Materiały dla rodziców do pracy z dziećmi w domu na tydzień nr 1, tj. od 16.03.2020 r. do 20.03.2020 r.

Oddział BABY BEETLES:

Temat tygodnia: Nadchodzi wiosna.

Oglądanie książek i albumów przedstawiających przyrodę wiosną.
* Ukazanie piękna budzącej się do życia przyrody,
* Wdrażanie do poszanowania książek, jako źródła wiedzy.

Wiosna” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej (wiersz można nauczyć dzieci na pamięć).

Wiosna słodko uśmiechnięta obudziła już zwierzęta,
ptakom gniazda zbudowała i potomstwo też im dała.
Potem wiosna nasza miła, ziemię całą ożywiła,
kwiatom kwitnąć rozkazała i roślinom zieleń dała.
Wreszcie chmurki przegoniła i słoneczko uwolniła,
które świat ogrzewa mocno, gdy powietrze pachnie wiosną.”

„Strumyczek” – masażyk relaksacyjny

Tu płynie strumyczek, (rysujemy na plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa)

faluje, wiruje. (rysujemy na plecach dziecka linię falistą)

Tu się srebrzy, tam ginie,(delikatnie drapiemy je po plecach, wsuwamy palce za kołnierz)

a tam znowu wypłynie.  (rysujemy na  plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa)

Wtem przemknęła wiewiórka, (delikatnie szczypiąc, wędrujemy po   plecach na skos dłonią)

zaświeciły dwa słoneczka, (zataczamy dłońmi koła na plecach)

Spadł drobniutki deszczyk.(leciutko  stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole)

Czy cię przeszedł dreszczyk? (niespodziewanie, delikatnie   szczypiemy je w kark).


„Krokusy na łące” – opowieść ruchowa Ewy Kalinowskiej.

Dzieci wykonują czynności zgodnie z tekstem.

Krokusy są bardzo malutkie – dzieci przykucają, chowają głowy, ledwo wystają z ziemi, pomalutku rosną i rosną – powolutku wstają podnosząc ręce do góry. W dzień kwiatki rozkwitają – stoją, ręce rozłożone w górze, są piękne,swoje główki wyciągają do słoneczka –wspinają się na palce, podnosząc głowy. Kiedy powieje lekki wiaterek poruszają swoimi bardzo małymi listeczkami – lekko poruszają rękami. Przez cały dzień pięknie kwitną – powoli obracają się wokół własnej osi. Kiedy przychodzi noc – chowają swoje główki i czekają poranka – pomału chowają głowy w ręce i przykucają.


„Wiosenny spacer” – opowieść ruchowa.

Odeszła już zima (machanie rękami na pożegnanie), witamy piękną, słoneczną wiosnę (oklaski). Wszyscy maszerujemy, idziemy do lasu, aby na leśnej polanie szukać strumyka. Nadsłuchujemy śpiewu leśnych ptaków (odgłosy leśnych ptaków), rozglądamy się po lesie – słuchajcie, czy słyszycie, to chyba wiewiórki skaczą z gałęzi na gałąź, zabawimy się w nie (naśladowanie skakania wiewiórek). Maszerujemy dalej. Ciekawa jestem, czy niedźwiedzie obudziła już wiosna. Może uda się nam wypatrzyć niedźwiedzia przez lornetkę (dzieci patrzą przez lornetki). Czy słyszycie, to chyba niedźwiedzie obudziły się ze snu zimowego (marsz z przechylaniem się na boki). Niedźwiedzie powróciły do swoich legowisk, a my idziemy dalej. Dotarliśmy na leśną polanę (O… jest strumyczek). Podejdźmy pomału i ostrożnie blisko strumyka, do którego przychodzą wszystkie zwierzęta napić się wody. Musimy trochę odpocząć. Siadamy przy strumyku, ale ostrożnie, żeby nie zmoczyć nóg.

Rachunki pani Wiosny” – zabawy matematyczne

Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie własnych możliwości przy użyciu klamerek, patyczków, guzików lub nakrętek.

Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy
Oblicz proszę ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ?
***********************
Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, dwa tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący ?
***************************
Siedziało sześć jaskółek
Na sosnowej gałązce
pięć odleciało
Ile teraz jaskółek będzie
Z gałązki spoglądało ?
**************************
W ogrodzie na grządce
Rosło pięć słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?
************************
Chodzi wiosna po lesie
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatków
Dwa dla trawki
Jeden dla leśnej zwierzyny
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

Jak krasnal wiosny szukał?” – zajęcia ruchowe

Zaświeciło słońce. Krasnal spojrzał na swój ogródek i postanowił w nim posprzątać.

Zabawa kształtująca duże grupy mięśniowe „Przekopujemy ziemię”.
Dzieci naśladują ruchem ciała kopanie ziemi łopatą
(skłony tułowia z ruchem ramion, naśladującym kopania i odkładanie ziemi, akcentowanie przytupnięciem).

Ćwiczenie tułowia – skręty „podlewanie”.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku ręce mają lekko ugięte i złączone.
Dzieci wykonują wymachy ramion w lewo i w prawo zataczając wysoki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.

Do krasnala przybiegł zajączek. Zabawa z elementami czworakowania.
Dzieci naśladują skoki zajączków (całe dłonie oparte przed sobą na podłodze, dociąganie nóg do rąk).
Odpoczynek – siad skrzyżny – zajączki nasłuchują czy nikt nie wchodzi do ogródka.

Krasnal postanowił dalej szukać wiosny. Przed sobą ujrzał rzeczkę.
Bardzo chciał przejść na drugi brzeg więc musiał poszukać kładki.
Zabawa z elementami równowagi. Dzieci przechodzą przez ławeczkę.

Zabawa z elementami skoku „Kamienie na ścieżce”.
Dzieci przeskakują obunóż przez woreczki leżące na podłodze.

Zabawa z elementami rzutu „Kamyki do wody”.
Na sygnał słowny dzieci wrzucają woreczki do kosza.

Idąc na spotkanie z wiosną krasnal spotkał motyle.
Chciał się z nimi przywitać, ale one ciągle mu uciekały.
Postanowił je dogonić.

Zabawa bieżna. Dzieci biegają w różnych kierunkach „za motylem”.
Na hasło „Hop” wyskok w górę – próba złapania motyla, lądowanie i przysiad.

Prace plastyczne:

WIOSENNE KWIATKI (praca z użyciem pasteli) –

WIOSENNA ŁĄKA (praca z użyciem farb i widelców) –

Piosenki do słuchania :

„Wiosna, wiosenka” Muz. i sł. – Piotr Belak, Wokal – Ola Kopacz 


Antonio Vivaldi – „ Wiosna”


Maszeruje wiosna” –piosenka dla dzieci

Język Angielski:

1. Piosenka „G-R-E-E-N St.Patrick’s Day” by Kiboomers

Wskazówki dot. nauki piosenki:
⦁ przygotowanie przedmiotu w kolorze zielonym
⦁ przygotowanie tabliczek z literkami G,R,E,E,N
Ćwiczymy wymowę liter w jęz.angielskim. Dziecko nazywając literę, może ją
wskazywać palcem.
W trakcie piosenki kolejno zakrywamy daną literę, i zastępujemy ją klaśnięciem w
dłonie, aż do momentu zakrycia wszystkich liter.

2. Słownictwo: leprechaun, shamrock, pot of gold, rainbow
W załączniku umieszczone są grafiki do wydruku. Zadaniem dzieci będzie
pokolorowanie ich.


Następnie obrazki można wyciąć i przykleić na kolorowe kartki (dla utrwalenia
kolorów w jęz.ang. warto wykorzystać różnokolorowe karty)
Obrazki odwracamy, i zaczynamy od nazywania kolorów pytając „What colour is it?”
(wskazując daną kartę), zadaniem dziecka będzie udzielenie odp w JĘZ. ANG.!
Później, dziecko odkrywając karty nazywa obiekty w jęz. pol., a rodzic wypowiada
nazwy po angielsku. Nazwy powtarzać kilkukrotnie, np: szybko, wolno, cicho, głośno,
itp..

