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).
• Pokaz linijki, miarki krawieckiej.

Rodzic mierzy linijką długość małego dywanu.

Wykonanie pracy plastycznej- ,,Kura”

Zajęcia 3. Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki
Dzieci zajmują miejsca na dywanie, podłodze w siadzie skrzyżnym. Słuchają zagadek Bożeny Formy, które recytuje rodzic. Powtarzają kilka razy za rodzicem kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym przez rodzica rytmie. Rodzic recytuje zagadki, dzieci rytmicznie wykonują ustalone gesty.
Dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:


Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszczą, uderzają w swoje kolana
kiedy zniesie jajko. (cała zagadka),
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką.
(kura)
Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi
śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?”
(świnka)
Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji stojącej,
w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o kolana,
Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół siebie,
zdrowe mleko dają. wykonują cztery klaśnięcia,
(krowy)

Nie pieje, nie gdacze, maszerują w miejscu,

tylko głośno kwacze.

Po stawie pływa. wykonują ruchy naśladujące pływanie,

Jak się nazywa?
(kaczka)

Grzebień ma na głowie, przechodzą do siadu na piętach, wykonują naprzemienne uderzanie:
swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, następnie w kolana rodzica
budzi na śniadanie.
(kogut)

Podział nazw zwierząt na sylaby lub na głoski. Zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka.
Rodzic przygotował zdjęcia/obrazki zwierząt. Dzieci je losują. Nazywają przedstawione na nich
zwierzęta. Dzielą ich nazwy na sylaby (5-latki) lub na głoski (6-latki). Przykładowe zdjęcia/
obrazki: kura, kogut, owca, baran, krowa, byk, kot, koza. Załącznik (Obrazki zwierząt 1, 2)


• Zabawa Co to za zwierzę?

Określanie przez dziecko cech danego zwierzęcia, bez podawania jego nazwy. Odgadywanie nazw zwierząt. Np. To zwierzę ma białe pióra, długą szyję i woła: Gę, gę. (gęś) To zwierzę pilnuje podwórka i mieszka w budzie. (pies)
• Ćwiczenia słuchowe- ,,Które zwierze wydaje ten dźwięk”. Dzieci słuchają nagrania i odgadują jakie zwierzę wydaje dany dźwięk.

Zajęcia 4. Po co hodujemy zwierzęta – ćwiczenia i zabawy
Zabawa Co nam dają zwierzęta, co jedzą i gdzie mieszkają?
1. Rodzic układa na dywanie kartki z obrazkami zwierząt, w każdej z nich umieszcza zasłonięty obrazek zwierzęcia z wiejskiego podwórka (kury, owcy, krowy, konia, pszczoły, świni). Podchodzi z dziećmi do poszczególnych kartek i odsłania obrazki. Dzieci nazywają przedstawione na nich zwierzęta
i zastanawiają się, co one dają człowiekowi.
2. Rodzic pokazuje drugą grupę obrazków (jajka, miód, mleko, jogurt, ser, wełna, pióra, poduszka, mięso). Dzieci nazywają produkty pochodzące od zwierząt i umieszczają obrazki na kartkach, przy zdjęciach odpowiednich zwierząt.

3. Następnie rodzic pyta się dziecko, jak nazywają się domy tych zwierząt (stajnia, chlew, obora, kurnik, ul itd.). Dzieci nazywają domy zwierząt i umieszczają obrazki na kartkach, przy zdjęciach odpowiednich zwierząt.

Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?
Rodzic podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dzieci mówią, do zrobienia czego
można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt…
pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…

(Załączniki: Co daje….. koń, krowa, kura, owca, pszczoła, świnia)

Film edukacyjny dla dzieci- Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi:

Zabawa Gdzie ja mieszkam?

