Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 4, tj. od 06.04.2020 r. do 10.04.2020 r.

KONKURS WIELKANOCNY

ZOBACZ MNIE „W AKCJI”

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:
Temat tygodnia: Wielkanoc

  • Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
    Wielkanocne pyszności

    W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto. Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. – Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny. – Ale fajny pomysł – zawołał Kamil. Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek. – Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre. – Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania .
    − Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
    − Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
    − O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
    − Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
  • Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne. Wprowadzenie do tematu. nawiązując do wcześniej wysłuchanego opowiadania.
    Pytania:
    -Jakie smakołyki zrobiły dzieci z masy solnej w przedszkolu Olka i Ady?
    – Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na wielkanocnym stole?
    – Gdzie dzieci z grupy Ady umieściły ulepione przez siebie smakołyki?
  • Barwienie jajek – samodzielna działalność badawcza dzieci.
    Dla każdego dziecka jajko ugotowane na twardo, łupiny z cebuli, buraki, barwniki do jajek, plastikowe pojemniki, ręczniki jednorazowe, taca, łyżka. Zachęcamy dzieci do samodzielnego wykonania pisanek. Przygotowujemy na stołach pojemniki, w których znajdują się: woda zabarwiona sokiem z buraków, ugotowanymi łupinami cebuli, barwnikami do jajek. Dzieci barwią jajka według własnego pomysłu. Odkładają je do wyschnięcia na ręcznikach papierowych.Kilka pomysłów na oryginalne dekorowanie wielkanocnych jaj https://polki.pl/dom/aranzacje-wnetrz,jak-udekorowac-wielkanocne-jajka-oryginalne-pomysly-na-pisanki,10069014,artykul.html#1Zajączek ze skarpetki

 

Te mazurki ozdobione migdałami

Te koszyki wypełnione pisankami

Te baranki ulepione z marcepanu

Bazie kotki od staruszki ze straganu

 

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy

Kiedy życie się odradza do swej mocy

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny

Świat się staje znów zielony i radosny

Świat radosny! Radosny!

Świat radosny!

 

Te palemki od bibuły kolorowe

Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe

No a potem jeszcze lany poniedziałek

Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek

  • Kurka i pisanki – 

 

  • FILM EDUKACYJNY Domowe przedszkole – Wielkanoc
  • Bajeczki o tematyce wielkanocnej

    2.
  • Zabawa paluszkowa- Wielkanocni goście
    Rodzice mówią rymowankę, dzieci pokazują odpowiednią liczbę palców i odpowiadają na pytania.
    Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
    Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
    Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
    Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?
    Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.
  • Zabawa ruchowa- zakręć kołem a dowiesz się jakie ćwiczenie wykonać https://wordwall.net/embed/0eaf763bf79c4b279684c75556e0ef05?themeId=52&templateId=8
  • Wyścig z jajem – Potrzebna będzie łyżka (drewniana lub zwykła) i jajko. Uwaga: aby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

Wiosenne jajka – zabawa ta pozwala utrwalić zapis graficzny cyfry, doskonalić liczenie, a przy okazji trenować  koordynację wzrokowo-ruchową.

 

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

EASTER part II

1. Kilka ciekawostek odnośnie świąt wielkanocnych w Anglii.

  1. tak jak w wielu innych krajach, w Anglii również wysyła się kartki wielkanocne (Easter cards) i maluje pisanki (dye eggs)
  2. popularną potrawą, z jaką kojarzone są święta wielkanocne, są bułeczki drożdżowe ze znakiem krzyża (hot cross buns)
  3. w Niedzielę Wielkanocną (Easter Sunday) rodziny i przyjaciele spotykają się na uroczystym obiedzie, gdzie głównym daniem jest pieczona jagnięcina (roast lamb)
  4. na deser podawane jest ciasto z bakaliami i marcepanem (simnel cake)
  5. podczas Wielkanocy ludzie wymieniają się drobnymi upominkami w postaci czekoladowych jajek i króliczków
  6. popularną tradycją skierowaną do dzieci, jest szukanie jajek wielkanocnych (egg hunt), które schował Zajączek Wielkanocny (Easter bunny)

Poniżej umieszczone są ilustracje, które warto pokazać dzieciom.   

 

2. Życzenia w języku angielskim

  1. Happy Easter! (Wesołych Świąt Wielkanocnych!)
  2. Have a very happy Easter! (Miłej Wielkanocy!)
  3. Happy Easter to you and your family (Wesołych Świąt Wielkanocnych dla Ciebie i Twojej rodziny!)