3. Gdy dziecko opanuje słownictwo, można zagrać w zabawę „What’s missing?”
Obrazki układamy koło dziecka, tak by dokładnie je widziało. Następnie mówimy
„Close your eyes” i w tym momencie zakrywamy jedną kartę. Po zakryciu obrazka
mówimy „Open your eyes” i pytamy „What’s missing?”.
Czynność powtarzamy kilkukrotnie, zakrywając większą ilość kart.

4. Wierszyk „I’m a little Leprechaun”
(dla ułatwienia również można przygotować obrazki. Propozycje umieszczone obok)
I’m a little Leprechaun – obrazek skrzata
Dressed in green – kolor zielony
The tiniest man – coś małego
You have ever seen. – oczy

5. Zabawa ruchowa „Dance, dance Leprechaun Dance”

Dziecko w trakcie zabawy naśladuje skrzaty patrząc na nie i słuchając ich.
Następnym razem warto zasłonić obraz, by dziecko słuchając wykonało odpowiedni
ruch.

6. Kolorowanka z kodem – pot of gold
Dziecko nazywa obiekt na obrazku. Powtarza kolory i cyfry.

7. St. Patrick’s Day Graphing – karta pracy.
Nazywanie poszczególnych elementów: rainbow, shamrock, pot of gold, hat.
Pokolorowanie obrazków, liczenie ich. Kolorowanie odpowiedniej liczby kwadratów
w tabeli. (np. 3 kapelusze – 3 pokolorowane kadraty…)

Opracowała Patrycja Kisielewska

 

Oddział TOM AND KERI:

Temat tygodnia: Wiosna tuż-tuż
Cel główny:

  • zainteresowanie dzieci różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przyrodzie wiosną,
  • poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu marcu.

Cele operacyjne (dziecko):

  • rozwiązuje zagadki słowne,
  • odpowiada na pytania związane z treścią utworu,
  • próbuje wyjaśnić przysłowie „W marcu jak w garncu”, rozumie sens poznanego przysłowia,
  • nazwie zjawiska pogodowe mające miejsce wczesną wiosną,
  • wie, które wypowiedzi są prawdziwe, a które nie, zna zwiastuny wiosny.

 Przebieg zajęć w domu:
 Wprowadzenie do tematu zajęć. Rodzic zadaje dziecku poniższe pytania:
 Jaką mamy teraz porę roku?
 Kiedy zaczyna się wiosna?
 Jak nazywają się pozostały pory roku?
 Jaki mamy teraz miesiąc?

Jak nazywają się pozostałe miesiące?

  1. Rodzic czyta dziecku zagadki o różnych zjawiskach atmosferycznych, zadaniem dziecka jest odgadywanie wysłuchanych zagadek.

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. SŁOŃCE
Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała? Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, Będzie z niej padał deszcz. CHMURA
Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy. Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki. ŚNIEG
Kropelki wody na głowy padają. Wszyscy przed nimi pod dach uciekają. DESZCZ
Jasny zygzak na ciemnym niebie, Może podczas burzy przestraszyć i ciebie! PIORUN, BŁYSKAWICA
Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna? Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie? WIATR

  1. Czytanie przez rodzica wiersza pt.:„Marzec”.

Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy coś i bulgocze.
– Powiedź, Marcu, Co masz w garncu?
– Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę
– z nich przyrządzam Wam pogodę.

  1. Rozmowa na temat wiersza, rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści wiersza:

 Do kogo porównany był marzec w wierszu?
 Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
 Jaką potrawę ugotował?
 Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?

  1. Zabawa „prawda czy fałsz” na temat pór roku. Rodzic czyta zagadki, dziecko podnosi w górę ręce, jeżeli informacja jest prawdziwa.

