Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 3, tj. od 30.03.2020 r. do 03.04.2020 r.

KONKURS WIELKANOCY

 

Oddział BABY BEETLES Monika Pawłowska:

Wiosenne przebudzenia

  • Wysłuchanie wiersza.Wiosna w zielonej sukience
    nogami bosymi stąpa.
    I gdzie stopę stawia,
    tam… to chyba czary –
    wiosenny kwiat zostawia.
    Po spacerze wiosny
    świat zmienia się cały.
    Ptaki wśród zieleni
    radośnie śpiewają,
    motyle fruwają,
    świerszcze cicho grają.
    Kwiaty kolorowe
    wśród traw zakwitają.
    Gdyby nie ty, wiosno,
    i te twoje czary,
    to świat byłby pewnie
    i smutny, i szary.

    • Rozmowa na temat wiersza.
      – co zakwita tam, gdzie stopę stawia wiosna?
      – jak zmienia się świat po spacerze wiosny?
      – co robią wiosną: kwiaty, ptaki, motyle i świerszcze?
      – jaki byłby świat, gdyby nie czary wiosny?
  • Omawianie wyglądu wczesnowiosennych kwiatów. Oglądanie albumów z kwiatami.
    Pokazujemy sylwety przedstawiające kwiaty (załącznik).
    Dziecko po kolei omawia wygląd wszystkich kwiatów, oraz dzieli ich nazwy na sylaby, z wyklaskiwaniem. Liczy je, wymieniając nazwy liczebników głównych (wskazujemy każdy kwiatek palcem). Określa położenie poszczególnych kwiatów (jak nazywa się pierwszy kwiatek? Jak nazywa się drugi…? Którym kwiatkiem z kolei jest krokus, żonkil…? Itd.) Na koniec dziecko podaje łączna liczbę kwiatów.
  • Rysowanie kwiatów farbkami lub kredkami, bądź w inny dowolny sposób
    przy wierszu Elżbiety Marii Minczakiewicz :

    Kółka małe i pętelki, będą kwiatki Petronelki.
    Są łodygi, listki małe.
    Zrobię z kwiatów bukiet cały!
    Kwiatki włożę do wazonu, żeby ładnie było w domu!
  • Propozycja prac plastycznych wiosennych do wykonania w domu
    https://ekodziecko.com/category/prace-plastyczne/wiosna-prace_plastyczne/page/2Beata Szelągowska „Leniwa cebulka”.
  • Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz
    prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli
    dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek.
    Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki.
    – Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie
    ze sklepu.
    – Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz
    do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek.
    – Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek.
    – Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej
    nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną.
    Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak
    pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze
    roślinki, od razu zagości u nas na dobre.
    – Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek.
    – Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek.
    – Ale moja była największa – dodał Olek.
    Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały.
    Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć.
    – Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża.
    Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego.
    Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami.
    – Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej
    doniczce. To na pewno szczypiorek!
    Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca.
    – To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że
    tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny.
    – Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył
    jak Olek.
    • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
    – Co robiły dzieci z grupy Olka?
    – Co jest potrzebne do wzrostu roślin?
    – Co według dzieci oznacza powiedzenieRosnąć jak
    szczypiorek na wiosnę.
    Zachęcam do posadzenia cebulek w pojemnikach np. po jogurtach. Wyjaśniamy dzieciom co potrzebne jest do prawidłowego wzrostu roślin (woda, słońce).
  • Dodatkowo zabawy matematyczne:
     
  • Wszystko zmierzymy” zabawa – mierzenie wzrostu, mierzenie przedmiotów lub odległości za pomocą miarki, patyczka, stopy, sznureczka
  • Zabawa „Popatrz uważnie i zgadnij która zabawka zmieniła miejsce?”
    Ustawienie 5-6 różnych małych zabawek, dziecko zapamiętuje ustawienie, następnie zasłania oczy rękoma ,w tym czasie rodzic zmienia miejsce 1/2/3 zabawek, dziecko musi odtworzyć pierwotne ustawienie.
  • PIOSENKI I ZABAWY MUZYCZNE :Skaczemy, biegniemy –
    Żabie kroki –

    Kaczuszki –

Język Angielski Patrycja Kisielewska:

30.03 – 3.04     EASTER

  1. Słownictwo: chick, bunny, basket, Easter egg

Obrazki do wydruku i pokolorowania przez dzieci. W trakcie kolorowania powtarzać  wspólnie z dzieckiem słownictwo. Dodatkowo utrwalać kolory w jęz. angielskim.

Proszę o zapoznanie dzieci ze zwrotem „Happy Easter”.