3. Easter Egg Board Game

Zasady gry (min. 2 osoby):

  1. na początku dziecko wybiera pionek (choose your game piece)
  2. następnie umieszcza go na polu startowym (place it on the START)
  3. rzuca kostką (roll the dice)
  4. przesuwa pionek na najbliższe jajko, które wypadło na kostce (move your game piece to the egg)
  5. wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze to mety
  6. jeżeli dziecko wygra można użyć sformułowania: Weronika/Amelka/Staś… wins

4. Easter coloring

Bardzo proszę użyć instrukcji w jęz. ang:

  1. draw the lines (rysowanie po śladzie)
  2. color the pictures (pokoloruj obrazki)
  3. dodatkowo zapytać dzieci, co się na nich znajduje. Wskazujemy palcem obrazek, pytając: what’s this?

5. Zabawa ruchowa

  1. Hippity Hop Easter Bunny

Dzieci zamieniają się w króliki (można przygotować królicze uszy)

hippity hoppity – hop dzieci skaczą

hopping all around  -skaczą dookoła/po pokoju

hopping so quickly –  skaczą bardzo szybko

hop to the left – skok w lewo

hop to the right – skok w prawo

hopping high – skaczą wysoko

hopping higher – jeszcze wyżej

hopping slowly – skaczą powoli

sit down – siadają

 

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Temat tygodnia: Wielkanoc

Zadania na poszczególne dni tygodnia


Zajęcia 1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Gipsowe pisanki


Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.
– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc
po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.
Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak
stwierdziła babcia.
Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:
część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.
– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we
wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.
– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.
– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.
– A gdybyście nie mieli farb?
– Hm, to nie wiemy…
– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do
wody i ugotować w niej jajka.
Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak
małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę
„szarymi kotkami”.
Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.
– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.
– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszysto-
ści. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.
– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.
– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis,
to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy
pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt
cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek
zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.
– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.
– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.
– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe
ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.
– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew
domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.
– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.
I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
– O czym, dziadku?
– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

Rozmowa na temat opowiadania.
– Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?
– Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
– Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?
– Czym babcia ozdobiła stół?
– Jakie rady dawał dziadek?
– Czy tata i mama wywiązali się z zadań?
– Co według dziadka jest najważniejsze?

Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.


Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed
rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.
W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa
się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie
jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.
Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane
bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.
Kiedy gospodynie wypiekały
baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,
którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

Zajęcia 2. Ćwiczenia matematyczne z pisankami

Wykonaj poniższe działania matematyczne, zaznacz wynik dodawania kolorując odpowiednie pole.

Załączniki:

  • ćwiczenia matematyczne 1

  • ćwiczenia matematyczne 2

  • gra matematyczna

Zajęcia 3. Wypowiedzi dzieci, na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć.



Zajęcia 4. Wielkanocne pisanki- pomysły na samodzielnie wykonane pisanki

• Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.
Należy przygotować (jajka: np. kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane,a drugie – surowe).
Dzieci oglądają jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można
poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje.
Następnie rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa,
które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego
płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie
poruszanie się jajka.

• Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Należy przygotować (jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka)
• Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je
kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
• Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól
(około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?
• Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
Lupy.
• Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.
Jajka – surowe i ugotowane.
• Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?
Pomalować, ugotować, usmażyć itp.
• Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek.
Nadawanie im nazw.

Zajęcia 5. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego ,,Śmigus”
Wypowiadanie się dzieci na temat: Jakie zwyczaje kojarzą się wam ze świętami?
Wypowiedzi dzieci; zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.

Rozmowa na temat wiersza
– Co to jest śmigus-dyngus?
– Co to znaczy staropolski obyczaj?
– Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

• Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

Zajęcia rytmiczne


Opracowała:

mgr Emilia Szydłowska

Temat: Wprowadzenie litery ,,f”

Przebieg zajęć w domu

1. Zgaduj zgadula:

Rodzic wykłada obrazki rozpoczynające się na głoskę „f”, dziecko nazywa obrazki, następnie dzieli wyrazy na sylaby (lub głoski).

Po tej czynności rodzic pyta dziecko: Jaką głoskę słyszały na początku wyrazu?

2. Wyszukiwanie wyrazów z literą „f” na początku wyrazu i w środku wyrazu– na podstawie przygotowanych obrazków.

Rodzic pyta dziecko, gdzie w danym wyrazie występuje głoska ,,f”. Próbowanie wymyślania własnych przykładów wyrazów z głoską ,,f” na początku, w środku, na końcu wyrazu.