 21 marca rozpoczyna się wiosna
 Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów
 Zimą jeździmy na wakacje
 Zimą lepimy bałwana
 Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty

  1. Gotujemy „zupę marcową” Pytamy dzieci: Co wrzucamy do garnka jak chcemy ugotować zupę grzybową. Dzieci wymieniają składniki. A tera z przygotujemy przepis na „zupę marcową”. Spośród kartoników, które do staniecie, wybierzcie te, które waszym zdaniem należą do składników zupy marcowej i przyklejcie na szablon garnka. Tak jak w garnku z zupą są wymieszane różne warzywa, tak wczesną wiosną pogoda bywa kapryśna i zmienna-

Załącznik nr 1 – Obrazek pt. „w marcu jak w garncu” 

Załącznik nr 2 – Obrazek pt. „pogoda”

Praca Domowa „TYGODNIOWY KALENDARZ POGODY”.

PRACA DOMOWA!!!

do niedzieli 5 kwietnia 2020 r.

  1. Zaznaczanie pogody w Kalendarzu pogody.

    W kalendarzu pogody mamy napisane dni tygodnia od poniedziałku do niedzieli. Zadaniem dzieci jest umieszczenie kartoników z elementami pogody w odpowiednich miejscach (wspólne czytanie nazw dni tygodnia i utrwalenie kolejności ich występowania).

  • Kalendarze pogody znajdują się w załączniku pod ikoną Kalendarz pogody.

Bardzo proszę o wysyłanie uzupełnionych Kalendarzy pogody do 05.04.2020 r. (NIEDZIELA) do godziny 24:00 na specjalnie stworzy adres e-mail konsultacje@przedszkolerodzinne.pl. Wykonana praca może być wysłana za pomocą skanu lub załączonego zdjęcia pod wskazany adres e-mail.

Opracowała mgr Emilia Szydłowska

Język Angielski:

  1. Wprowadzenie słownictwa za pomocą kart obrazkowych (rain, spider, sun, water spout)- karty w załączniku. Rodzic pokazuje obrazki i czyta, dziecko powtarza.  
  2. Wprowadzenie piosenki “ The Eensy Weensy Spider”
  • Na początku włączamy dziecku piosenkę (link poniżej)
  • Następnie włączamy piosenkę jeszcze raz i zachęcamy dziecko do naśladowania poszczególnych czynności:
  1. Gdy pająk wspina się po rynnie (The eensy weensy spider went up the water spout.)-wówczas palce wędrują do góry po ramieniu
  2. Deszcz spada na ziemię (Down came the rain)– palce poruszają sie z góry do dołu.
  3. Pająk jest zmywany z rynny (and washed the spider out) – ruch obydwu rąk od siebie,
  4. Słońce wychodzi zza chmury (Out came the sun)– w górze zataczamy koło.
  5. Słońce suszy deszcz (and dried up all the rain.)– palce wędrują do góry.
  • Przy kolejnym odtwarzaniu piosenki zatrzymujemy ja po jednym wersie i zachęcamy dziecko do powtarzania.

Piosenka “ The Eensy Weensy Spider”

The eensy weensy spider went up the water spout.
Down came the rain and washed the spider out.
Out came the sun and dried up all the rain.
Then the eensy weensy spider went up the spout again.

Okay…put your fingers together.
Let’s do The Eensy Weensy Spider.

The eensy weensy spider went up the water spout.
Down came the rain and washed the spider out.
Out came the sun and dried up all the rain.
Then the eensy weensy spider went up the spout again.

A little faster now.

The eensy weensy spider went up the water spout.
Down came the rain and washed the spider out.
Out came the sun and dried up all the rain.
Then the eensy weensy spider went up the spout again.

Now let’s try it slow, with a low voice.
And a big, big spider.

The big, big spider went up the water spout.
Down came the rain and washed the spider out.
Out came the sun and dried up all the rain.
Then the big, big spider went up the spout again.