  1. Piosenka „B-U-N-N-Y”

           

Jak w przypadku poprzedniej piosenki, polecam przygotować litery B, U, N, N, Y tak by dziecku było łatwiej się ich uczyć. Dodatkowo wykorzystać grafikę z króliczkiem, pokolorowaną przez dziecko

  1. Zabawy ruchowe
  • „The Way The Bunny Hops”

    

  • „The Bunny Hokey Pokey”

       

Dzieci naśladują króliczka, wykonując te same czynności

  1. Wierszyk „I’m an Easter Bunny”

(Dziecko powtarza wierszyk z rodzicem i wykonuje odpowiednie czynności)

I’m an Easter Bunny, watch me hop                  – dziecko skacze                                                                                                           dookoła

Here are my two ears, see how they flop                      – trzyma dłonie na                                                                                                       głowie tak jakby były                                                                                       uszami i porusza                                                                                               zgnając palce

Here is my cotton tail, here is my nose              – porusza biodrami, a                                                                                        następnie wskazuje nos

I’m all fluffy from my head to my toes.              – wskazuje głowę, a                                                                                                    następnie palce u stóp

  1. Easter Counting Clip Cards

Każdą planszę wycinamy. Zadaniem dzieci jest liczenie pisanek w jęz. ang., a następnie wskazanie odpowiedniej cyfry.

Do zaznaczenia cyfry można użyć spinacza do prania.

Dla ułatwienia można przygotować tabelę z cyframi, jeśli dziecko ma problem ze wskazaniem (np. dziecko nie jest wstanie wskazać cyfry 8. Wtedy liczy kolejno cyfry w tabeli i zatrzymuje się, gdy doliczy do właściwej).

  1. Easter coloring

Rodzic czyta opisy, a dziecko słuchając koloruje obrazki na właściwe kolory.

 

Oddział TOM AND KERI Emilia Szydłowska:

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Zadania na poszczególne dni tygodnia


Zajęcia 1. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –
powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek
buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…
trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam
kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
• Rozmowa na temat opowiadania.
– Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
– Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
– Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
– Co powiedział wróbel na temat gniazd?
– Z czego ptaki robią gniazda?

Oglądanie zdjęcia bociana.
• Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski,
• Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.),
• Naśladowanie głosu bociana.

Zajęcia 2. Rozwiązywanie zdań tekstowych.

Dzieci dostają klocki (lub inne liczmany: kredki, guziki itp.). Każde dziecko wybiera sobie 10 klocków. Rodzic podaje zadania, a dzieci starają się je rozwiązać, dokładając klocki lub je
odkładając.
• Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

Dzieci układają działanie:
7 + 3 = 10
i odpowiadają na pytanie: Na drzewie siedzi ………. wróbli.

 

  • Na drzewie było 8 gołębi. (Dzieci układają przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?
  • W gnieździe były 4 bociany. Jeden bocian odleciał. Ile jest teraz bocianów w gnieździe?
  • Na jednej gałęzi klonu siedziały 3 ptaki,a na drugiej gałęzi siedziało 8 ptaków. Ile ptaków łącznie siedzi na gałęzi klonu?
  • Na drzewie siedziało 8 ptaszków. Odleciało 5. Ile ptaszków pozostało na drzewie?

Zajęcia 3. Praca plastyczna- ,,bocian”

Zajęcia 4. Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.
• Oglądanie książek o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Dzieci wskazują znane im ptaki. Słuchają ciekawostek na ich temat.
Książki i albumy o ptakach dostępne w domu.
• Rozwiązywanie zagadek o ptakach. Po rozwiązaniu zagadki dzieci wskazują zdjęcie odpowiedniego ptaka.

Pióra biało-czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone.
(bocian)
Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła.
(jaskółka)
Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają.
(kukułka)
Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka.
(skowronek)

Zajęcia 5.

1) Ćwiczenia słuchu fonematycznego – Co to za ptak?
Rodzic podaje głoski, a dzieci wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami. Np.
b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa; o – orzeł; p – pliszka; s – sowa; w – wrona.
2) Podawanie zdrobnień i zgrubień do słów szpak, bocian, skowronek, jaskółka, kukułka.
szpak – szpaczek, szpakunio…
bocian- bocianek, bociek ……

skowronek-

jaskółka-

kukułka-
3) Podawanie przykładów czynności, jakie może wykonywać ptak np. skowronek.
Dzieci podają przykłady czynności. Rodzic pilnuje, żeby się nie powtarzały. Np. śpiewa, je, kąpie
się (w sadzawce), karmi młode, fruwa, dziobie, buduje gniazdo…


4) Ćwiczenia oddechowe – Wyścigi piórek.
Sztuczne piórko dla dziecka
Zadaniem dziecka i rodzica jest przedmuchanie piórek z jednej strony dywanu na drugą. Wygrywa ten, którego piórko będzie pierwsze po drugiej stronie dywanu.

