Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 2, tj. od 23.03.2020 r. do 27.03.2020 r.

Oddział BABY BEETLES:

Rodzice czytają dzieciom opowiadanie A. Widzowskiej pt. Marcowa pogoda.

(przy czytaniu należy zaprezentować ilustracje zamieszczone na końcu opowiadania)

Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie! – powiedział Olek, prosząc o dokładkę.

Bardzo się cieszę, że ci smakuje – odparł tata, mieszając w wielkim garze.

Nauczysz mnie gotować taką jarzynkową zupę?

Proszę bardzo. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, korzeń pietruszki, kalafior lub

brokuł, zielony groszek…

Ojej! Aż tyle? – zdziwił się chłopiec.

Tak. To dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.

I zdrowa – dodał Olek.

A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową – tata uśmiechnął się do

synka.

Mniam!

Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek

poprosił tatę o wyjście na spacer.

Dobrze, ale musimy się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się z minuty na minutę – odparł tata.

Przecież świeci słońce. Nie chcę żadnej kurtki i czapki – stwierdził Olek, wyglądając przez okno. – Jest

wiosna.

Synku, jest dopiero marzec i może nawet spaść śnieg.

Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać do gniazda! – oburzył się

Olek.

Jest takie przysłowie o pogodzie: „W marcu jak w garncu”, czyli w garnku – wyjaśnił tata.

Chłopiec nie bardzo rozumiał, co to znaczy. Samodzielnie zasznurował buty, bo nauczył się tego w

przedszkolu. Nie chciał jednak założyć ani kurtki, ani czapki.

Na dworze świeciło ciepłe słońce. Ptaszki świergotały radośnie i przenosiły w dziobkach gałązki, puch i

suchą trawę do budowy gniazd. Olek z tatą dotarli na plac zabaw, ale w tej samej chwili na niebie

pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się zimno, wiatr rozkołysał drzewa i huśtawki, a

krople deszczu zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę

Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak

zrobił im psikusa i zamienił się w… kulki.

Tato, z nieba spadają lody! – zawołał chłopiec, kładąc na rączce zimną kuleczkę.

To jest grad – wyjaśnił tata. – Lodowe kulki. Musimy to przeczekać.

Po pewnym czasie niebo znów zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie.

Widzisz, mówiłem! „W marcu jak w garncu”, czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz grad,

raz spokój, raz wiatr… Do wyboru, do koloru – zaśmiał się tata.

Zupełnie jak w garnku z twoją zupą. Groszek i marchewka, seler i…

Rzodkiewka! – dokończył rymowanie tata.

A wieczorem, kiedy Ada z mamą wróciły do domu i usłyszały o przygodzie z gradem, mama wymyśliła

wesołą piosenkę:

Zupa z jarzynek dobra na wszystko.

Bocian już wrócił, stoi nad miską.

I w swoim gnieździe woła radośnie:

Nalejcie zupy zmarzniętej Wiośnie!


Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
– Co tata przygotował na obiad?
– Dokąd poszli po obiedzie tata i Olek?
– Czy Olek ubrał się właściwie, gdy wychodzili na spacer?
– Jaka niespodzianka spotkała Olka i jego tatę na spacerze?
Olek i Ada 3-latki wydawnictwo Mac Edukacja
– Co zrobił tata?
– Co znaczą słowa: „W marcu jak w garncu?”

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE JĘZYKA

SPRZĄTANIE W DOMKU PANA JĘZYKA

Pan Języczek sprząta w swoim domku – buzi (buzia otwarta):