Rozwiązanie:

Litera ,,f” na początku: fosa, farby, foka, figa, fasola, Franek, fiołek, flaga

Litera ,,f” w środku: Rafał, gafa, kalafior, perfumy, telefon, sofa

3. Zadania na wyrazie podstawowym „farby”

  • Dziecko dzieli wyraz farby na sylaby – rodzic oznacza 2 białymi kartonikami 2 sylaby,
  • Dziecko dzieli wyraz na głoski- rodzic oznacza 5 białymi kartonikami 5 głosek,
  • Dziecko z rozsypanych liter próbuje ułożyć wyraz „farby” i dane głoski oznaczyć kolorami:

Samogłoska-czerwony kartonik Spółgłoska –niebieski kartonik

Instrukcja:

Budowanie schematu słowa ,,farby”. Białe kartoniki dla dziecka.
Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie farby – rozsuwa kartoniki i wymienia głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie farby, wymawia głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.

• Budowanie modeli słowa farby. Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka.
Dziecko głośno dzieli na głoski słowo: farby. Wypowiadają głoskę f: długo: fffyyyy… krótko: f, f, f, f. Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematem słowa farby dziecko zaznacza miejsca głoski f niebieskimi kartonikami. Potem zaznacza miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek.

4. Poznanie litery „f” wielkiej i małej, pisanej i drukowanej.

5. Układanie litery „f” z np. plasteliny, guzików, koralików na tacce, makaronie itp.

6. Pisanie litery ,,f” palcem po śladzie (karta z zadania 4) lub pisanie palcem po rozsypanej na talerzu mące, kaszy mannej itd.

7. Wspólne rozwiązywanie kart pracy – karty do poprania poniżej.

PRACA DOMOWA!!!

Bardzo proszę o odrobienie następującej pracy domowej:

  • ,,Dopasuj wyraz do słoika”- instrukcja na karcie cz.1,

  • pisanie litery ,,F, f” po śladzie, a potem samodzielnie.

Pracę domową należy wysyłać do 16.04.2020 r. (czwartek) na adres e-mail: konsultacje@przedszkolerodzinne.pl za pomocą skanu lub zdjęcia wykonanej pracy (prace należy podpisać imieniem dziecka- lub wskazane, aby dziecko samodzielnie podpisało pracę swoim imieniem za pomocą liter pisanych).

POWODZENIA 🙂

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

Język Angielski Ewa Supronowicz:

  1. How many Easter baskets?

Rodzic pokazuje dziecku na ekranie komputera zdjęcie króliczka i czyta opis. Dziecko liczy o angielsku koszyczki wielkanocne i wskazuje prawidłową odpowiedź.

  1. Spot 5 differences.

Szukanie różnic. Rodzic drukuje, bądź pokazuje na ekranie obrazki, zadaniem dziecka jest odnalezienie 5 różnic.

  1. Zabawy ruchowe

  1. Find 10 easter eggs

Dziecko szuka pisanek (jest 10) następnie koloruje obrazek.

  1. Easter shape matching.

Dziecko wycina marchewki w różnych kształtach i dopasowuje do króliczka z tym samym kształtem. (nazywanie kształtów w języku angielskim).

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU

PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 4

WIELKANOC

1. Koszyczek króliczka – różnicowanie [w], [f]

Opis: Materiał zawiera 5 kart. Pierwszą kartę drukujemy i przecinamy na pół. Wydrukowane kolejne karty wycinamy wzdłuż szarych linii (można przeciąć je tak, by pod obrazkami pozostały opisy lub rozciąć wzdłuż linii rozdzielającej obrazek z podpisem). Dziecko ma za zadanie ułożyć karty z obrazkami, na odpowiedniej karcie z króliczkiem, uwzględniając występowanie głoski w nazwie obrazka. (Załącznik: Różnicowanie [w], [f])

2. Koszyczek wielkanocny – historyjka obrazkowa.

Opis: Materiał zawiera dwa arkusze z 8 kartami, na których przedstawiono historyjkę obrazkową z koszyczkiem wielkanocnym. Do ćwiczeń można wykorzystać całą pulę obrazków lub tylko część wybranych. Zadaniem dziecka jest ułożenie historyjki obrazkowej zaczynając od tego co chłopiec chce włożyć do koszyka. (Załącznik historyjka obrazkowa)

3. Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi- domino obrazkowe ,,Kura i jajko”

Opis: Zadaniem dziecka jest dopasowanie dwóch takich samych wzorów znajdujących się na kurze i jaku. (Załącznik: Kura i jajko 1, 2, 3)

4. Ćwiczenia rozwijające myślenie matematyczne (Załącznik cz.1 i cz.2)

5. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 (Załącznik: Dodawanie, Odejmowanie)

Opracowała: Emilia Szydłowska

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rewalidacyjne rozwijające umiejętności społeczno- emocjonalne (TUS) – GRA. Załączniki: Plansza z jajkami – META – KOSZYK, Lista Pytania/zadań.