Zabawa- ,,Rodziny zwierząt”

Dzieci wycinają karty z obrazkami zwierząt. Następnie dopasowują do siebie rodziny zwierząt np. klacz → ogier → źrebię → konie

krowa → byk → cielę → bydło

koza → kozioł → koźlę → kozy

owca → baran → jagnię → owce

maciora → knur → prosię → świnie

kaczka → kaczor → kaczątko → kaczki

kura → kogut → kurczę → kury

(Załączniki: Rodziny zwierząt 1, 2, 3, 4)

KARTY PRACY (1, 2, 3, 4)

Temat: Wprowadzenie litery ,,j”

Przebieg zajęć w domu

1. Zgaduj zgadula:

Rodzic wykłada obrazki rozpoczynające się na głoskę „j”, dziecko nazywa obrazki, następnie dzieli wyrazy na sylaby (lub głoski).

Po tej czynności rodzic pyta dziecko: Jaką głoskę słyszały na początku wyrazu?

2. Wyszukiwanie wyrazów z literą (chodzi o głoskę) „j” na początku, w środku i na końcu wyrazu– na podstawie przygotowanych obrazków.

Rodzic pyta dziecko, gdzie w danym wyrazie występuje litera (oczywiście chodzi o głoskę) ,,j”. Próbowanie wymyślania własnych przykładów wyrazów z głoską ,,j” na początku, w środku, na końcu wyrazu.

(Załącznik: Litera J- zestaw 1, 2, 3)

  • ALFABET – Litera J – nauka czytania dla dzieci po polsku. Film edukacyjny:

3. Zadania na wyrazie podstawowym „jajko”

  • Dziecko dzieli wyraz jajko na sylaby – rodzic oznacza 2 białymi kartonikami 2 sylaby,
  • Dziecko dzieli wyraz na głoski- rodzic oznacza 5 białymi kartonikami 5 głosek,
  • Dziecko z rozsypanych liter próbuje ułożyć wyraz „jajko” i dane głoski oznaczyć kolorami:

Samogłoska-czerwony kartonik Spółgłoska –niebieski kartonik

Instrukcja:

Budowanie schematu słowa ,,jajko”. Białe kartoniki dla dziecka.
Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie farby – rozsuwa kartoniki i wymienia głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie jajko, wymawia głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.

• Budowanie modeli słowa jajko. Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka.
Dziecko głośno dzieli na głoski słowo: jajko. Wypowiadają głoskę j: długo: jjjyyyy… krótko: j, j, j, j. Głoska j jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematem słowa farby dziecko zaznacza miejsca głoski j niebieskimi kartonikami. Potem zaznacza miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek.

4. Poznanie litery „j” wielkiej i małej, pisanej i drukowanej.

5. Układanie litery „j” z np. plasteliny, guzików, koralików na tacce, makaronie itp.

6. Pisanie litery ,,j” palcem po śladzie (karta z zadania 4) lub pisanie palcem po rozsypanej na talerzu mące itd.

Jak prawidłowo napisać literę J:

7. Wspólne rozwiązywanie kart pracy – karty do poprania poniżej.

PRACA DOMOWA!!!

Bardzo proszę o odrobienie następującej pracy domowej:

  • Karta pracy 1, 2, 3, 4, 5, 6

Pracę domową należy wysyłać do 22.04.2020 r. (środa) na adres e-mail: konsultacje@przedszkolerodzinne.pl za pomocą skanu lub zdjęcia wykonanej pracy (prace należy podpisać imieniem dziecka- lub wskazane, aby dziecko samodzielnie podpisało pracę swoim imieniem za pomocą liter pisanych).

POWODZENIA 🙂

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

Język Angielski Ewa Supronowicz:

Tydzień 5 „PETS”

  1. Wprowadzenie słownictwa za pomocą kart obrazkowych: dog, cat, mouse, bird, fish, lion. Rodzic pokazuje obrazek i zadaje pytanie „What’s this?”, dziecko odpowiada.
  2. Piosenka „ I have a pet” by Super Simple Songs. Przy nauce piosenki pomoże jeśli dziecko będzie miało przed sobą wszystkie zwierzęta ułożone w odpowiedniej kolejności.

Do you have a pet?
Yes, I have a dog.
I have a pet.
He is a dog.
And he says, “Woof, woof, woof, woof, woof. Woof woof.”