3. Karta pracy. Dziecko koloruje obrazek przedstawiający pająka z piosenki. (załącznik 1)
1. Ćwiczenie piosenki „The Eensy Weensy Spider”. Rodzic włącza piosenkę, śpiewa i pokazuje wspólnie z dzieckiem.
2. Zabawa z kartami obrazkowymi (rain, spider, sun, water spout)

  1. What’s missing?- Rodzic rozkłada przed dzieckiem karty obrazkowe i zwraca się do niego „Close your eyes”, kiedy dziecko wykona polecenie rodzic zabiera jedna kartę obrazkową i mówi „Now open your eyes and tell me: What’s missing?”, dziecko stara się odgadnąć czego brakuje

3. Karta pracy. Dziecko rysuje po śladzie i następnie koloruje pająki. (załącznik 2)
4. Zabawa ruchowa „Follow me” (link poniżej).Rodzic włącza piosenkę, dziecko śpiewa i pokazuje (dzieci znają tą zabawę z przedszkola)

Opracowała Ewa Supronowicz

 

Zajęcia REWALIDACYJNE – Emilia Szydłowska:

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE Z ZAKRESU PRZYGOTOWANIA DO SZKOŁY

Temat zajęć: Zabawy z literami

Cel główny:

– utrwalanie poznanych liter,

– rozwijanie mowy,

– doskonalenie umiejętności czytania wyrazów 3-literowych.

Cele operacyjne (dziecko):

  • potrafi wyszukać wskazane litery wśród innych liter,

  • potrafi segregować litery wg podanych cech (wielki, mały, samogłoska),

  • układa wyrazy z sylab,

  • czyta proste wyrazy 3-literowe.

Potrzebne materiały do zajęć:

  • litery małe i wielkie (A, B, D, E, G, I, K, L, M, N, O, U, P, R, S, T, W, Z), czerwona kartka lub czerwony mazak, kredka;

Przebieg zajęć

  1. Zabawy z literami

  • dzieci wyszukują wśród liter (rozsypanych na dywanie) te, które już znają (A, B, D, E, G, I, K, L, M, N, O, U, P, R, S, T, W, Z), Załącznik 1- litery

  • następnie dzieci segregują litery wielkie i małe (z prawej strony znajdują się litery małe, natomiast z lewej strony litery wielkie → A, a; B,b itd.), na koniec dobieramy odpowiednie obrazki do danej litery np. litera D, d → obrazek dom, dynia,

  • wyróżnienie tych liter, które są samogłoskami. Dzieci układają na czerwonej kartce (lub zaznaczają kolorem czerwonym) wszystkie litery, które są samogłoskami (a, e, i, o, u, y).

  1. Zabawy z sylabami.

    Na tym filmie uczymy dzieci sylab przez naśladowanie odgłosów zwierząt oraz przez łączenie samogłosek i spółgłosek. Nauka czytania przez zabawę.

    Wskazówki do filmu: Bardzo proszę o wyłączenie dźwięku podczas wykonywania ćwiczeń łączenia samogłosek i spółgłosek np.:

    M (spółgłoska)

    A E I O U Y (samogłoski)

    MA ME MI MO MU MY (łączenie spółgłoski i samogłoski)

    Zadanie to ma polegać na próbie samodzielnego czytania przez dziecko sylab i wyrazów, a nie oglądaniu filmu. Bardzo proszę o nie czytanie liter za dziecko, podpowiadamy tylko wtedy gdy dziecko nie pamięta danej litery. Po wykonaniu całego zadania przez dziecko, można włączyć film z dźwiękiem w celu weryfikacji poprawności wykonania zadania.

  2. Nauka czytania: wyrazy 3-literowe

    W jaki sposób czytamy wyrazy z dzieckiem:

  • na początku dziecko dokonuje analizy i syntezy głoskowej podanego wyrazu np.:

    O K O (pojedyncze litery, czyli głoski),

  • następnie łączymy litery i czytamy cały wyraz: OKO.

Wskazówki do filmu: Bardzo proszę o wyłączenie dźwięku podczas czytania wyrazów, dla ułatwienia można również zatrzymywać film, tak aby dziecko nie czuło presji czasu. Bardzo proszę o nie czytanie liter za dziecko, podpowiadamy tylko wtedy gdy dziecko nie pamięta danej litery. Jeżeli dziecko po złożeniu liter nie słyszy całego wyrazu można je kilkakrotnie przeliterować (np. o k o), tak by dziecko miało szansę na usłyszenie danego wyrazu. Po przeczytaniu wszystkich wyrazów, można włączyć film z dźwiękiem w celu weryfikacji poprawności wykonania zadania.