  • Języczek czyści sufit z pajęczyn – język jeździ po podniebieniu górnym.
  • Sprzątanie na „piętrze” – język jeździ po wewnętrznej, potem zewnętrznej  stronie górnych zębów.
  • Zdejmujemy firanki do prania – buzia szeroko otwarta, czubkiem języka dotykamy każdego górnego ząbka (jakbyśmy chcieli policzyć zęby).
  • Pierzemy firanki – buzia zamknięta, język wewnątrz jamy ustnej, po zębach kreśli kółeczka.
  • Myjemy okienka – język jeździ po wewnętrznej stronie policzków.
  • Sprzątanie na „parterze”, odkurzanie – język jeździ po wewnętrznej stronie dolnych zębów.
  • Wymiatanie śmieci – języczek wymiata zza dolnych ząbków „śmieci”.
  • Wieszanie firanek – język dotyka wszystkie górne ząbki po kolei od wewnątrz (za ząbkami).
  • Zadowolony Pan Języczek biega od okienka do okienka i wyczekuje nadejścia gości – kierujemy języczek od jednego do drugiego kącika wargi.


PIOSENKA:

1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.

KODOWANIE – prace w załączniku

Zachęcam do odwiedzenia strony :
http://www.scholaris.pl/resources/run/id/49575 i wykonania zadań numer 1, 3, 5 i 6.

PRACA PLASTYCZNA – Hiacynt (malowanie paluszkami)

BAJKA DLA DZIECI- „Wywiad z bocianem” –

Opracowała Monika Pawłowska

Język Angielski:

    1.  Słownictwo:
      eyes, nose, mouth, head, tummy, feet, back, hands.
      Obrazki można wydrukować, lub pokazywać je dziecku na
      ekranie komputera. Nazywając części ciała, należy je
      wskazywać na sobie, np. dotykając głowy wypowiadamy jej
      nazwę w jęz. ang – head, dotykamy nosa i mówimy – nose,
      itp).
      Można używać sformułowań:
      ⦁ touch your (head/tummy/eyes…),
      ⦁ open your (eyes/mouth/hands..),
      ⦁ close your (eyes/mouth..),
      ⦁ pat your back (poklep się po plecach),
      ⦁ show me (your hands/feet..)

  1. Zabawa memo
    Dwukrotnie drukujemy grafiki z częściami ciała. Wycinamy
    każdy obrazek i zaklejamy drugą stronę kolorowym papierem,
    tak by obrazki nie prześwitywały, gdy odwrócimy na drugą
    stronę. (wszystkie karty muszą być tego samego koloru) Po przygotowaniu kart, zakrywamy je wszystkie, a zadaniem
    dziecka jest szukanie par. Nazwy muszą być wypowiadane
    tylko w jęz. angielskim.
  2. Filmik „Parts of the body”

    Dzieci razem z dziewczynką pokazują części ciała i wykonują
    te same czynności. Film ma na celu utrwalenie słownictwa i
    osłuchanie się z angielskimi zwrotami.
    Gdy dziecko kilkukrotnie obejrzy film i wykona poprawnie
    wszystkie czynności, można zasłonić obraz, by sprawdzić czy
    dziecko tym razem się nie pomyli.
  3. Zabawy ruchowe (znane dzieciom)
    ⦁ Open close

    ⦁ Head, shoulders, knees and toes
  4. My body Mini Book
    Drukujemy karty z częściami ciała. Wycinamy każdy kwadrat
    i układamy w odpowiedniej kolejności według stron. Składamy
    to w formie książki, następnie sklejamy taśmą lub łączymy 2
    przy pomocy zszywacza.
    Zadaniem dziecka jest pokolorowanie części ciała (utrwalenie
    ich nazw + poznanie tych określeń, których być może nie
    znają). Na ostatniej stronie dziecko musi narysować siebie i
    pokolorować rysunek.

Opracowała mgr Patrycja Kisielewska

 

Oddział TOM AND KERI:

Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenia

Zadania na poszczególne dni tygodnia


Zajęcia 1. Zabawa Jaka jest wiosna?
Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a wybrane dziecko w dowolnej chwili mówi:
stop. Dzieci podają określenie, jakie według nich pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się
na głoskę, na której zatrzymał się nauczyciel, np.
k – wiosna jest kolorowa
p – wiosna jest pachnąca
s – wiosna jest słoneczna
r – wiosna jest radosna


• Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.
Pod koniec zimy wiosna
wyjęła żurnali stosik.
– W co mam się ubrać? – dumała
– co w tym sezonie się nosi?
Założyć sukienkę w kropki?
A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie
i nie wyglądać niemodnie?
Torebkę wziąć czy koszyczek?
Na szyję apaszkę cienką,
na głowę – kapelusz z piórkiem
czy lepiej beret z antenką?