KARTY PRACY DLA DZIECI

 

Język Angielski Ewa Supronowicz:

  1. Słownictwo: Easter egg, basket, lamb, chick, Easter egg hunt, bunny, flowers. Obrazki pokazujemy dziecku na ekranie komputera, czytamy, dziecko powtarza, po kilku powtórzeniach możemy zadać dziecku pytanie “ What is next?” (ważne aby za każdym razem powtarzać słownictwo w tej samej kolejności.)    
  2. „What is this?” Co kryje się za jajkiem? Pokazujemy dziecku obrazek na ekranie komputera, dziecko zgaduje co kryje się za pisanką.
  3. Piosenka „Ten bunnies” by Kiboomers. Przed włączeniem piosenki drukujemy i wycinamy obrazek z 10 króliczkami. Dziecko rozkłada je na dywanie w odpowiedniej kolejności 1-10, włączamy piosenkę i pozwalamy dziecku się z nią osłuchać, przy kolejnym odtworzeniu piosenki zachęcamy dziecko do wskazywania króliczka z odpowiednią cyfrą oraz naśladowania ruchów:
  • hop-podskoki
  • run-bieg
  • walk-marsz
  • skip- przeskoki z jednej nogi na drugą

10 EASTER BUNNIES

1 little, 2 little, 3 easter bunnies, 4 little, 5 little, 6 easter bunnies

7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies hopping all around!

Hop hop hop STOP! x3

hop hop STOP!

1 little, 2 little, 3 easter bunnies, 4 little, 5 little, 6 easter bunnies

7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies running all around!

Run run run STOP! x3

run run STOP!

1 little, 2 little, 3 easter bunnies, 4 little, 5 little, 6 easter bunnies

7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies walking all around!

Walk walk walk STOP! x3

walk walk STOP!

1 little, 2 little, 3 easter bunnies, 4 little, 5 little, 6 easter bunnies

7 little, 8 little 9 little 10 easter bunnies skipping all around!

Skip skip skip STOP! x3

skip skip STOP!

  1. Zabawa “Easter Egg Hunt” Rodzic drukuje pisanki i je wycina, zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich połówek ukrytych w pokoju i odpowiednie połączenie ich w całość.  
  2. Kolorowanka z kodem. Dziecko powtarza kolory i cyfry, po skończeniu kolorowania mówi po angielsku co przedstawia rysunek.
  3. Easter puzzle- rodzic wycina puzzle, dziecko je układa, na koniec mówi co przedstawia ilustracja (po ułożeniu może przykleić je na kartce i pokolorować).
  4. Easter bunny praca plastyczna. Dziecko wykonuje pracę plastyczną samodzielnie, zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi w krótkim filmiku.

  1. Happy Easter!- Wesołych Świąt  Wielkanocnych!

Rodzic mówi dziecku jak po angielsku życzyć wesołych świąt.

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

Temat: Wprowadzenie litery ,,c”

Przebieg zajęć w domu

1. Zgaduj zgadula:

Rodzic wykłada obrazki rozpoczynające się na głoskę „c”, dziecko nazywa obrazki, następnie dzieli wyrazy na sylaby (lub głoski). Przykłady: cytryna, cyrk, cukierki, cebula, cegły.

Po tej czynności rodzic pyta dziecko: Jaką głoskę słyszały na początku wyrazu?

2. Wyszukiwanie wyrazów z literą „c” na środku wyrazu i na końcu– na podstawie przygotowanych obrazków.

Rodzic pyta dziecko, gdzie w danym wyrazie występuje głoska ,,c”. Próbowanie wymyślania własnych przykładów wyrazów z głoską ,,c” na początku, w środku, na końcu wyrazu.

Litera ,,c” w środku

kocyk, nożyce, słońce, karoca, kolce, spódnica

Litera ,,c” na końcu

palec, piec, noc, materac, pajac, latawiec

3. Zadania na wyrazie podstawowym „cyrk”

  • Dziecko dzieli wyraz cyrk na sylaby – rodzic oznacza 1 białym kartonikiem 1 sylabę,
  • Dziecko dzieli wyraz na głoski- rodzic oznacza 4 białymi kartonikami 4 głoski,
  • Dziecko z rozsypanych liter próbuje ułożyć wyraz „cyrk” i dane głoski oznaczyć kolorami:

Samogłoska-czerwony kartonik

Spółgłoska –niebieski kartonik

4. Poznanie litery „c” wielkiej i małej, pisanej i drukowanej.

5. Układanie litery „c” z np. plasteliny, guzików, koralików na tacce, makaronie itp.

6. Pisanie litery ,,c” palcem po śladzie (karta z zadania 4) lub pisanie palcem po rozsypanej na talerzu mące, kaszy mannej itd.