Opracowała mgr Emilia Szydłowska

Zajęcia REWALIDACYJNE – Marta Wilman:

Zasady ogólne:

Ćwiczenia można wykonywać codziennie.

Ćwiczenia wykonujemy razem z dzieckiem.

Ćwiczenia wykonujemy kiedy zarówno rodzic jaki dziecko są wypoczęci i spokojni.

Na czas zabaw wyłączamy TV, radio, wyciszamy swoje telefony itp.

Ćwiczenia krótkie, ale systematyczne są bardziej efektywne.

Kiedy wyćwiczycie z dzieckiem dane ćwiczenie, będziecie mogli je wykorzystać kiedy pojawią się intensywne emocje.

 

Przeczytaj lub poproś o pomoc dorosłego. Pokoloruj te kształty, w których znajduje się to, o czym chcesz dzisiaj porozmawiać.

Dodatek do ćwiczenia:

  1. Poproście swoje dziecko o pokolorowanie obrazka zgodnie z instrukcją.
  2. Porozmawiajcie z dzieckiem na wybrany temat. Prowadźcie z nim dialog.
  3. Przypomnijcie dziecku zasady aktywnego słuchania.
  1. Pamiętajcie o trzymaniu się tematu rozmowy. Jeśli dziecko zmieni temat zapytajcie, go czy już powiedziało wszystko, co chciało na dany temat. Jeśli nie to wytłumaczcie mu, że trzymanie się tematu rozmowy jest bardzo ważne. Jeśli jednak wyczerpało temat, możecie zapytać czy chce jeszcze o czymś porozmawiać.

 

Gra „Moje Emocje”

Rodzicu,

pamiętaj, że dziecko może nie znać odpowiedzi na pytanie. Pozwól mu na to. Nie zmuszaj go do odpowiedzi, ale możesz mu też pomóc przywołując sytuacje z życia. To Ty najczęściej obserwujesz jego zachowania. Akceptuj jego odpowiedzi. Pamiętajcie też o tym, że jest to ZABAWA. Potraktujcie grę jako lepsze poznanie siebie i też swoich stanów emocjonalnych.

Zasady gry:

Gra przeznaczona jest dla dzieci od 3 r.ż.

Przygotujcie kostkę i pionki.

Zróbcie wyliczankę, żeby ustalić pierwszeństwo w grze (np. „Entliczek pentliczek, czerwony stoliczek, na kogo wypadnie – na tego bęc!”, „Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie
piszą, piszą i rachują, ile kredek potrzebują?
Raz, dwa, trzy!” (zapytajcie swoje dzieci o to czy znają jakieś wyliczanki).

Pamiętajcie żeby przestrzegać kolejności rzutu kostką, to uczy dzieci jakże ważnej umiejętności czekania na swoją kolej.

Przebieg gry:

Gracze rzucają kostką po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Gracze poruszają się po polach z „buźkami”. Zadaniem graczy jest wykonywanie zadań oraz dotarcie do mety. (Starajcie się dokończyć grę, nie przerywajcie w trakcie jej trwania). Gracze odpowiadają na pytania pasujące do „buźki” przedstawiającej daną emocję.

Zadania dla młodszych graczy (3-4l atki):

  1. Nazwij „buźkę” , „Powiedz, jaka to emocja”.

  2. Pokaż jak wyglądasz kiedy jesteś smutny, wesoły, zły, przestraszony.

Zadania dla starszych dzieci (5-6 latki):

Pytania do „wesołych buziek”

  1. Co sprawia Ci radość?

  2. Jak wyglądasz kiedy jesteś wesoły (pokaż co robi wtedy Twoje ciało, jak wygląda Twoja twarz).

  3. Pokaż jak wygląda Twoje ciało kiedy jesteś wesoły?

  4. Kiedy ostatnio byłeś wesoły?

  5. Jakie kolory kojarzą Ci się z radością?

  6. Zrób śmieszną minę lub powiedz coś śmiesznego.

  7. Powiedz, co chciałbyś zrobić ze swoją rodziną w najbliższym czasie.

Pytania do „smutnych buziek”