I have a cat.
I have a pet.
She is a cat.
And she says, “Meow, meow, meow, meow, meow. Meow meow.”

I have a mouse.
I have a pet.
He is a mouse.
And he says, “Squeak, squeak, squeak, squeak, squeak. Squeak squeak.”

Woof woof.
Meow meow.
Squeak squeak.

I have a bird.
I have a pet.
He is a bird.
And he says, “Tweet, tweet, tweet, tweet, tweet. Tweet tweet.”

I have a fish.
I have a pet.
She is a fish.
And she says, “Glub, glub, glub, glub, glub. Glub glub.”

I have a lion.
A lion?!
I have a pet.
He is a lion.
And he says, “Roar, roar, roar, roar, roar. Roar roar.”

Tweet tweet.
Glub glub.
ROAR!

  1. How many cats? Rodzic pokazuje dziecku obrazek na ekranie komputera i zadaje polecenie „Count the cats” dziecko liczy i wskazuje odpowiednią cyfrę.
  2. Zabawa ruchowa

  1. Dogs shadow maching- dziecko łączy pieski z odpowiednimi cieniami.
  2. Finish the pattern. Dziecko patrzy na obrazek i mówi jaki kolor ma kotek (brown cat, pink cat, brown cat etc), następnie kończy wzór.
  3. Mouse size storting- Rodzic drukuje obrazek. Dziecko wycina myszki i szereguje je od najmniejszej do największej, a następnie od największej do najmniejszej. 
  4. Mice in the jar. Rodzic drukuje obrazki. Dziecko wycina myszki i cyfry. Rodzic losuje cyfrę i kładzie ją w wyznaczonym miejscu obok słoika, dziecko wkłada do słoika myszki zgodnie z cyfrą (liczy i mówi kolory myszek po angielsku).
  5. I have a pet worksheet. Dziecko koloruje zwierzątka domowe i łączy je z ich odgłosami.

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 5 ,,Wiosna na wsi”

  1. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia. (Załącznik: zwierzęta i ich cienie 1-5)
  • Opis: Zadaniem dziecka jest wycięcie wszystkich kart wzdłuż wyznaczonych linii. Dzielimy obrazki na dwie grupy:

1) obrazki zwierząt,

2) cienie zwierząt.

Karty odwracamy na drugą stronę tak, aby nie było widać obrazków. Gra podobna do memo. Odszukujemy wśród kart rysunki zwierząt i dopieramy do nich cień danego zwierzęcia.

2. Rozwijanie mowy, myślenia i kreatywności

  • Opis: Dziecko wraz z rodzicem wymyśla własny scenariusz do znanej bajki pt.: ,,Trzy świnki”. Następnie wycinamy szablony postaci oraz rekwizytów, które są dostępne poniżej (Załącznik: teatrzyk 1-4).

  • DLA CHĘTNYCH: Robimy telefonem zdjęcie i wysyłamy na adres e-mail: konsultacje@przedszkolerodzinne.pl

  1. Ćwiczenia czytania i słuchu fonematycznego ,,Zwierzęta i ich odgłosy”

    (Załącznik: Odgłosy zwierząt 1, 2)

Opis:

1) wersja trudniejsza:

  • Materiał zawiera 2 plansze z 8 kartami każda (łącznie 16 kart) do gry typu „Ja mam. Kto ma?” z obrazkami przedstawiającymi zwierzęta oraz onomatopejami. Wydrukowane, wycięte wzdłuż przerywanej linii i potasowane karty rozdajemy wśród graczy. Wybrana osoba rozpoczyna grę, wykładając kartę i odczytując zdania i nazwy obrazków przedstawionych na karcie. Osoba, która ma kartę z obrazkiem wymienionym przez pierwszego gracza, kontynuuje grę. Ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart, wygrywa.

    2) wersja łatwiejsza:

  • Wycinamy oddzielnie obrazki zwierząt i oddzielnie dźwięków jakie wydają zwierzęta. Zadaniem dzieci jest dopasowanie zwierząt do dźwięków jakie wydaje dane zwierzę.