Zasady gry

Gra przeznaczona jest dla graczy w wieku od lat 5 do 100.

  1. Wytnijcie kartki z pytaniami.
  2. Do gry potrzebujecie kostki, pionków i graczy.
  3. Rzucamy kostką i poruszamy się pionkiem zgodnie z liczbą oczek na kostce.
  4. Gracz, którego jest kolej losuje pytanie i odpowiada na nie. Dorosły czyta pytanie.
  5. Celem gry jest dojście do koszyka z jajkami (META).

Miłej zabawy!

Zajęcia rewalidacyjne rozwijające funkcje wzrokowo- ruchowe.

Zabawy Wielkanocne poprawiające koordynację wzrokowo- ruchową oraz spostrzegawczość.


TURLANIE JAJEK

Zabawa polegająca na turlaniu po wyznaczonym torze długą, (najlepiej drewnianą łyżką) ugotowanych na twardo jajek. Można taki tor zrobić w ogródku, jak i w domu. Gra pochodzi z tradycji amerykańskiej. Młodsze dzieci mogą turlać jajka wyznaczonym przez dorosłego kole, w którym kładziemy przeszkody utworzone z zabawek.

PRZENOSZENIE JAJ

Zabawa polega na przeniesieniu na łyżce stołowej ugotowanych na twardo jajek do ustawionych po drugiej stronie pokoju koszyczków. Najlepiej w nią grać w kilka osób i podzielić się na drużyny. Osoba, która przeniesie jajko do koszyczka, szybko wraca i przekazuje łyżkę kolejnej osobie z drużyny. Wygrywa drużyna, której uda się jak najszybciej przenieść wszystkie jajka do koszyczka.

POSZUKIWANIE JAJ

Zabawa polega na szukaniu jaj ukrytych w różnych miejscach mieszkania. Każdy z uczestników zabawy może dostać koszyczek, do którego będzie wkładał znalezione jajka. Wygrywa ten, komu uda się znaleźć jak najwięcej jajek.

KRĘGLE

Do tej zabawy potrzebna będzie szmaciana piłka (może też być zrobiona z papieru). Jajka również możemy zrobić z papierowych kulek. Nasze papierowe jajka ustawiamy w rzędzie i staramy się zbić je piłką. Każdy z uczestników ma 3 rzuty. Wygrywa ten, komu uda się zbić jak najwięcej jajek.

WRZUCANIE JAJEK DO KOSZYCZKA

Wykorzystujemy jajka z poprzedniej zabawy. Ustawiamy się przed wyznaczoną linią, dwa metry od siebie ustawiamy koszyczki, do których będziemy musieli wrzucać nasze jajka. Osoba, której uda się wrzucić jak najwięcej jajek wygrywa.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

Myślenie dziecięce

1.Ćwiczenie polega na odkryciu zasady serii i dopasowaniu brakującego elementu do ciągu sekwencji obrazków.

Grafomotoryka

2. Uzupełnij pisankę. W miejscu kropek wypełnij ją stempelkami, plasteliną lub odciskami palców.

Rok urodzenia 2013

Myślenie matematyczne

1.Obejrzyj uważnie film pt. „Nauka kształtów”.

2. W filmie wymienione zostały takie figury geometryczne jak: KOŁO, TRÓJKĄT, KWADRAT, PROSTOKĄT. Do tego zestawu dołożymy jeszcze figurę kształtem przypominającą jajko wielkanocne-OWAL. Poszukaj w domu przedmiotów w kształcie wymienionych figur geometrycznych.

3. Jaki kształt mają przedmioty przedstawione na obrazkach? TRÓJKĄTNY,OWALNY, KWADRATOWY, PROSTOKĄTNY, OKRĄGŁY?

JAJKO

MAZUREK

KOSTKA MASŁA

DZWON

KROMKI CHLEBA

4. Wykonaj geometryczne szlaczki na jajku: koła, prostokątne paski itd. Powstanie piękna pisanka!