  1. Co Cię smuci?

  2. Pokaż, jak wyglądasz kiedy jest Ci smutno.

  3. Kiedy ostatnio było Ci smutno?

  4. Co robisz kiedy Ci smutno, co Ci wtedy pomaga?

  5. Co możesz zrobić kiedy widzisz, że ktoś jest smutny?

Pytania do „zdenerwowanych buziek”

  1. Co Cię złości?

  2. Pokaż jak wygląda Twoje ciało kiedy jesteś zdenerwowany.

  3. Kiedy ostatnio byłeś zdenerwowany, zły?

  4. Jak możesz się pozbyć swojej złości nie krzywdząc przy tym innych? (Twoje sposoby na złość).

Pytania do „przestraszonych buziek”

  1. Czego się boisz?

  2. Pokaż co robi Twoje Ciało kiedy się boisz?

  3. Kiedy ostatnio się czegoś bałeś?

  4. Co Ci pomaga kiedy się czegoś przestraszysz? (przytulenie się do mamy, porozmawianie z kimś, powiedzenie komuś o tym, itp.)

  5. Czego można się bać?

Wydrukujcie planszę (do wyboru wersja czarno-biała i kolorowa). Możecie poprosić dziecko o pokolorowanie „buziek” na czarno-białej planszy. Możecie też to zrobić całą rodziną 😊

Dobrej zabawy!

Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne dla dzieci.

Zasady ogólne:

Ćwiczenia można wykonywać codziennie.

Ćwiczenia wykonujemy razem z dzieckiem.

Ćwiczenia wykonujemy kiedy zarówno rodzic jaki dziecko są wypoczęci i spokojni.

Na czas zabaw wyłączamy TV, radio, wyciszamy swoje telefony itp.

Ćwiczenia krótkie, ale systematyczne są bardziej efektywne.

Kiedy wyćwiczycie z dzieckiem dane ćwiczenie, będziecie mogli je wykorzystać kiedy pojawią się intensywne emocje.

Ćwiczenie 1.

Na kartce połóż kawałki bibuły (wcześniej rwiemy ją na mniejsze części, możemy zrobić z nich kulki), kulki z papieru, piórka, itp.

Wyobraźcie sobie, że jesteście smokami, które uczą się zionąć ogniem.

Licząc do dwóch, bierzemy wdech i następnie wypuszczamy powietrze ustami.

Ćwiczenie 2 – Gooool !

Wykorzystajcie do tej zabawy piłeczkę pingpongową lub kulki zrobione z papieru. Usiądźcie naprzeciwko siebie przy stole. Zadanie polega na poruszaniu piłeczką za pomocą wydychanego powietrza (można też wykorzystać słomkę) w stronę przeciwnika.

Możecie też narysować na kartkach bramki (umieścić je każdy przed sobą), do których trzeba „wdmuchać” piłeczkę.

Ćwiczenie 3 – Orły

Wyobraźcie sobie, że jesteście orłami, które wznoszą się powoli, a nawet bardzo powoli w górę. Weźcie powoli oddech i unieście powoli rękę do góry. Opuście powoli rękę jednocześnie wydychając powietrze.

Możecie tak samo postąpić z nogami.

Ćwiczenie 4 – Paw

Wyobraźcie sobie, że jesteście pawiami. Stańcie w lekkim rozkroku i wyprostujcie plecy dumnie jak pawie, całe stopy trzymajcie na podłodze.

Bierzemy wdech i unosimy ręce do góry jak rozpościerające się pawie pióra. Opuście ręce, chowając pióra wraz z wydychanym powietrzem.

Powtórzcie ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie 5

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE ROZWIJAJĄCE FUNKCJE WZROKOWO- RUCHOWE

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową. Doskonalenie procesów uwagi i koncentracji.