  1. Ćwiczenia spostrzegawczości. Gra- Piotruś z głoską [j]. (Załącznik: gra 1-3)

  • Opis: Karty należy rozdać pomiędzy graczy. Każdy gracz odkłada pary ze swoich kart, następnie ciągnie kartę od osoby siedzącej po prawej stronie, jeśli ma parę, odkłada ją. Grę przegrywa ten, który zostanie z niesparowaną kartą Piotrusiem, czyli Mi (dziewczynka).

  1. Ćwiczenia rozwijające myślenie matematyczne. (Załącznik: Policz jajka, Policz zwierzęta)

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne (TUS)

Ćwiczenia rozwijające umiejętność prowadzenia dialogu. Nabywania umiejętności odkrywania zainteresowań swoich najbliższych.

Uwagi dla rodziców:

Pomóżcie dzieciom przeczytać polecenia oraz podpisy pod obrazkami. Odpowiedzcie na pytania.

Polecenia:

1. Zapytaj swoją mamę, tatę i rodzeństwo, o czym lubią rozmawiać. Zadaj pytania zaczynające się od słów: „Mamo, czy lubisz rozmawiać o…?” „Tato czy lubisz rozmawiać o…?”, „(Imię siostry albo/i brata) czy lubisz rozmawiać o…?”

2. Zapytaj mamę, tatę, swoje rodzeństwo „O czym jeszcze lubisz rozmawiać?” i narysuj to w ramce na dole strony.

Gra Domino – Emocje

Zasady gry:

Przed rozpoczęciem gry należy wyciąć „klocki”. Można przykleić je na kartkę z bloku technicznego lub karton.

W grze bierą udział 2-3osoby. „Klocki” odwracamy ilustracjami do dołu i mieszamy. Następnie losujemy gracza, który rozpoczyna grę. Pomocna może być wyliczanka, np. „Entliczek, pentliczek, czerwony stoliczek, na kogo wypadnie na tego bęc” Gracze losują po trzy kartoniki. Pozostałe „klocki” pozostają zakryte na stole. Rozpoczynający grę wykłada dowolny „klocek”. Zadaniem kolejnego gracza jest dołożenie pasującego „klocka”. Nowe „klocki” można dokładać tylkon a końcach wężyka. Jeśli gracz nie posiada pasującego „klocka” musi pobrać kolejny „klocek” z puli zakrytych kartoników. Jeśli wylosowany „klocek” pasuje, gracz dokłada go, jeśli nie gracz opuszcza kolejkę.

Wygrywa gracz, który jako pierwszy wyłoży wszystkie swoje „klocki”.

Gra jest dobrym sposobem na ćwiczenie nazw emocji oraz rozpoznawania ich na podstawie wyrazów twarzy.

Zajęcia usprawniające funkcje wzrokowo- ruchowe

Ćwiczenie 1.

Polecenie: Pokoloruj obrazek według własnego pomysłu.

Mandala czyli rysunek na planie koła

– pomaga skupić uwagę

– powoduje wyciszenie i odprężanie

– pomaga wyrazić myśli i uczucia

– rozwija koordynację wzrokowo – ruchową

– rozwija wyobraźnię i kreatywność

– uczy wytrwałości i konsekwencji w działaniu

– usprawnia motorykę małą

Ćwiczenie 2.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Rozwijanie myślenia-wnioskowanie przez analogie

1.Uzupełnij karty pracy.

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Rysuj po śladzie ołówkiem, następnie pokoloruj kredkami. Pamiętaj o prawidłowym uchwycie narzędzi pisarskich. Podaj nazwę wiosennego kwiatka, który powstał.

Rok urodzenia 2013

Rozwijanie myślenia matematycznego

1.Obejrzyj bajkę edukacyjną „Poznajemy cyferki ze Smokiem Edziem”.

2. Pokoloruj tyle jabłek, ile wskazuje cyfra.

3. Policz bazie i wpisz odpowiednią cyfrę.

3. Połącz kropki wg numerów.