(W tym czasie… – Gdzież ta wiosna?
– pytali wszyscy wokół.
– Zaspała? Zapomniała?
Nie będzie jej w tym roku?)
I przyszła w zielonych rajstopach,
w powiewnej złocistej sukience
i miała wianek z pierwiosnków,
a w ręce trzymała kaczeńce.
Pachniała jak sklep z perfumami –
wszak była calutka w kwiatach,
sypała płatkami jak deszczem –
i tak już zostało do lata.


• Rozmowa na temat wiersza.
– Jaki problem miała wiosna?
– W co postanowiła się ubrać?
– Jak wyglądała?
• Wypowiadanie się dzieci na temat: Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego?
• Zabawa słowna pod hasłem: Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?

Zajęcia 2. Zadania matematyczne – Motyle i kwiaty. Liczymy za pomocą, np. klocków.
Rodzic czyta dziecku zadania z treścią:
1. Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki, następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek
zakwitło na łące?

→ dziecko liczy za pomocą np. klocków lub na palcach, następnie zapisujemy działanie matematyczne 2+3=5.

Odpowiedź: Na łące zakwitło…….. stokrotek.

2. Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?
3. W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?
4. Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

Zajęcia 3. Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi – Wiosno, gdzie jesteś?
Dzieci naśladują czynności i odgłosy, o których opowiada rodzic.


Olek nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (maszerują w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladują poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladują śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biegają z szeroko rozłożonymi rękami),
a potem brodziły po trawie, wysoko ponosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek
(maszerują z wysokim unoszeniem kolan, rozglądają się na boki). Klekotały cichutko, aby ich
nie spłoszyć (cicho naśladują klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały
w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladują żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho
kumkają), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek przeciągnął się, aby
rozprostować kości (przeciągają się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął
uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (biegają i wymachują rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Olek pochylił się i je powąchał (naśladują wąchanie kwiatów),
a potem głośno kichnął (kichają: aaa… psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny” – pomyślał
zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu (maszerują, uśmiechając się do siebie).

  • ,,Kodowanie na dywanie”- kodowanie ,,zwierzęta na łące”

    Załączniki 1- Kodowanie ,,zwierzęta na łące”, 2- pszczoła, 3- motyl, 4- żaba.

Zajęcia 4. Wprowadzenie do tematu zajęć. ,,Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie” – oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci po polsku – AbcZabawa:

  • Rozmowa na temat obejrzanego filmu edukacyjnego. Rodzic zadaje pytania:

  • Jakie mamy pory roku?

  • Jaka jest teraz pora roku?

  • Jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu?

  • Jakie ptaki wracają do nas na wiosnę?

  • Co to są wierzbowe kotki i gdzie rosną?

  • Jakie znasz wiosenne kwiaty?

Układanie przez dzieci, zdań o wiosennych kwiatach. Liczenie słów w poszczególnych zdaniach dzieci, np:
Przebiśnieg przebija śnieg. (Ile jest słów w tym zdaniu? Dzieci liczą na palcach- 3 słowa)
Przebiśnieg ma białe, delikatne płatki.

KODOWANIE ZAŁĄCZNIKI:

Zajęcia 5. ,,Co słyszysz na początku, a co na końcu?- ćwiczenia rozwijające analizę i syntezę słuchową.

  • Powiedz, co słyszysz na początku?- mówimy różne słowa, a dziecko rozpoznaje słuchowo, jaka głoska jest na początku wyrazu.

lato– l, rower– r, oko– o, auto– a, krowa– k, itp.