7. Wspólne rozwiązywanie kart pracy – karty do poprania poniżej.

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno – emocjonalne (TUS)

Drodzy rodzice

  1. Przeczytajcie dziecku tekst o umieszczony poniżej.

  2. Przećwiczcie z dziećmi składanie i przyjmowanie życzeń odwołując się do instrukcji umieszczonej na samym końcu. Możecie pokazać swoim dzieciom jak Wy składacie innym życzenia.

  3. Możecie wykonać z dziećmi kartkę wielkanocną oraz pomóc im w napisaniu na niej życzeń.

Każdy kraj i religia ma swoje zwyczaje i tradycje. Tradycja to część kultury przekazywana z pokolenia na pokolenie. To oznacza, że takie same tradycje mieli Wasi rodzice, dziadkowie, pradziadkowie, pra-pra-pra-pra-pradziadkowie. Warto znać zwyczaje i tradycje obowiązujące w Twoim kraju. Ten, kto zna tradycje i zwyczaje ten wie jak zachowywać się w różnych sytuacjach i nie będzie posądzony o to, że jest niekulturalny.

Poznawanie zwyczajów i tradycji innych kultur też jest bardzo interesujące.

W naszym i innych krajach jest wiele zwyczajów związanych z Wielkanocą. Jest to najważniejsze święto w religiach chrześcijańskich i przypomina o Zmartwychwstaniu Chrystusa.

Podczas Wielkanocy ludzie malują jajka, przygotowują świąteczne potrawy, przyozdabiają swoje mieszkania wiosennymi kwiatami, np. żonkilami oraz gałązkami bazi. W niedzielę spotykają się w gronie rodziny, dzielą się jajkiem i składają sobie życzenia.

Tradycja składania życzeń wielkanocnych jest bardzo długa. Życzenia możemy składać na różne sposoby.

Jednym ze sposobów jest wysłanie świątecznej kartki. Gotowe kartki świąteczne możecie kupić w sklepie lub wykonać samodzielnie. Jeśli nie wiecie jak to zrobić, poproście o pomoc rodziców.

W środku kartki piszemy życzenia świąteczne. Niektóre kartki, które kupujemy w sklepie mają wpisane w środku gotowe życzenie, wystarczy się podpisać. Niektóre jednak nie mają gotowych życzeń i wtedy powinniśmy napisać je sami. Możecie poprosić o to rodziców, jeśli nie potraficie pisać. Jeśli jednak umiecie to zrobić to napiszcie je sami. Przykłady:

  • Wesołych Świąt Wielkanocnych !
  • Wesołego Alleluja!

Możecie też poprosić rodziców o znalezienie w Internecie gotowe życzeń czy wierszyków świątecznych, które możecie napisać albo wkleić w środku Waszej kartki.

Gotowe kartki możecie wysłać tradycyjną pocztą.

Innym sposobem jest wysłanie kartki elektronicznej przez Internet. Jeśli nie wiesz jak to zrobić zapytaj swoich rodziców.

Niektórzy też wysyłają smsy z życzeniami.

Kiedy spotkacie się w gronie swojej najbliższej rodziny możecie powiedzieć życzenia przy wielkanocnym stole. Ludzie składają sobie życzenia po zjedzeniu „święconki”, czyli tego, co znajduje się w koszyczku wielkanocnym.

Składanie życzeń oraz ich przyjmowanie jest bardzo ważną umiejętnością.

Przygotowałam Wam scenariusz, z którego możecie skorzystać podczas składania życzeń wielkanocnych.

  

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2013.

Poszerzanie wiedzy o zmysłach-zmysł dotyku.

1.Obejrzyj film i posłuchaj piosenki „Zmysły”.

2. Opisz ilustracje z perspektywy zmysłu dotyku. Użyj następujących przymiotników:

miękki, twardy, gładki, śliski, chropowaty, cienki, gruby, szorstki, puszysty, ostry, kłujący, ciepły, zimny, mokry, suchy, ciężki, lekki.

LÓDŚNIEG WODA PIASEK  SKAŁY JEŻ MIŚ HERBATA

 

3. Zabawa „Magiczne pudełko”. Umieść w pudełku różne przedmioty (szczotka do włosów, kłębek nici, książka, łyżeczka, świeczka, kredka itp.). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie wyłącznie za pomocą dotyku, co to za przedmiot.

Rok urodzenia 2015

Myślenie dziecięce

1.Ćwiczenie polega na odkryciu zasady serii i dopasowaniu brakującego elementu do ciągu sekwencji obrazków. Materiał zawiera cztery karty o różnym stopniu trudności.

Motoryka mała

1.Wykonaj motyla i żabkę z papieru.

Źródło: Andrea Müh,Wielka księga papierówych cudów,str. 72-73