  1. Gnieciemy papier/gazetę i formujemy z nich kule, celujemy nimi do kosza/miski z wyznaczonego miejsca. Najpierw 3 rzuty prawą ręką, potem 3 rzuty lewą, potem 3 rzuty ręką wybraną przez dziecko. Przeliczamy celne rzuty. Pytamy dziecko, dlaczego wybrało daną rękę i dlaczego.
  1. Kładziemy przed sobą przedmioty różniące się kształtem i przeznaczeniem. Usiądźcie naprzeciwko siebie, przedmioty rozłóżcie przed sobą. Przez chwilę uważnie im się przyjrzyjcie. Poproś dziecko, aby na chwilę zamknęło oczy, w tym czasie zabierzcie jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co zostało zabrane. Zabawę wykonujcie na zmianę.
  1. Zróbcie korale z koralików lub makaronu (np. rurek). Nawlekanie elementów na sznurek wymaga dużego skupienia i precyzji ruchów.
  1. Kładziemy na podłodze długi sznurek i prosimy, aby dziecko przeszło po nim, jak gdyby szły po linie wiszącej nad ziemią, noga za nogą.
  1. Karta pracy do samodzielnego wydruku. Jeśli nie masz drukarki dziecko może przerysować obrazek z komputera na dowolną kartkę.

 

Zajęcia TERAPEUTYCZNE – Edyta Mosheqaj:

Rok urodzenia 2015:

Motoryka mała:

Ćwiczenie Wydzieranka: Ten wirus założył koronę i uważa się za najważniejszego na świecie! Trzeba postępować z nim ostrożnie, ale jeśli wydrukujemy obrazek koronawirusa i wykleimy go plasteliną, kulkami z bibuły lub skrawkami papieru może stanie się odrobinę mniej złośliwy? Spróbujmy!

Mowa i myślenie:

Ćwiczenie: Na początku dziecko samodzielnie opisuje treść obrazka używając prostych zdań. Następnie proszę skorzystać z pytań znajdujących się pod grafiką.

1.Rozpoczna od słów: Na tym obrazku widzę…

2. Kto jest na obrazku?

3. Jak może mieć na imię dziewczynka?

4.Jak wygląda?

5.Jaką ma minkę?

6.Co robi?

4.Kogo „przepędza”?

5.Czym są wirusy i baktere? Co powodują?

8.Jakie miny mają wirusy i bakterie?

9.Dlaczego należy często myć ręce?

10. Kiedy należy myć ręce? Przed jakimi czynnościami lub po jakich czynnościach?

11.Ile wirusów i bakerii znjduje się na obrazku? Ile bąbelków piany?

Percepcja słuchowa:

Ćwiczenie nr 1: Klaskanie w rytm piosenki. Można użyć dostępnych w domu instrumentów perkusyjnych. Piosenka w linku poniżej:

Ćwiczenie nr 2: Podziel wyrazy na sylaby i określ ich ilość, np. wyraz „samolot”, podział na sylaby: „sa-mo-lot”, ilość: 3 sylaby.

  • dom

  • dach

  • dym

  • kot

  • auto

  • klocki

  • kredki

  • książki

  • korona

  • rysunek

  • balonik

  • komputer

  • telewizor

  • batoniki

  • koraliki

  • fotografia

  • lokomotywa

  • ryż

  • mydło

  • makaron

  • kaloryfer

  • temperatura

Rok urodzenia 2013:

Ćwiczenie 1. Wysłuchaj piosenkę „Pięć zmysłów”.

Ćwiczenie 2. Połącz nazwę zmysłu z odpowiednią częścią ciała.

Słuch

Smak

Wzrok

Dotyk

Węch

Ćwiczenie 3. Stymulacja percepcji węchowej (zmysł-węch, część ciała-nos).

Przygotuj: naturalne zapachy dostępne w domu (kawa, pieprz czarny mielony, herbata czarna, mięta, lawenda, bazylia, czosnek, cynamon, wanilia, ogórek, papryka, ocet winny itp.), następnie dziecko kolejno wącha zapachy z podaną nazwą produktu i określa jego rodzaj (zapach przyjemny, zapach ostry, zapach nieprzyjemny).

Ćwiczenie 4. Zapachowe memo.

Zasłoń dziecku oczy (zawiąż chustkę). Następnie podawaj pojedynczo do powąchania produkty wymienione wyżej. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie po zapachu produktu i podanie jego nazwy.

Przyjemnej zabawy!