  • Rodzic mówi: podaj sam kilka (np.2, 3 albo 5) słów, które zaczynają się np. na: a, k, r, m, l, w, a ja podam ci kilka następnych.

  • Co słyszysz na końcu wyrazu?

    noga, krowa, nos, oko, lato, zając, liście, mydło, wazon, komputer, szal, itp.

  • Podaj mi 2,3,4 lub więcej słów, które mają na końcu np.:o, a, s, k, r, itp.

    s- las, lis, nos, los, pies, autobus, kaktus,

    t- samolot, robot, zeszyt, sufit, lot, kot, płot,

    a- mama, tata, kanapa, głowa, ręka, kredka,

    o- lato, masło, oko, ucho, gorąco, zimno,

    k- sok, rok, mak, smok, młotek.

Opracowała mgr Emilia Szydłowska

Język Angielski:

  1. Słownictwo dotyczące pogody (sunny, rainy, windy, snowy, cloudy, stormy, how’s the weather?) (załącznik 1, 2, 3, 4, 5, 6). Rodzic pokazuje dziecku obrazki i pyta jaka to pogoda. Dziecko utrwala słownictwo za pomocą krótkich filmików wideo (linki poniżej)

  1. Przypomnienie piosenki dotyczącej pogody. (link poniżej) Dziecko śpiewa piosenkę.

3. Zabawa muzyczna „How’s the weather? Przed zabawą rodzic ustala z dzieckiem gesty, które będą podporządkowane do każdego rodzaj pogody:

  • sunny- wkręcamy żarówki
  • windy- wyciągamy ręce do góry i machamy
  • snowy- udajemy, że jest nam zimno
  • rainy- pokazujemy palcami spadające krople deszczu
  • cloudy- rysujemy w powietrzu palcami chmurę
  • stormy- tupiemy nogami

Dziecko chodzi po pokoju, w tle słyszy piosenkę „How’s the weather?” rodzic zatrzymuje piosenkę i pokazuje kartę obrazkową bądź wypowiada nazwę pogody po angielsku, dziecko musi pokazać tą pogodę odpowiednim gestem.

4. Rysowanie po śladzie obrazków dotyczących pogody (tracing worksheets). Rodzic drukuje karty pracy, zadaniem dziecka jest rysowanie po śladzie, a następnie pokolorowanie obrazków.

5. Zabawy ruchowe (znane dzieciom)

6. How’s the weather today? Rodzic codziennie zadaje dziecku pytanie o pogodę, dziecko odpowiada po angielsku.

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Tydzień 2

  1. Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej:

  • Jakie słowo powiedziałam?– osoba dorosła podaje każdą głoskę osobno, ale nie przeciągając zbytnio, a dziecko mówi całe słowo. Zaczynamy od wyrazów prostych, krótkich, jeżeli nie sprawiają dziecku kłopotu, przechodzimy do coraz dłuższych.

    o-k-o, k-o-t, A-l-a, m-a-m-a, t-a-t-a, u-ch-o, l-a-m-p-a, b-l-u-z-k-a, p-o-d-ł-o-g-a,

    t-e-l-e-w-i-z-o-r, itp.

  • Powiedz ile głosek słyszysz w tym wyrazie? Ćwiczenie odwrotne do ćwiczenia poprzedniego, osoba dorosła podaje całe słowo, a dziecko rozkłada je na głoski. Przy każdej głosce prostuje jeden palec u ręki, a potem je liczy.

    Uwaga omijamy słowa ze zmiękczeniami (ni,si,ci itp.), a także sz,cz,dz,dź,dż.

    lato– l-a-t-o 4 głoski,

    Ola– O-l-a 3 głoski, itp.

  • Zabawa z literami- podaj mi słowo, które zaczyna się na ostatnią głoskę mojego słowa.

    motor radioOlek → kot → trawa → aparat

  • Dodatkowo: karta pracy Załącznik nr.1

Opracowała:

mgr Emilia Szydłowska

 

 

 

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE ROZWIJAJĄCE FUNKCJE WZROKOWO – RUCHOWE

Ćwiczenie 1

Pokazujemy dziecku pojedyncze figury i prosimy aby takie same odnalazło wśród figur przecinających się. Następnie dziecko obrysowuje figury kolorowymi kredkami, wodząc po konturze (każdą figurę innym kolorem).

Ćwiczenie 2.

Pomóż księżniczce Zosi dotrzeć do królika.

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNO- EMOCJONALNE (TUS)

GRA RODZINNA – Poznajmy się bliżej

Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne dla dzieci.

Zasady ogólne:

Ćwiczenia można wykonywać codziennie

Ćwiczenia wykonujemy razem z dzieckiem.

Ćwiczenia wykonujemy kiedy zarówno rodzic jaki dziecko są wypoczęci i spokojni.

Na czas zabaw wyłączamy TV, radio, wyciszamy swoje telefony itp.

Ćwiczenia krótkie, ale systematyczne są bardziej efektywne.

Kiedy wyćwiczycie z dzieckiem dane ćwiczenie, będziecie mogli je wykorzystać kiedy pojawią się intensywne emocje.

Ćwiczenie 1.

Stańcie twarzą do ściany w niewielkim rozkroku, oprzyjcie ręce o ścianę. Na umówiony znak np. ”Start”, „Jeden, dwa, trzy” wszyscy zaczynają pchać ścianę ze wszystkich sił tak, jakbyście chcieli ją przesunąć. Napinajcie wszystkie części swojego ciała.

Po kilku sekundach odprężamy ciało i rozluźniamy mięśnie . Strzepujemy napięcie i falujemy całym ciałem.

Powtórzcie ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie 2.

Połóżcie się wygodnie na podłodze albo na łóżku lub usiądźcie po turecku. Zamknijcie oczy. Weźcie spokojny wdech i długi wydech. Wyobraźcie sobie, że jesteście w jakimś przyjemnym miejscu, np. na plaży, świeci słońce, słychać szum fal, czujecie delikatny wietrzyk na całym ciele. Czujecie jak słońce ogrzewa wasze ciało, twarz, szyję, ręce, dłonie, klatkę piersiową, brzuch, łydki, stopy.

Poleżcie tak przez chwilę z zamkniętymi oczami.

Ćwiczenie 3.

Weźcie dwa pudełka kartonowe, plastikowe lub garnki. Usiądźcie na podłodze naprzeciwko siebie. Wystukujemy sekwencję dźwięków i poproście dziecko, żeby ją powtórzyło. Zamieńcie się rolami i Wy powtarzajcie wystukiwania dziecka.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015

  1. Myślenie. Ćwiczenie polega na odkryciu zasady serii i dopasowaniu brakującego elementu do ciągu sekwencji obrazków. Materiał zawiera cztery karty o różnym poziomie trudności.
  2. Motoryka mała. Wydrukuj rysunek motyla, połącz kropki, pokoloruj kredkami i wytnij.

Rok urodzenia 2013

1.Poszerzanie wiedzy o zmysłach. Obejrzyj film pt. „Zmyślne zmysły”.

2.Uzupełnij katy pacy. Połącz zmysł z obrazkiem.

3. Stymulacja percepcji smakowej. Przygotuj: cytrynę, ogórek kiszony, cukier, dżem, sól, pieprz, goździki, ocet winny, ketchup itp., następnie dziecko kolejno próbuj małe ilości przygotowanych produktów. Zadaniem dziecka jest określenie smaku: słodki, słony, kwaśny, gorzki, pikantny.

4. Smakowe memo. Zasłoń dziecku oczy (zawiąż chustkę). Następnie podawaj pojedynczo do spróbowania wymienione wyżej produkty. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie po smaku produktu, podanie jego nazwy i określenie rodzaju smaku (słodki, słony, kwaśny, gorzki, pikantny).

Smacznej zabawy!